کد خبر: ۵۵۳۸۳۸
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸

می‎توان قوانین مهریه را تغییر داد؟

پدر مددکاری اجتماعی ایران نسبت به پیشنهاد «پرداخت سکه مهریه به نرخ روز عقد» واکنش نشان داد و گفت: با توجه به افزایش قیمت سکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، نرخ اقلام و هزینه‌های دیگر نیز افزایش داشته و زنان باید بعد از طلاق، متناسب با نرخ روز مایحتاج زندگی‌شان را تأمین کنند لذا در پس این پیشنهاد هیچ منطق عقلانی وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
اگرچه به دلیل مشکلات اقتصادی و نوسانات نرخ ارز میزان نرخ کالاهای دیگر نیز افزایش یافت، قیمت سکه نیز از این رشد صعودی بی‌تاثیر نماند و با دوبرابر شدن ارزش یک سکه بهار آزادی در طی چند ماه اخیر  مردانی که تاکنون به صورت اقساطی ماهیانه موظف به پرداخت یک سکه بودند، در حال حاضر توان پرداخت آن را ندارند؛ همین موضوع باعث شد فاطمه ذوالقدر -نماینده مجلس شورای اسلامی- چندی پیش از بررسی پیشنهاد «پرداخت سکه مهریه به نرخ روز عقد» در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر دهد در همین راستا مصطفی اقلیما -پدر مددکاری اجتماعی ایران گفت: ازدواج قراردادی دو نفره بین زوجین است که مرد در هر شرایطی موظف به پرداخت آن بوده و ارائه و بررسی پیشنهاد پرداخت سکه به نرخ روز عقد از طرف مسئولان به هیچ عنوان قانونی و منطقی نیست و دولت‌ها و مسئولان نمی‌توانند دخالتی در این موضوع داشته باشند.

این آسیب‌شناس با بیان اینکه مهریه نوعی دیه زندگی زنان محسوب می‌شود، گفت: زنان عمر خود را در طول زندگی در اختیار همسر خود قرار می‌دهند به همین دلیل سعی می‌شود در هنگام طلاق به نوعی بخشی از زحمات آنها جبران شود، این در حالیست که هیچ زنی تا زمانی که مشکلی وجود نداشته باشد مهریه خود را از همسرش طلب نمی‌کند.

وی معتقد است که پیشنهاد برای تغییر قانون مهریه زنان موضوعی است که برای منفعت مردان از سوی برخی افراد ارائه شده و در پس آن هیچ منطق عقلانی وجود ندارد، چراکه با توجه به افزایش قیمت سکه به دلیل نوسانات نرخ ارز، نرخ اقلام و هزینه‌های دیگر نیز افزایش داشته و زنان باید بعد از طلاق متناسب با نرخ روز مایحتاج زندگی‌شان را تامین کنند.

اقلیما با بیان اینکه زنان مطلقه به دلیل شرایط و فرهنگ موجود در جامعه به نوعی زندگی خود را از دست می‌دهند و جامعه به عنوان زنی بیوه آن‌ها را خطاب می‌کند ادامه داد: زنان مطلقه به دلیل نگاه سنتی در بیشتر مواقع برای ازدواج مجدد تنها می‌توانند با مردان مطلقه ازدواج کنند، این درحالیست که مردان مطلقه به راحتی با دختر دلخواه خود ازدواج می‌کنند. با این شرایط کدام یک از این مسئولان پاسخگوی وضعیت آشفته و نامساعد زنان جامعه ما هستند؟

این مددکار تاکید کرد: خوشبختانه باتوجه به قوانین جمهوری اسلامی هیچ‌کس حق تعیین و تکلیف موضوع مهریه را ندارد و نمی‌تواند خلاف قوانین شرعی و جمهوری اسلامی قوانین تازه‌ای مرتبط با مهریه اجرا کند.

این آسیب‌شناس در ادامه با اشاره به آمارهای طلاق‌های توافقی و آمارهای انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران گفت: بیش از ۷۰ درصد از طلاق‌ها توافقی اتفاق می‌افتد و این در حالیست که ۷۰ درصد از زنان برای رهایی از وضعیت آشفته و اسف‌بار زندگی از حق (مهریه) خود گذشت می‌کنند. زنانی که به دلیل شرایط جامعه روح و روان آنها آسیب دیده با این وجود آیا مسئولانی که چنین پیشنهادی ارائه کرده‌اند پاسخگوی این مسئله هستند؟ بخشش و یا محاسبه نرخ سکه به قیمت زمان عقد می‌تواند روحیه و زندگی زنان آسیب خورده جامعه را ترمیم کند؟.

پدر مددکاری اجتماعی ایران معتقد است که در کشور ما برخی قضات بدون درکی از وضعیت زنان مطلقه برای آنها تصمیم‌گیری می‌کنند و به دنبال آن بسیاری از زنان صاحبنظر هم علیه هم جنسان خود تصمیمات نادرستی می‌گیرند، با تمام این اظهارات به نظر می‌رسد در کشور جهان سومی زندگی می‌کنیم که روشنفکرانش نیز تفکر افراد جهان سومی را دارند و تفکرات زنان با قرار گرفتن میان مردان تحت تاثیر آنها قرار می‌گیرد

اقلیما در ادامه با استناد به آمارهای مراجعه‌کنندگان به انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران گفت: اکثر طلاق‌ها ناشی از رفتارهای نادرست مردان اتفاق می‌افتد به طوریکه ۷۰‌ درصد از این آمار به دلیل طلاق‌های توافقی و ۲۰ درصد به دلیل لجبازی و درگیری‌های زوجین اتفاق می‌افتد، در این حالت زنان با از خود گذشتگی مجبورند برای رهایی از وضعیت نامساعد زندگی خود از مهریه به عنوان ابزار دفاعی استفاده کنند. با این وجود باز هم بسیاری از مردان برای "طلاق" از همسر خود باج می‌گیرند.

این آسیب‌شناس با بیان اینکه "مهریه" تنها ابزار دفاعی زنان است، به قوانین تبعیض آمیز جامعه علیه زنان اشاره کرد و افزود: در زمان ازدواج حق طلاق زن در اسلام قانونا به مرد داده شده این در حالیست که در این زمینه هیچ حقی به زنان داده نشده و زنان برای دفاع از خود تنها می‌توانند از مهریه به عنوان ابزاری دفاعی استفاده کنند.

به گزارش ایسنا اگرچه طبق گفته فاطمه ذولقدر -عضو فراکسیون زنان مجلس- مدت‌ها پیش آمار زندانیان مهریه در کشور کم بود، مهریه قسط‌بندی و به صورت ماهیانه پرداخت می‌شد، اما در حال حاضر چون مردها نمی‌توانند مهریه را حتی در حد یک سکه در ماه پرداخت کنند راهی زندان می‌شوند و آمارها در این زمینه افزایش یافته است و این مساله موجب بروز آسیب‌های اجتماعی می‌شود. اقلیما در این زمینه معتقد است که بسیاری از این مردان از وضعیت مالی بسیار خوبی برخوردار هستند اما با خود رایی معتقدند که باید حرف خود را به کرسی بنشانند تا مهریه همسر خود را که حق طبیعی و شرعی اوست را پرداخت نکنند.

پدر مددکاری اجتماعی ایران افزود: اگرچه قوانین جمهوری اسلامی منطبق با قوانین دین اسلام پایه گذاری شده اما مجریان این قوانین به دلیل مشکلات فرهنگی آن را قبول ندارند و سعی می‌کنند با پیشنهادات خود تغییراتی در قوانین در راستای منفعت مردان ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا، اگرچه افزایش قیمت سکه طی چند ماه اخیر باعث ناتوانی برخی مردان در پرداخت آن و افزایش تعداد زندانیانی که به دلیل بدهکاری مهریه راهی زندان‌ها شده‌اند شده، اما نباید فراموش کرد که مهریه حق طبیعی و شرعی زن است و در صورت مطالبه "مرد" موظف به پرداخت آن خواهد بود. مسئله‌ای که طبق گفته برخی کارشناسان از نظر اسلامی نمی‌توان تغییر و یا جایگزینی برای آن قائل شد و باید برای کاهش بروز آسیب‌های اجتماعی تدبیر دیگر اندیشید تا در این مورد حقوق هیچ یک از افراد جامعه اعم از مردان و زنان ضایع نشود. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱۶
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۸
2
2
در هنگام عقد مردان بدون این که تحت فشار باشند و با علم به این که مهریه عندالمطالبه است سند ازدواج را امضا می کنند
این که بعدا می گویند توان پرداخت نداریم یعنی برای اینکه همسر خود یا خانواده اش را راضی به ازدواج کنند او را فریب داده اند
این مثل یک قرارداد است که کسی مرد را مجبور به امضا آن نمی کند همینطور که زن هم مجبور به امضا آن نیست
اگر طرفین یک قرارداد مرد باشند مثلا در خرید و فروش یک ملک حتی با علم به اینکه آن ملک گران است آقایآن هیچوقت نمی توانند از تعهد خود شانه خالی کنند
حتی قسط بندی مهریه هم با توجه به عندالمطالبه بودن آن اجحاف در حق زنان است
مثلا آیا می شود اگر کسی بخواهد دیه فردی را که کشته است با اقساط پرداخت کند؟؟ آن هم بدون رضایت خانواده مقتول؟؟
در تمام این موارد جامعه مردسالار ما می فهمد که هم دیه را باید یکجا داد اگرچه حکم اعدام اجرا می شود هم اگر خانه را گران خریدی باید پولش را بدهی و نمی توانی قسطی بدهی یا بعدا بگویی خانه الان ارزان شده است و غیره
اما در مورد مهریه که عندالمطالبه بودن آن در دین ما تاکید شده است
به مردان اجازه داده می شود همسر خود را با امضا دروغی که پای سند ازدواج می اندازند فریب بدهند و وقتی پای پرداخت آن می رسد به آنها لطف هم می شود قضاتا مهریه را قسط بندی می کنند
من یک پیشنهاد بهتر دارم چطور است که قانون مهریه اینطور تغییر کند که هنگام ازدواج ملک یا کل مهریه در همان لحظه به زن تسلیم شود و دیگر قابل اعاده به آقایآن هم نباشد که بعد بخواهند با کتک زدن زن را وادار کنند چیزی به آنها پس بدهد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
1
2
يكي از عوامل اصلي طلاق مهريه هاست اگر به دادگاهها استناد گردد بيشتر پرونده ها ابتدا مطالبه مهريه انجام شده و سال بعد طلاق صورت گرفته است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
علت اصلی طلاق همان چیزی است که زن به خاطرش مطالبه مهریه کرده تا شاید مرد را سر عقل بیاورد مثل اعتیاد، خیانت، بیکاری، خشونت و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
2
1
مهريه بايستي از سكه خارج شود و رسيدگي به آن به هيچ عنوان در دادگاهها نباشد در سازمان ثبت اسناد و آن هم در حد متعارف هر شخص و مهريه هاي خارج از توان شخص چون توافقي بوده باطل محسوب مي شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
2
2
مهريه بالا مساوي با تضعيف اساس خانواده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
کسی مرد را مجبور به پذیرش نکرده
سراج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
2
2
جناب پدر مدد کار اجتماعی سکه در عرض دو ماه سه برابر شد ایاحقوقها هم در عرض دو ماه سه برابر شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۲
به همان نسبت هم هزینه‌های زندگی چند برابر شده بنابراین زنی که مورد خیانت واقع شده و طلاق می‌گیرد چگونه سر پناهی برای خود و فرزندانش تهیه کند؟
سراج
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
2
1
جناب پدر مدد کار اجتماعی سکه در عرض دو ماه سه برابر شد ایاحقوقها هم در عرض دو ماه سه برابر شد
علی رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
1
2
ایا به زندان افتادن مرد ها و یتیم بزرگ شدن بچه ها رویداد منا سبی هست از شما انتظار نداشتیم در ضمن در عصر 100 سال پیش زندگی نمی کنیم امروزه زنها میزان ورود به دانشگاه و فرصتهای شغلی بیشتری نسبت به مرد ها دارند
یک مرد باید چه تاوانی بده که می خواد ازدواج کنه و مهریه ازش می خوان که نجومی هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
1
2
ینی مهریه زنان که در اسلام حق مسلم زنان هست تنها بار سنگین مردان این سرزمین مردسالار هست که اونم به زودی به لطف قانون مردسالار ما به نفع مردان حل میشه میره پی کارش..
فاطمه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
0
0
این قانون 110تا سکه برای مهریه چی هست؟من توی دینا خوندم.مگه هرکسی هرچقدر مهر زنش میکنه نباید همونو پرداخت کنه؟
حزب الله
|
-
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۹
1
0
سلام ، یه روزی یه آقایی می گفت من رفت تو یکی از دانشگا ها سخرانی برای دانشجویان پزشکی بعد از سخرانی دخترها من گفتن آقا ما بی شوهر ماندیم بعضی خود پکشی می کنند بعد این آقا گفته که چون شما از قانون عدول کردید به مشکل گرفتار شدید دختر باید به محض رسیدن به سن بلوغ ازدواج کند حالا ما نمی گیم 9 سال حداقل از 15 سال بشتر نباید سن ازدواج بگزرد چون در آن موقع هر جوانی با هر مدرکی که بیاد می تواند با آن دختر ازدواج کند اما می گویند نه دختر باید درس بخواند ،د خوب حالا در خواندین و پزشک شدید یا مهندس و هر چی خوب سن هم که بالا از کجا فردی با مدرک بالا بیاد با دختر ازدواج کند ، نیست ، پس باید دختر یا بس شوهر بماند یا بافردی کم سن ازدواج و ... . مهریه بالا هم که مشکل بالای مشکل حالا آب بیار حوض پرکن .
ناشناس
|
-
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۰
0
1
آقایان اگه راهشو بلد باشن میتونن کاری کنند تا بدون پرداخت مهریه جدا بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
باید این قانون مهریه تغییر کنه اونی که میگه قانون مهریه را نمیتوان تغییر داد حساب کرده که با سکه 5 میلیونی چطور میشه مهریه داد ؟؟؟ این فرد مخش معیوبه
شایان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
0
0
اینکه بعضی مردها در حق همسرشون اجحاف میکنند و با هزار ترفند اونو را وادار به بخشش حق و حقوقش در ازای طلاق میکنند که غیر اخلاقی و ظلم هست کاملا درست و حتی اینکه باید به وضعیت زن بعد از طلاق و نیازهای اون در حد متعارف توجه بشه هم کاملا درست و منطقی و بجاست.
با این دلایل من میگم دریافت مهریه حق زنه اما مساله ای که در حال حاضر محل مناقشه ست دوتا مساله است:
اول تعیین مهریه های نجومی و فرهنگ غلط اطرافیان دختر و پسره که موقع عقد دایم تکرار میکنن کی داده و کی گرفته (که در عمل اکثرا هم میدن و هم میگیرن) و جوسازی روانی که باعث ایجاد شرایط هیجانی در دختر و پسر و مطرح کردن و پذیرش همچین شرایطی در طرفین میشه که باید ازون جلوگیری کرد.
و دوما اینکه مشکل از زمانی شروع میشه که با تغییر شرایط اقتصادی و قیمتها از زمان عقد تا لحظه پرداخت عملا مهریه چند برابر میشه و عملا پرداخت اون از توان مرد خارج میشه...
من منکر حق خانومها برای دریافت مهریه نیستم.کما اینکه خودم در حال حاضر در حال پرداخت اون (البته با سختی و مشقت بسیار زیاد) هستم اما بنظر من مبنا قرار دادن سکه برای مهریه با این حجم از تغییرات قیمتی که داشته و این حقیقت که همیشه طلا و سکه یکی از محورهای اصلی اقتصاد کشورما بوده و هست و در طول سالها تغیرات غیر عادلانه و غیر منطقی داشته اصلا صحیح و منطقی بنظر نمیرسه ( خود من سال 78 عقد کردم در اون زمان سکه حدود 40 هزار تومان بود و من توان پرداختش رو بصورت یکجا داشتم اما الان بیش از 4 میلیون تومان که بهیچ وجه درآمد و توان پرداخت من به این میزان رشد نکرده و خیلی از کالاها هم تا این حد در طول این زمان رشد قیمت نداشتند)
بهتر اینه که یه شاخصی تعیین بشه (مثل پول نقد که همیشه موقع مطالبه دادگاه اون رو بروز میکنه و با توجه به نرخ تورم دریافت میشه) تا هم حق و حقوق زنان باتوجه به تورم تامین بشه و هم به مردانی که موقع عقد پرداخت مهریه در توانشون بوده ولی حالا نیست ظلمی نشه و دیگه شاهد این همه ناهنجاری در این مورد نباشیم.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین