کد خبر: ۵۵۶۳۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

افشای مدارک جدید از نقش بن سلمان در قتل خاشقچی؛ "به رئیس بگو ماموریت انجام شد"

نیویورک تایمز به نقل از 3 منبع مطلع از فایل صوتی خاشقچی گزارش داد که در این فایل صوتی یکی از عوامل تیم ترور لحظاتی بعد از قتل به صورت تلفنی به فردی در ریاض می‌گوید که به رئیست بگو ماموریت انجام شد.
آفتاب‌‌نیوز :
 تارنمای روزنامه نیویورک تایمز بامداد پنجشنبه در گزارشی، از وجود یک فایل صوتی متعلق به «ماهر عبدالعزیز مطرب» از مظنونان پرونده قتل «جمال خاشقچی» خبر داد که پل دیگری میان این پرونده و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی است.

به گزارش آفتاب‎نیوز به نوشته نیویورک تایمز، مطرب پس از قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی، در تماس تلفنی با فردی که گمان می‌رود از جمله دستیاران بن سلمان بوده باشد، از او خواسته تا به «رئیسش» بگوید که «کار انجام شده است».

افشای مدارک جدید از نقش بن سلمان در قتل خاشقچی؛

این گزارش افزود، این فایل صوتی که جینا هاسپل رئیس سازمان سیا نیز آن را شنیده است، از سوی مقامات اطلاعاتی به عنوان قویترین مدرک در زمینه دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقچی قلمداد می‌شود. 

نیویورک تایمز افزود: در حالیکه اسم محمد بن سلمان در این فایل آورده نمی‌شود اما مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که «رئیست»در این فایل صوتی اشاره به محمد بن سلمان است.

این افراد آشنا به این فایل صوتی می‌گویند، کسی که پشت تلفن حرف می‌زند «ماهر عبدالعزیز مطرب» است که به زبان عربی صحبت می‌کند و یکی از اعضای تیم 15 نفره است که برای کشتن خاشقچی از ریاض به استانبول رفته بودند. 

مقامات اطلاعاتی ترکیه به مقامات اطلاعاتی آمریکایی گفته‌اند که در اینجا ماهر مطرب به نظر می‌رسد در حال گفتگو با یکی از دستیاران محمد بن سلمان در ریاض است. درحالیکه ترجمه عربی ممکن است کمی متفاوت باشد اما مطرب به فردی که دارد او را آن طرف تلفن مطلع می‌کند میگوید که «کار انجام شد». 

با این حال مقامات اطلاعاتی ترکیه گفته‌اند که فایل صوتی دلالت محض بر محمد بن سلمان نیست و شواهد غیر قابل انکار علیه وی وجود ندارد. 

این گزارش افزود؛ در بیانیه‌ای که عربستان سعودی روز دوشنبه منتشر کرد هرگونه دخالت محمد بن سلمان در قتل خاشقچی را رد کرده است. در این بیانیه آمده است که ترکیه به عوامل اطلاعاتی سعودی اجازه داده است که فایلهای صوتی را گوش کنند اما در هیچکدام از این فایلها عبارت «به رئیست بگو» شنیده نشده است. 

با این حال نیویورک تایمز می‌گوید که ترکیه ممکن است چندین فایل صوتی مختلف داشته باشد که به صورت گزینشی آن را در اختیار افراد و کشورهای مختلف قرار می‌دهد. 

این گزارش میگوید که سخنگوی سازمان سیا حاضر نشده است در این زمینه اظهار نظر کند.

خاشقچی 59 ساله که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، ماه گذشته برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما هرگز از آن محل خارج نشد.

دولت عربستان سعودی مدعی است که وی در جریان یک مشاجره کشته شده است؛ ادعایی که اسناد منتشر شده در رسانه‌ها آن را قویاً رد می کند.

با وجود مدارک غیرقابل انکار از نقش مقام‌های عالی‌رتبه سعودی در قتل این روزنامه‌نگار، دولت آمریکا تاکنون موضع صریحی در این ارتباط اتخاذ نکرده و حاضر به محکوم کردن ریاض نشده است.

نیویورک تایمز می‌نویسد که تغییر در ترکیب کنگره امریکا و قدرت گرفتن دمکرات‌ها در انتخابات اخیر، موجب افزایش فشارها به کاخ سفید و احتمالا موضع‌گیری سختگیرانه‌تری در قبال اقدامات عربستان سعودی خواهد شد.

منبع: خبرگزاری‎های فارس و ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
0
0
نمی دانم واقعامطرح کردن این قضیه دراین وسعت لازم است یا برای انحراف افکارعمومی ازمشکلات کشوراست.این همه مشکل توکشورداریم همه را ول کرده ایم چسبیده ایم به خاشقچی.بخدا دیگه ازشنیدن اسم این آقا خسته شده ایم.درضمن انجام این کارها درکشورهای جهان سومی یه چیزرایجی است وزیادتعجب نداردوهرروزدرجهان درابعاد مختلف اتفاق میفتدواگر باعربستان مشکل نداشتیم این همه موضوع رامطرح نمیکردیم.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین