کد خبر: ۵۴۹۲۸
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۸

نظر احمدی‌نژاد درباره آثار نامه‌اش به بوش

آفتاب‌‌نیوز : احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که چرا شما برای مردم آمریکا نامه نوشتید گفت: « شما آن را خوانده‌اید؟ نامه من اهداف و منظورهای مختلفی داشت. بسیاری از شهروندان آمریکایی در نامه‌ها و پیام‌هایی که فرستاده‌اند خواسته بودند من نقطه نظرات خود را مستقیما با آنها در میان بگذارم. بسیاری از آنها گفتند دولت آمریکا به آنان اجازه نمی‌دهد دیدگاه‌های من به صورت کامل و بدون تحریف به گوششان برسد به همین خاطر من با آنها مستقیما گفت وگو کردم، رفتار دولت آمریکا شدیدا بر موقیعت آمریکا در جهان ضربه زده و هیچ کشوری در جهان به آمریکا به عنوان دوست نگاه نمی‌کند. معمولا وقتی نام آمریکا به زبان آورده می‌شود مردم به یاد جنگ، خشونت و خونریزی می‌افتند و این چیز خوبی نیست، به عبارت دیگر مردم آمریکا هزینه چیزی را پرداخت می‌کنند که به آن اعتقادی ندارند».

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که آیا نوشتن نامه از سوی وی اقدامی برای بهبود وجهه خود بوده یا واقعا خواستار گفت‌وگو با آمریکاست گفت: «ما حساب مردم آمریکا را از دولت آمریکا جدا می‌کنیم زیرا در مورد دولت آمریکا مساله فرق می‌کند، من نامه‌ای برای بوش فرستادم، زیرا می‌خواستم او در رفتار خود تجدید نظر کند اما ظاهرا این نامه‌ای تاثیری بر روی بوش نداشته است.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این سوال که اگر دولت بوش، پیشنهاد گروه مطالعات عراق برای مذاکره با ایران را بپذیرد او با بوش گفت‌وگو خواهد کرد یا خیر گفت:‌ «ما معتقدیم تصمیم گیران در آمریکا باید دیدگاه خود را تغییر دهند. تنها چیزی که آنها به آن فکر می‌کنند منافع خودشان است، آنها به ارزش‌های مردم منطقه توجهی نمی‌کنند، آنها باید اعتقاد داشته باشند که مردم عراق نیز انسان هستند و خود می‌توانند مسائل کشورشان را اداره کنند،‌ آنها نیازی به محافظ ندارند، اگر دیدگاه مدیریتی آمریکایی‌ها تغییر کند آنگاه راه‌هایی برای حل مشکلات پیدا خواهد شد».

بعد از این اظهارات اسکات مک‌لود مصاحبه‌کننده مجله تایم از احمدی نژاد پرسیده که آیا شما با آمریکا مذاکره خواهید کرد یا خیر و احمدی‌نژاد در پاسخ به او گفته: «ما می‌خواهیم مشکل را حل کنیم، ما نمی‌خواهیم زمان را تلف کنیم. ما خواهان یک بازی سیاسی نیستیم، چیزی که ما خواستار آن هستیم بازگرداندن حقوق مردم عراق به آنهاست، اگر دولت آمریکا رفتار خود را تغییر دهد شرایط نیز تغییر خواهد کرد و آنگاه می‌توان مذاکره کرد». 

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به این سوال که چرا وی به جای برگزاری کنفرانس هولوکاست در تهران که 60 سال پیش اتفاق افتاده کنفرانس صلح برگزار نکرده و از اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای گفت‌وگو در مورد صلح دعوت نکرده گفت:‌ «حقیقت امر این است که این کنفرانس در راستای صلح بود زیرا طی ‪ ۶۰‬سال گذشته مردم فلسطین با استفاده از بهانه هولوکاست مورد سرکوب قرار گرفته‌اند در صورتی که مساله هولوکاست مشخص گردد، این مساله حل خواهد شد».

احمدی‌نژاد در ادامه اظهارات در تشریح این چگونه چنین امری اتفاق خواهد اتفاد گفت: «وقتی مساله مشخص شود و این مساله درک شود که هولوکاست هیچ ارتباطی با مردم فلسطین نداشته است، آنگاه ما دو پیشنهاد برای کشورهای غربی و اروپایی خواهیم داشت اولین راه‌حل این‌است که همانگونه که شما خود در گذشته این رژیم را بوجود آوردید می‌توانید آن را از بین ببرید، شما به خوبی می‌دانید که هولوکاست هیچ ارتباطی با مردم فلسطین نداشته است و این تنها بهانه‌ای برای بوجود آوردن این رژیم بود، البته این بهانه خوبی نبود، فقط به حمایت‌های خود از آن پایان دهید،از پول مردم خود برای حمایت از این رژیم جابر استفاده نکنید،این بهترین راه حل است». ب

نابر اظهارات احمدی‌نژاد اگر آنها اولین راه حل را نپذیرفتند آنگاه آنها باید به ملت فلسطین اجازه دهند در مورد سرنوشت خود تصمیم بگیرند، هر کسی که شهروند فلسطینی است چه مسیحی، یهودی یا مسلمان باید در رفراندومی آزاد تصمیم‌گیری کند، هیچ احتیاجی به جنگ نیست و هیچ احتیاجی به تهدید و یا بمب اتم هم نیست. احمدی‌نژاد همچنین در مورد اینکه اسرائیل چنین چیزی را قبول نخواهد کرد گفت: «اگر دولت‌های آمریکا و انگلیس از آنها حمایت و به آنها کمک نکنند و استفاده از قدرت و نفوذ خود را متوقف کنند، آنها قبول خواهند کرد».

احمدی‌نژاد همچنین در خصوص اظهارات اولمرت در خصوص وجود تسلیحات هسته‌ای در اسرائیل و آیا اینکه آن اظهارات مساله احتیاج ایران یا اراده آن را برای داشتن سلاح هسته‌ای تغییر می‌دهد گفت: «دوران بمب ها، اتم‌ها و تسلیحات به پایان رسیده و با مردم باید با دلیل حرف زد، کجا هستند کسانی که از بمب هسته‌ای در هیروشیما استفاده کردند؟ دوران آنها به پایان رسیده و این ادبیات متعلق به ‪ ۶۰‬سال پیش است. هم‌اکنون زمان مذاکره، منطق و همچنین قانون و عدالت است مردم و ملت ما منطق و احساسی کاملا مشخص دارند. 

احمدی‌نژاد همچنین درباره نحوه واکنش ایران در صورت اعمال تحریم‌ها به علت پیگیری فعالیت‌های هسته‌ای گفت: «دوستی با مردم ایران بهتر از رویارویی با ما است، تجربه نشان داده که ما از توانایی دفاع از خود و بهره‌برداری از هر شرایطی برخوردار هستیم، مردم ایران شدیداً انسان‌هایی باهوش هستند، آنها می‌دانند چگونه از شدیدترین تهدیدات بهترین فرصت‌ها را بسازند و بدخواهان را پشیمان کنند».

احمدی‌نژاد در این‌باره که پس ایران چه کار خواهد کرد گفته است: «زیاد عجله نکنید، ما معتقدیم دولت آمریکا هیچ کاری نمی‌تواند علیه ما انجام دهد». متن کامل این مصاحبه دوشنبه این هفته و همزمان با معرفی "مرد سال" مجله تایم منتشر می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین