کد خبر: ۵۴۹۱۶۱
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

اردوغان: بعد از برگزاری انتخابات، سوریه را ترک می‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد که آنکارا تا زمانی که در سوریه انتخابات برگزار نشده، این کشور را ترک نخواهد کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در همایشی در شهر استانبول گفت: سازمان ملل شامل ۱۹۳ کشور است. باید شورای امنیت بین المللی تشکیل شود که تمامی کشورها عضو دائم آن باشند. در صورت شکست این مسئله، محال است که عدالت در جهان با تصمیمات پنج کشور عضو دائم شورای امنیت محقق شود. ما باید در تشکیل شورای امنیتی که شامل هفت قاره باشد، موفق شویم. دوره عضویت دائم در شورای امنیت به پایان رسیده است چراکه این مسئله از شروط جنگ جهانی دوم بود. اکنون زمان تغییر فرا رسیده است حال که جهان دیگر در شرایط جنگ جهانی دوم نیست. جهان بعد از جنگ جهانی دوم به دنبال نهادهای جدیدی برای تحقق عدالت بوده است و تشکیل سازمان ملل نتیجه این تلاش‌ها بود. با این حال سازمان ملل نتوانسته عدالت را در جهان محقق کند. شورای امنیت نیز قطعنامه‌های زیادی صادر کرد اما به نتایجی نرسید.

وی گفت: اوضاع در افغانستان، سوریه و یمن واضح است اما سازمان ملل نتوانسته کاری برای این کشورها بکند و حتی به راه‌حلی برای مسئله قبرس نیز دست نیافته است. دلیل شکست در حل مسئله فلسطین نیز عدم اجرای قطعنامه‌هایی است که علیه اسرائیل صادر شده‌اند. زمانی که اسرائیل با این قطعنامه‌ها مخالفت می‌کند کسی جرأت حرف زدن ندارد چراکه اگر یکی از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت اعتراضی بکند دیگر مسئله تمام است.

اردوغان گفت: بعد از اینکه مردم سوریه بتوانند انتخاباتشان را برگزار کنند، ما نیز سوریه را ترک و این کشور را به ساکنانش واگذار خواهیم کرد.

وی تأکید کرد: آمریکا ۱۹ هزار کامیون حامل سلاح و تجهیزات برای گروه‌های تروریستی در سوریه فرستاده است.

اردوغان گفت: ما از سه میلیون آواره سوری از آغاز بحران استقبال کردیم و با مسکو توافق کرده‌ایم که این آوارگان به کشورشان بازگردند. ما با مسکو برای دور کردن گروه‌های تروریستی از ادلب سوریه نیز توافق کرده‌ایم و هماهنگی کاملی با مسکو و ایران درباره ادلب داریم.

به گزارش ایسنا، رئیس جمهور ترکیه همچنین درباره تلاش کشورش برای پیوستن به اتحادیه اروپا گفت: اگر مذاکرات برای پیوستن ما به اتحادیه اروپا به همین روال ادامه داشته باشد ما مجبور می‌شویم همه‌پرسی برگزار کنیم و از مردم بخواهیم در این باره تصمیم بگیرند. ما در سال ۲۰۱۸ هستیم و همچنان ما را در وضعیت انتظار نگه داشته‌اند. ما می‌توانیم از ۸۱ میلیون نفری که در کشورمان هستند بخواهیم در این باره تصمیم بگیرند. اگر همه‌پرسی برگزار شود در آن صورت اقدامات فورا اتخاذ می‌شود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین