کد خبر: ۵۵۲۸۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

استقبال رسانه‌های ترکیه از موضع روحانی درباره پرونده جمال خاشقچی

رسانه های خبری ترکیه اظهارات حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران درباره پرونده قتل خاشقچی توسط آل سعود را به شکل گسترده منعکس کرده و از این موضع وی استقبال کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
شبکه خبر.7 در پایگاه اینترنتی خود با درج عنوان 'خواسته روحانی درباره خاشقچی خطاب به اردوغان' به سخنان امروز دکتر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در جلسه هیات وزیران اشاره کرد و نوشت: حسن روحانی ضمن محکوم کردن جنایت علیه جمال خاشقچی، تاکید کرد که عربستان بدون حمایت آمریکا جرات ارتکاب به چنین جرمی را نداشت.

این رسانه نزدیک به حزب حاکم ترکیه در ادامه نوشت: روحانی از اردوغان خواست تحقیقات قضایی تا روشن شدن عاملان و آمران این جنایت را ادامه دهد.

روزنامه کارار نیز تیتر 'آمریکا نبود، عربستان اقدام نمی کرد' به انتشار سخنان رییس جمهوری ایران پرداخت و نوشت: حسن روحانی اقدام حکومت ریاض در قتل خاشقچی را به شدت محکوم کرد و این جنایت را تکان دهنده خواند.

این رسانه به نقل از حسن روحانی نوشت: کسی تصور نمی کرد که در دنیای امروز و در قرن جدید شاهد این چنین قتل سازمان یافته ای بوده و دستگاهی برای انجام یک قتل فجیع برنامه ریزی بکند و فکر نمی کنم بدون حمایت آمریکا کشوری جرأت ارتکاب چنین جنایتی را داشته باشد.

روزنامه استار از رسانه های نزدیک به دولت ترکیه با درج عنوان 'واکنش تند روحانی به قتل خاشقچی' نوشت: حکومت ریاض روزها پس از ناپدید شدن خاشقچی، در پی فشار افکار عمومی به قتل وی اعتراف کرد اما مسئولان ارتکاب به این جنایت را خودسر نامید که این رفتار حکومت آل سعود با واکنش های تندی به ویژه مقامات آنکارا رو به رو شد چرا که به اعتقاد جهانیان، چنین جنایت هولناکی نمی تواند بدون اجازه و دستور مقامات عالیرتبه عربستان انجام شود.

به نوشته این رسانه، حسن روحانی رییس جمهوری ایران امروز طی سخنانی، پشت پرده این جنایت را فراتر از تصمیم گیری ریاض دانست و تاکید کرد که فکر نمی کنم کشوری جرات انجام چنین جنایت تکان دهنده ای بدون پشتیبانی آمریکا را داشته باشد.

روزنامه ینی آکیت نیز به تشریح اظهارات امروز روحانی درباره خاشقچی پرداخت و با درج عنوان 'با کمک آمریکا کشتند' نوشت: رییس جمهوری ایران تفکر غلط را زمینه ساز تولد گروه های تروریستی مانند داعش عنوان کرد و قتل خاشقچی را تاییدی بر این نکته دانست.

این رسانه ترک افزود: عالی ترین مقام جمهوری اسلامی پس از رهبری این کشور، ضمن محکوم کردن جنایت خاشقچی، تاکید کرد که عربستان بدون حمایت آمریکا جرات چنین کاری را نداشت.
از دیگر رسانه های مشهور ترکیه می توان به روزنامه سوزجو اشاره کرد که با درج عنوانی مشابه روزنامه های کارار، ینی آکیت و استار به تشریح سخنان رییس جمهوری ایران درباره خاشقچی پرداخت و نوشت: روحانی، بررسی پرونده قتل خاشچی را امتحان سخت برای مدعیان حقوق بشر توصیف کرد.

روزنامه آکشام نیز مانند اغلب رسانه های ترکیه عنوان 'عربستان بدون حمایت آمریکا جرات قتل خاشقچی را نداشت' را تیتر خبری خود برای انتشار اظهارات رییس جمهوری ایران برگزید و بر این جمله دکتر حسن روحانی متمرکز شد.

روزنامه خبر.تورک نیز به انتشار بخش هایی از سخنان رییس جمهوری ایران در جلسه امروز هیات دولت پرداخت و نوشت: روحانی، قتل خاشقچی را به شدت محکوم کرده و این جنایت را تکان دهنده خواند.

به نوشته این رسانه، رییس جمهوری ایران، حاشیه امن برای سران یک کشور در ارتکاب به هر گونه جنایتی را تاسف بار عنوان کرد.

روزنامه ملیت عنوان متفاوتی را برای انتشار خبر اظهارات روحانی برگزید و با درج تیتر 'اثر انگشت آمریکا در جنایت خاشقچی وجود دارد' نوشت: رییس جمهوری ایران، واشنگتن را تصمیم گیر اصلی پشت پرده عملیات قتل خاشقچی معرفی کرد و گفت که مقامات کاخ سفید از حکومت های قبیله ای متحد خود در منطقه برای انجام هر جنایتی حمایت می کنند.

رسانه های ترکیه امروز در گزارش های خود اعلام کردند که آمریکا شماری از مقامات سعودی را در ارتباط با قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی، مشمول تحریم قرار داده است.

بسیاری از کارشناسان سیاسی ترک نیز، اقدام آمریکا در مجازات آل سعود را ناشی از فشار افکار عمومی جهان و جناح مخالف دولت ترامپ دانسته و اعلام کردند که این برخورد واشنگتن بسیار سطحی بوده و عمیق نیست.

به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل خاشقچی، هنوز از سرنوشت جسد وی خبری در دست نیست ولی برخی منابع خبری اعلام کرده اند که جسد این روزنامه نگار توسط تیم ترور اعزامی آل سعود، برای معدوم سازی به یک همدست ترکیه ای تحویل شده است.

برخی منابع خبری غیر رسمی نیز مدعی شده اند که جسد خاشقچی مثله شده و سر او به دستور یکی از یاران محمد بن سلمان که از اعضای تیم ترور اعزامی بوده، به عربستان منتقل شده و بقایای جسد وی به چاه موجود در محوطه ساختمان کنسولگری و یا اقامتگاه سرکنسول انداخته شده است.

جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با خدیجه چنگیز نامزد ترکیه ای خود، وارد ساختمان کنسولگری عربستان شده بود، پس از ورود به کنسولگری ناپدید شده و از آن محل خارج نشد.

نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقامات عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقامات آل سعود به مدت 18 روز منکر اطلاع از خاشقچی شدند.

حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف کرده و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.

همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 نفر از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه نگار کذب است.

مقامات آل سعود مدعی بازداشت 18 نفر در ارتباط با این پرونده شده اند ولی هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده و تاکنون از جسد خاشقچی روزنامه نگار به قتل رسیده توسط عوامل آل سعود خبری در دست نیست و آمران و عاملان اصلی این جنایت نیز معرفی نشده اند.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در سخنرانی دیروز خود در اجتماع حزب عدالت و توسعه در مجلس ترکیه، زوایای پنهان حادثه قتل خاشقچی را تشریح کرد.

اردوغان با فاش کردن جزئیات قتل خاشقچی و با اشاره به این که 15 نفر از عربستان به استانبول آمده و این جنایت را انجام داده اند، تاکید کرد: باید مشخص شود که آنها از چه کسی دستور و اجازه گرفته و به استانبول آمده اند.

رییس جمهوری ترکیه با بیان این که کسی نمی تواند بدون پاسخگویی به این سوالات از مسئولیتی که متوجه آنهاست، فرار کند، اظهار کرد: حادثه قتل به طور یقین با نقشه قبلی انجام شده و ترکیه خواهان مجازات مسببان و عاملان این جنایت است.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه تا آخر این موضوع را پیگیری خواهد کرد و به پادشاه عربستان پیشنهاد می کنم که با توجه به وقوع حادثه در استانبول، 18 نفری را که در عربستان در رابطه با حادثه قتل خاشقچی دستگیر شده اند، در استانبول محاکمه شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
آمریکایی ها برای بازداشت یک کشیش توسط ترک ها به جرم جاسوسی چه ها نکردند اما برای تکه تکه کردن یک شهروند عرب خود در ترکیه چه کردند؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین