کد خبر: ۵۵۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۸۵ - ۲۲:۳۸

اسراييل مذاكره با سوريه را رد كرد

آفتاب‌‌نیوز :

پرز افزود: خواست سوریه برای توافق اسراییل با عرضه سلاح به حزب‌الله لبنان یك پیش‌شرط غیرقابل تحمل است و ما می‌توانیم در اقدامی مشابه خدام رهبر مخالفان سوریه را دعوت كرده و او را به موشك برای هدف قرار دادن دمشق مجهز كنیم. چنان‌چه اسد به دنبال مذاكره است، كافی است تنها نیم ساعت فكر كند و بعد همان كاری را انجام دهد كه انورسادات رییس جمهور سابق مصر انجام داد.

وی با اشاره به سفر انورسادات در نوامبر سال 1977 به بیت‌المقدس عنوان داشت: بشار اسد باید مشخص كند كه خواهان صلح است یا حمایت از تروریسم. چنان‌چه به دنبال گزینه اول باشد، ما با او مذاكره خواهیم كرد.

این در حالی است كه دانی یاتوم یكی از اعضای پارلمان اسراییل (كنست) از حزب كارگر، از دولت اسراییل خواست تا درخواست معلم برای انجام مذاكره با اسراییل را بدون هیچ پیش‌شرطی بپذیرد و اظهار داشت: رد این درخواست می‌تواند به جنگ مجر شود. بسیاری از سیاستمداران دیگر نیز از ایهود المرت نخست وزیر اسراییل خواستند تا این پیشنهاد را به جدیت مورد بررسی قرار دهد.

ران كوهن از حزب مرتز و یكی از اعضای پارلمان اسراییل نیز افزود: من این پیشنهاد را پیشرفت مهمی برای مذاكرات صلح می‌دانم. ما به موقعیت احمقانه و پوچی رسیده‌ایم كه در آن سوریه قصد دارد از مسیرش برای بررسی جدیت اسراییل خارج شود .

شورای امنیت و صلح اسراییل نیز آغاز مذاكرات به منظور مشروعیت بخشیدن به استقلال سوریه بر بلندی‌های جولان را خواستار شد. این شورا اعلام كرد اسراییل باید تمایلش را برای امضای توافق‌نامه صلح با سوریه كه در بخشی از آن حاكمیت سوریه بر بلندی‌های جولان در ازای توافقنامه صلح و امنیت به رسمیت شناخته می‌شود ابراز كند. در بخشی از این تغییرات سوریه ملزم به ایجاد اقدامات اعتمادساز خواهد بود كه در خلال مذاكرات به انجام می‌رسد. اسراییل باید اقداماتی را به منظور بررسی جدی نیات سوریه در همكاری با آمریكا به انجام رساند.

از سوی دیگر، خبرگزاری فرانسه اعلام كرد المرت درخواست اسد را برای از سرگیری مذاكرات صلح رد كرده و گفته است دمشق اول باید حمایت از گروه‌های شبه نظامی را متوقف كند. سخنگوی المرت مدعی شد: جدی گرفتن اطلاعیه سوریه در حالی كه این كشور به حمایت از تروریسم با كمك به حزب‌الله لبنان و حماس ادامه می‌دهد، بسیار سخت است.

اسد در گفت‌وگویی با روزنامه لا ریپابلیكای ایتالیا از رهبران آمریكایی و اسراییلی خواسته بود تا به منظور احیای مذاكرات صلح با دمشق وارد مذاكره شوند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین