کد خبر: ۵۵۴۹۴۹
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰
یک کارشناس ایمنی:

قاتل خاموش را باور کنید

یک کارشناس ایمنی و بهداشت گفت: شهروندان خاموشی قاتل زمستانه را باور کرده و بدانند در صورت ورود گاز مونوکسید کربن به اتاق بدون آنکه بفهمند، می‌میرند.
آفتاب‌‌نیوز :
امین تاجمیر هرندی با اشاره به آغاز فصل سرما و شروع نصب وسایل گرمایشی گفت: وسایل گرمایشی مرکزی یا انواع اسپلیت‌های گرمایشی راندمان بالاتری داشته و خطری را نیز متوجه ساکنان نمی‌کنند.

وی ادامه داد: اما در مقابل وسایل گرمایشی گازی مستقر در اتاق؛ نظیر بخاری، باید با کنترل کامل مسائل ایمنی مورد استفاده قرار بگیرد. به خصوص مونوکسید کربن که قاتل خاموش نامیده می‌شود باید توسط شهروندان جدی گرفته شود.

این کارشناس ایمنی و بهداشت تاکید کرد: خفگی با گاز مونوکسید کربن به این دلیل است که میل ترکیب این گاز نسبت به میل ترکیب اکسیژن با آهن موجود در گلوبول قرمز به مراتب بیشتر است و در صورت مواجه شدن با این گاز سلول‌های انتقال اکسیژن در خون اشباع شده و از کار می‌افتند.

تاجمیر هرندی ادامه داد: بنابرین خفگی با این گاز احساس نشده و سلول‌ها به دلیل کمبود اکسیژن می‌میرند. چنانچه فرد بیدار و در حال فعالیت باشد ممکن است متوجه این اتفاق بشود اما اگر فرد خوابیده یا دراز کشیده باشد در خاموشی خواهد مرد.

وی افزود: اگر در حال فعالیت با این گاز مسموم شوید نخستین علامت حالت تهوع و احساس افزایش گرانش زمین است که باید فورا پنجره‌ها را باز کرده، محیط را ترک کنید و به اورژانس مراجعه کنید.

این کارشناس ایمنی تاکید کرد: شهروندان باید خاموش بودن این مرگ را باور کرده و جدی بگیرند.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین