کد خبر: ۵۵۲۷۴۲
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۲

سی.ان.ان: ترامپ احساس می‌کند سعودی‌ها به او خیانت کرده‌اند

شبکه سی.ان.ان به نقل از چند مقام آگاه گزارش داد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از تبعات پرونده قتل جمال خاشقچی عصبانی است و احساس می کند که سعودی ها به وی خیانت کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز :
ترامپ به اطرافیان نزدیکش گفت که احساس می کند سعودی ها به او خیانت کرده اند و در جلسات خصوصی اعلام کرده است سعودی ها باعث شده اند او وجهه بدی پیدا کند.

به گفته این منابع که نامشان فاش نشده است، رئیس جمهوری آمریکا گاهی اوقات گلایه کرده که کارهای زیادی برای سعودی ها انجام داده است اما حالا عربستانی ها او را در این وضعیت قرار داده اند. رئیس جمهوری آمریکا از اینکه او و دامادش «جرد کوشنر» به عنوان افرادی نزدیک به سعودی ها معرفی شده اند، خرسند نیست.

کوشنر اعلام کرده که دولت آمریکا همچنان در حال کنکاش برای رسیدن به حقایق مربوط به قتل خاشقچی است. ترامپ نیز روز دوشنبه اظهار داشت که از توضیحات عربستان در مورد قتل خاشقچی راضی نیست. 

ترامپ علاوه بر جلسات خصوصی، در مصاحبه با رسانه ها نیز از عملکرد سعودی ها در پرونده خاشقچی ابراز نارضایتی کرده است. ترامپ با اشاره به نقش سعودی های در قتل خاشقچی در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: آنها از ابتدا نیت بسیار بدی داشتند. در این مساله، ضعیف عمل شد و لاپوشانی آن بدترین لاپوشانی تاکنون است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه روز سه شنبه درباره قتل خاشقچی که دوم اکتبر (دهم مهر) در کنسولگری عربستان در استانبول رخ داد، سخنرانی کرد و گفت : آنکارا درباره پرونده قتل و جنایت علیه خاشقچی ساکت نخواهد ماند و عاملان این قتل باید در ترکیه محاکمه شوند. او گفته که قتل خاشقچی از قبل برنامه ریزی شده بود و توسط مقام های ارشد عربستان اجرا شد. 

بسیاری از کشورها و نهادهای بین المللی قتل خاشقچی را محکوم کردند. ترامپ درباره واکنش سران کشورهای مختلف به این مساله گفت: هیچ کسی از این اتفاق خوشش نیامد.

او با قطع صادرات سلاح به عربستان مخالفت کرده و گفته که تحریم تسلیحاتی سعودی ها «به خودمان لطمه می زند.» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که تصمیم گیری در مورد اتخاذ گام بعدی در قبال سعودی ها را، دستکم تا اندازه ای، به کنگره واگذار می کند. 

اعضای کنگره، اعم از جمهوریخواهان و دموکرات ها و سناتورهای مستقلی مانند «برنی سندرز» خواستار مجازات عربستان و قطع صادرات سلاح به آن کشور شده اند. ترامپ در این خصوص گفت: قصد دارم بخش زیادی از این امر را به کنگره محول کنم. 

روزنامه واشنگتن پست پیشتر به نقل از مقام های آمریکایی نوشته بود که مقام های دولت ایالات متحده در محافل خصوصی در گزارش عربستان در مورد قتل خاشقچی ابراز تردید کرده و در همین حال ترامپ از روابط نزدیک دامادش با ولیعهد سعودی ناخرسند است.

خاشقچی 10 مهر ماه برای ثبت ازدواج خود مجبور به مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول شد و ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب، سرانجام تحت فشار جامعه جهانی بامداد شنبه تایید کرد که او در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

عربستان ابتدا گفته بود که از سرنوشت خاشقچی اطلاعی ندارد اما بعدا مدعی شد که او در جریان مشاجره در کنسولگری آن کشور در استانبول کشته شده است. این روایت با تردید کشورهای مختلف روبرو شد. 

این موضوع باعث شده است که ترامپ در جلسات خصوصی از اینکه روابط نزدیک دامادش کوشنر با «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی تبدیل به وظیفه آمریکا شده و گزینه های خوبی برای واشنگتن باقی نگذاشته، چهره اش را در هم بکشد. دولت ترامپ با بن سلمان روابطی برقرار کرده و برای کمک به ایجاد توافق صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها و اتحاد اعراب در برابر ایران به ولیعهد سعودی تکیه کرده است. اکنون نقش دولت سعودی در قتل خاشقچی وجهه بن سلمان را خدشه دار کرده است.

یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، اظهار داشت که ترامپ احساس می کند به دلیل قضاوت اشتباه کوشنر در مورد عربستان غافلگیر شده و از این بابت آزرده خاطر است. ترامپ روز شنبه اعلام کرد که قصد ندارد فروش سلاح به عربستان را متوقف کند. او حتی گفته بود که «شاید» بن سلمان از قتل خاشقچی اطلاعی نداشته است.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در سخنرانی خود که ظهر سه شنبه در اجتماع حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه انجام داد، اعلام کرد که آنکارا درباره پرونده قتل و جنایت علیه خاشقچی ساکت نخواهد ماند و باید عاملان این قتل در ترکیه محاکمه شوند.

وی با اشاره به این که 15 نفر از عربستان به استانبول آمده و این جنایت را انجام داده اند، تاکید کرد: باید مشخص شود که آنها از چه کسی دستور و اجازه گرفته و به استانبول آمده اند.

پانزده نفری که اردوغان به آنها اشاره کرده است کسانی هستند که از عربستان به استانبول سفر کرده و سناریوی قتل خاشقچی را اجرا کردند. آنها پس از این اقدام به عربستان بازگشتند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین