آفتابنیوز : اردوغان این فرودگاه را در ۹۵مین سالگرد استقرار جمهوری ترکیه که "عید جمهوریت" خوانده میشود افتتاح کرده است. نام این فرودگاه تا امروز اعلام نشده بود.
به گزارش آفتابنیوز؛ وی این فرودگاه را "بنای یادبود پیروزی" توصیف کرده و به گفته مقامات حزب حاکم عدالت و ترکیه یکی از بزرگترین پروژههایی است که برای استانبول به یادگار خواهد ماند.
تاکنون استانبول دو فرودگاه بینالمللی اصلی داشت: یکی "آتاتورک"، برگرفته از نام مصطفی کمال پاشا، پایه گذار جمهوری لائیک ترکیه و دیگری "صبیحه گوکچن"، که نام دخترخوانده آتاتورک و اولین خلبان زن هواپیماهای جنگنده دنیا است.
اما اکنون دولت اسلامگرای عدالت و توسعه می گوید که این فرودگاه جایگزین فرودگاه بزرگ و بینالمللی آتاتورک شود.
بنابر برآوردهای دولت ترکیه این فرودگاه میتواند تا ۱۰ سال دیگر، یعنی سال ۲۰۲۸ به بزرگترین فرودگاه دنیا تبدیل شود.
این فرودگاه تاکنون بیش از ۸ میلیارد دلار هزینه برداشته است. اما گمان میرود این رقم به حدود ۱۰,۲ میلیارد دلار برسد.
افتتاح این فرودگاه عظیم اما مخالفانی هم دارد.
منتقدان میگویند برای ساخت این فرودگاه حدود یک میلیون و هشتصد هزار درخت جا به جا شده است. همچنین گزارش شده است که برخلاف وعده دولت، ۶۵۷ هزار درخت بدون آنکه به منطقهای دیگر منتقل شود قطع شده است. به گفته منتقدان، ساخت و سازهای مرتبط با این فرودگاه در مناطق تحت حفاظت منابع طبیعی بوده و به جنگلهای اطراف استانبول که ریههای این شهر ۱۵ میلیونی به حساب میآید آسیب زده است. پیش از این نیز افتتاح سومین پل استانبول بر روی تنگه بسفر و پیامدهای زیست محیطی آن اعتراضاتی را به دنبال داشت.
نقشه زیر تغییر زیست بوم منطقه پیش و پس از ساخت فرودگاه را نمایش داده است:
اما پیامدهای زیست محیطی این پروژه تنها موضوع چالش برانگیز در جریان تأسیس این فرودگاه نبود.
رسانههای منتقد آقای اردوغان گزارش دادهاند که شرکتهای نزدیک به حزب عدالت و توسعه از شانس بیشتری برای پیروزی در مناقصههای مرتبط با این فرودگاه برخوردار بودهاند. این رسانهها پرسشهایی را در خصوص روند قانونی واگذاری پروژه به پیمانکاران خصوصی طرح کردهاند.
علاوه بر این در هفتههای گذشته (اواخر سپتامبر) نیز اعتراضات کارگران فرودگاه با واکنش تند دولت مواجه شد. کارگران این فرودگاه نسبت به شرایط کاری و زندگی و همچنین دستمزدهای کم و تعویق در پرداخت اعتراض داشتند.
اما در مقابل، دولت بلافاصله وارد عمل شد و نزدیک به ۶۰۰ کارگر را دستگیر کرد که همچنان ۲۸ تن از کارگران معترض در بازداشت به سر میبرند. این اعترضات از سوی سندیکاهای مستقل کارگری ترتیب داده شده بود.
نزدیک به ۳۲هزار کارگر در این پروژه مشغول به کار هستند. آی جی ای، شرکت پیمانکار این پروژه اعلام کرده بود که در جریان ساخت این فرودگاه ۳۰ کارگر جان خود را از دست دادهاند. اما سازمان ناظر بر سلامتی و امنیت کارگران شمار کارگرانی که بر اثر سوانح کاری در این پروژه جان باختند را ۳۸ تن اعلام کرده است.
بخش ترکی بیبیسی اطلاعاتی به دست آورده که دولت برای افتتاح این پروژه، در ۲۹ اکتبر(۷ آبان) یعنی برای ۹۵ مین سالگرد استقرار جمهوری در ترکیه که از آن با نام "عید جمهوریت" نام برده می شود، شیفتهای کاری را شبانهروزی کرده بود.
برخی منتقدان میگویند افتتاح این پروژه زودهنگام است. دسترسی به این فرودگاه از طریق مترو امکان پذیر نیست، و اتوبوس تنها وسیله نقلیه به حساب میآید.
سومین فرودگاه استانبول در حالی افتتاح میشود که تا پایان سال ۲۰۱۸ تنها ۶ پرواز در آن انجام خواهد شد. اما از آن پس بسیاری پروازهای دیگر خطوط هوایی مشهور دنیا به این فرودگاه منتقل خواهد شد.
با وجود تمام انتقادات اردوغان و حزبش معتقدند این فرودگاه گامی است در مسیر شکوفایی اقتصادی و توسعه ترکیه.
دولت حاکم بر ترکیه پیشبینی میکند افتتاح این فرودگاه که در بیرون شهر قرار دارد، از بار ترافیک سنگین خودروها در این شهر میکاهد و به اشتغالزایی کمک میکند. همچنین خطوط هواپیمایی ترکیه (ترکیش ایرلاین) نیز که چندی پیش در جریان بحران اقتصادی بخشی از سهام آن به قطر واگذار شده بود، میتواند خود را توسعه دهد.
منبع: بی بی سی و یورونیوز