کد خبر: ۵۵۵۸۴۰
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳

انتقاد یک چهره اصلاح‌طلب از شورای پنجم تهران: نباید شورا محل طناب‌کشی گروه‌ها شود!

دبیرکل حزب اراده ملّت با بیان اینکه احزاب و گروه‌ها می‌توانند نظر خودشان را مثل همه افراد به شورا منعکس کنند، اظهار داشت: اما اینکه بخواهند روی اراده شورا تأثیر بگذارند و شورا تبدیل به محل طناب‌کشی گروه‌ها و جریانات سیاسی بشود، این ضرر بسیاری به مدیریت شهری می‌رساند.
آفتاب‌‌نیوز :
احمد حکیمی پور، دبیرکل حزب اراده ملّت با اشاره به انتخاب شهردار تهران از سوی اعضای شورای شهر گفت: اینکه درباره مصادیق نظر بدهیم و بگوییم چه کسی بهتر است و چه کسی ضعیف‌تر، درست نیست؛ شورای شهر به لحاظ قانونی مسئولیت دارد شهردار تعیین کند و جوابگوی کار خودش باشد؛ اظهارنظر درباره مصادیق، نوعی حاشیه درست کردن برای شوراست.

وی ادامه داد: اعضای شورا به هر دلیلی به این ۵ گزینه رسیده‌اند و حتماً برای خودشان معیارها و ضوابط و اهدافی را دنبال می‌کنند و با جلساتی که برگزار می‌کنند و با پرسش و پاسخی که انجام می‌دهند به نتیجه می‌رسند.

حکیمی پور با بیان اینکه شورا باید دقت کند با توجه به فرصت‌هایی که از دست رفته، این آخرین انتخاب شورای پنجم است، تصریح کرد: شورا باید با همین شهردار جدید بتواند کارها را پیش ببرد تا بتوانیم آثاری از شورای پنجم را در شهر ببینیم.

وی ادامه داد: به عنوان یک هم‌فکر و شهروند ساکن تهران از اعضای شورا این خواسته را دارم که دقت لازم را داشته باشند و اولویت‌شان حتماً مسائل و مشکلات شهری باشد؛ مراقب باشند لابی‌های سیاسی در دخالت شهردار وارد نشود؛ مصالح و منافع شهر و شهروندان را در نظر بگیرند و ببینید کدام یک از گزینه‌ها می‌تواند بر چالش‌ها غلبه کند؛ کدام‌یک برنامه عملی دارد؛ می‌تواند با شورا خوب کار کند و خوب با بدنه شهرداری مچ شود و در نهایت ظرفیت‌هایی که در شهرداری وجود دارد را خوب می‌تواند به کار گیرد.

عضو سابق شورای شهر تهران به وجود نوعی بدبینی و سرخوردگی در بدنه شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: این احساس در بدنه شهرداری وجود دارد که هر گروهی که در شورا سر کار می‌آید، داشته‌های شهرداری را نمی‌بیند و عمدتاً نیروها را از بیرون وارد می‌کند؛ چه  شهردار چه مدیران شهری؛ حالا اگر شهردار، بیرون از شهرداری انتخاب شود، باز توجیه دارد؛ امّا سایر مدیران را هم از خارج شهرداری وارد می‌کنند. در حالی که افراد زیادی هستند که سال‌ها در شهرداری کار کرده‌اند و تجربه اندخته‌اند.

حکیمی پور، دور نگه داشتن مدیریت شهری از تنش‌های سیاسی را به اعضای شورا توصیه کرد و با بیان اینکه ما از این لحاظ داریم آسیب می‌بینیم، اظهار داشت: فکر می‌کنم اعضای شورا حتماً دقت لازم را در این باره به خرج می‌دهند؛ چون هرچه به جلو می‌رویم دست آن‌ها بسته‌تر می‌شود؛ چرا خیلی حق انتخاب ندارند؛ همچنین زمان ندارد.

فعّال سیاسی اصلاح‌طلب، به برنامه ۱۰۰ بندی که جریان متبوع خود، قبل از انتخابات شورای شهر، برای مدیریت شهری تدوین کرده بود اشاره کرد و خاطرنشان کرد: قرار شد هر کسی که داخل لیست قرار می‌گیرد و رأی می‌آورد، آن برنامه را دنبال کند؛ سؤال من از دوستان این است که با آن برنامه چه کردند؟ مگر مردم ساعت‌ها در صف نایستادند به امید اینکه به یک لیست رأی دهند تا یک‌دست و یک‌پارچه عمل کنند؟! معنا ندارد کسانی که از یک لیست انتخاب شده‌اند در داخل خود شورا، یارکشی کنند و دسته‌بندی بشود.

حکیمی پور با بیان اینکه وجود دسته‌بندی و یارکشی در داخل شورا را مطلوب نمی‌دانم و اگر اتفاق بی‌افتد برای شورا، آفت است، به تجربه شورای نخست اشاره کرد و گفت: یک بار در دور اوّل شورا شاهد این دسته‌بندی بودیم؛ آن زمان تعداد اعضای شورا ۱۵ نفر بود و در حالی که همه از یک لیست به شورا ورود کرده بودیم، امّا متأسفانه شورا شقه‌شقه شد.

وی افزود: حالا می‌شود اغماض کرد و گفت آن زمان، دور اوّل بوده است؛ امّا الان با گذشت چهار دوره از شورا، این موضوع قابل قبول نیست؛ فراکسیون‌بندی در داخل لیستی که همه با هم رأی آورده‌اند قابل قبول نیست و نباید شورا به این سمت برود و یارکشی‌های داخلی پیش بیاید؛ این‌ مسائل، شورا را مستهلک می‌کند و در فرایند فرسایشی قرار می‌دهد؛ همچنین انرژی شورا را هدر می‌دهد.

دبیرکل حزب اراده ملّت با بیان اینکه احزاب و گروه‌ها می‌توانند نظر خودشان را مثل همه افراد به شورا منعکس کنند، اظهار داشت: اما اینکه بخواهند روی اراده شورا تأثیر بگذارند و شورا تبدیل به محل طناب‌کشی گروه‌ها و جریانات سیاسی بشود، این ضرر بسیاری به مدیریت شهری می‌رساند.

حکیمی پور تصریح کرد: همه مردم تهران اعم از احزاب، گروه‌ها، اساتید دانشگاه‌ها و NGOها چنانچه در حیطه مسائل شهری، پیشنهادی داشته باشند می‌توانند به شورا منعکس کنند؛ و این حق همه است؛ امّا اینکه در تصمیمات شورا دخالت کنند و بخواهند شورا را تحت فشار قرار دهند و در شورا کش و قوس و کشمکش‌های جناحی پیش بیاید، این بار دیگر قابل قبول نیست؛ این آفت است و ضرر می‌رساند.

وی، شورای شهر را دارای یک کلّیّت مستقل از تک تک اعضا و یک هویت واحد دانست و با تأکید بر اینکه این هویت نباید آسیب ببیند؛ تصریح کرد: شورای شهر فعلی از یک لیست رأی آورده‌اند؛ برنامه‌شان یکی است و جریان‌شان یکی است؛ خب اینجا چرا باید دسته‌بندی پیش بیاید؟ این‌ها به شهر آسیب می‌زند. شورا، مخصوصاً در جایی مثل تهران نیاز به آرامش و ثبات مدیریتی دارد تا بتوان برای رفع مشکلات مردم کار کرد و امیدواریم اعضای شورا در این مسیر حرکت کنند.

خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین