کد خبر: ۵۴۸۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

اتاق بازرگانی علیه مردم؟

جلسه‌ای که با اعتراض معترضین بی‌عمل و ادب محمدباقر نوبخت به نهایت رسید، تصویری است تلخ از ساختارهایی که دچار بی اعتمادی، فساد و بی‌عملی طلبکاران شده و متاسفانه تا این تصویر اصلاح نشود نمی‌توانیم گامی به سمت توسعه واقعی برداریم.
آفتاب‌‌نیوز :
=علی پاکزاد در یادداشتی در فصل تجارت نوشت: روز یکشنبه دکتر محمدباقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه میهمان نشست صبحانه اتاق بازرگانی علیه مردم؟اتاق بازرگانی بود، نشستی که از سوی برخی از به ظاهر میزبانان به تنش کشیده شد.

تنش و اعتراضاتی که نه از زاویه کارشناسی قابل دفاع بود و نه ادبیات طرحش در شأن پارلمان بخش خصوصی بود و تنها نتیجه اش به در فضای رسانه ای تخطئه نماینده دولت بود که برای رفع موانع و دلجویی در جمع فعالین بخش خصوصی حاضر شده بود ولی در نهایت به حرمت میزبان مجبور شد در بخش زیادی از جلسه مجبور به سکوت شد.

ایرادات زیادی به عملکرد دولت وارد و باید مورد نقد جدی و حتی هجمه قرار گیرد تا بدنه سنگین آن دستی برای اصلاح از آستین برآورد، اما فارغ از این ایرادات بد نبود مدعیانی که محمد باقر نوبخت را به گوشه رینگ کشانده به دور از رعایت آداب میزبانی با او برخورد کردند، این سئوالات پاسخ می دادند که شرایط بحران ارزی شما برای اقتصاد کشور چه کرده‌اید؟ آیا در راستای کاهش قیمت‌ها در بازار هیچ حرکت جمعی از خود نشان داده‌اید؟ آیا در شرایطی که بحران قیمت ارز دامنگیر تولید کنندگان بود شمایی که دستی در تجارت دارید حاضر شده بودید به مشتریان خوش حساب خود مدت‌دار مواد اولیه برسانید تا چرخ تولید در کشور بحرانی‌تر نشود؟ آیا وقتی دولت انتظار داشت تجار با عرضه ارز خود با بازار التهابات را آرام کنند، شما همراهی کرده بودید؟

معترضان در عتاب و خطاب‌های خود به محمد‌باقر نوبخت طعنه بخشنامه‌های لحظه‌ای و ممنوعیت کالاهای صادراتی مانند گوشت، مداد و دفتر را می‌زدند ولی حاضر نیستند اعلام کنند در شرایطی که بازار داخلی از کمبود این کالاها در ابتدای سال تحصیلی لهله می‌زد کدام یک از ایشان حاضر بودند از سودهای آنچنانی حاصل از مابه‌التفاوت نرخ ارز چشم‌پوشی کنند تا دانش‌آموزان مملکتشان توان تهیه یک دفتر بیشتر برای سال تحصیلی پیش‌رو داشته باشند؟!

اتاق بازرگانی علیه مردم؟

اگر در پاسخ به این سئوالات عملکردی قابل دفاع از شما به عنوان اعضای اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی مشاهده شود در آن صورت می‌توانیم بگوییم حق دارید مدعی باشید ولی آنچه در این چندماهه در بازار رخ داد نشان داد خیلی از همین صدا بلندهای جلسه صبحانه از افزایش قیمت ارز چندان ناخرسند نبودند و حتی آنرا فرصتی برای رشد صادرات و رونق تولید تلقی می‌کردند! و تنها ناراحتی ایشان این بود که چرا دولت سامانه نیما را به راه انداخته و مجبورند مبادلات ارزی‌شان شفاف کنند.

دولت به عنوان متولی کلان اقتصاد در این چند ماهه به هرسو سر چرخانده با یک بحران مواجه شده، از پوشک گرفته تا گوجه فرنگی و متاسفانه در برخورد با این بحران ها به شتابزده‌ترین شکل عمل کرده است و حتی نتوانسته گردش اداری بی دست اندازی در مسیر تولید مولد ایجاد کند ولی در این روزهای سخت کدام یکی از معترضینی که شاهد تاراج مایحتاج مردم به اسم صادرات بودند مقابل این اتفاق ایستادگی کرده تا مانع خالی شدن بازارها و پر شدن انبار محتکران شوند؟!

در بهترین حالت هرچه اتفاق افتاده را به پسوند" ما می‌دانستیم، ما هشدار داده بودیم" مزین کرده و هرچه فریاد داشتند سر دولت کشیده‌اند.

درست است که دولت بد عمل کرده، ولی شما چه اقدامی در راستای حفظ منافع ملی در این چند ماهه صورت داده اید؛ جز کنار گود ایستادن و نظاره کردن؟!

جلسه‌ای که با اعتراض معترضین بی عمل و ادب محمدباقر نوبخت به نهایت رسید، تصویری است تلخ از ساختارهایی که دچار بی‌اعتمادی، فساد و بی‌عملی طلبکاران شده و متاسفانه تا این تصویر اصلاح نشود نمی‌توانیم گامی به سمت توسعه واقعی برداریم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
0
3
اتاقهای بازرگانی از کانونهای فساد و تباهی در اقتصاد ایران هستند.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین