کد خبر: ۵۵۴۸۰۲
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

مشاور سابق اوباما: نمی‌توان صادرات نفت ایران را به صفر رساند

«رابرت مالی» مشاور «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا با بیان اینکه خروج امریکا از برجام اشتباه بود و واشنگتن هزینه آن را خواهد پرداخت، تاکید کرد که نمی توان صادرات نفت ایران را به صفر رساند.
آفتاب‌‌نیوز :
'مالی' که مشاور اوباما در امور خاورمیانه و مذاکره کننده ارشد واشنگتن در مذاکرات هسته ای با ایران بود، به خبرگزاری روسی ریانووستی گفت: تحریم ها به تولیدکنندگان نفت کمک می کند زیرا باعث افزایش قیمت ها می شود و روسیه یکی از مهمترین تولیدکنندگان اصلی نفت خواهد بود. این مساله قطعا موجب می شود که قدرت نسبی روسیه در بازار نفت افزایش یابد. در این باره تردید نکنید.

به گفته مالی، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا «به طرز دیوانه واری» وسواس افزایش فشار بر ایران به هر قیمتی را دارد.

وی ادامه داد: هدف ترامپ در مورد ایران هرچه که باشد راهی برای تحقق آن وجود ندارد. به نظر من خروج از توافق هسته ای برجام یک اشتباه عمیق بود. بنابراین آمریکا هزینه خروج از آن را پرداخت خواهد کرد. هزینه این تصمیم انزوای بیش از پیش آمریکا در سطح بین المللی است.

مشاور سابق اوباما افزود که آمریکا با تبعات خروج از توافق هسته ای با ایران روبرو خواهد شد زیرا این تصمیم رویه ای را ایجاد کرده که باعث خواهد سایر کشورها نیز از اجرای تعهدات بین المللی خود سر باز زنند.

مالی که هم اکنون مدیر گروه بحران بین الملل است، در ادامه صحبت هایش گفت که اکثر کشورها نمی توانند واردات نفت از ایران را به صفر برسانند. بنابراین، آمریکا مجبور است برای سایر کشورها معافیت از تحریم صادر کند.

وی تاکید کرد که چین و ترکیه آماده حذف کامل واردات نفت از ایران نیستند و ژاپن و کره جنوبی نیز اگر از تحریم ها مستثنی نشوند، زیان های اقتصادی زیادی خواهند دید.

به گزارش ایرنا، وی افزود: هند گفته است نمی تواند واردات نفت ایران را به صفر برساند. این کار غیرممکن است. برخی از پالایشگاه های آنها صرفا متناسب با نفت ایران ساخته شده است. آنها ارزان ترین نفت را از ایران می خرند. آیا آمریکا و سایر کشورها آماده هستند این کسری را جبران کنند و در رابطه با پالایشگاه هایی که متناسب با نفت ایران احداث شده است، چه کار خواهند کرد؟

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین