کد خبر: ۵۵۶۴۸۵
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴

«الحریری» حزب‌الله را به مانع‌تراشی در تشکیل کابینه متهم کرد

نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه لبنان بار دیگر حزب‌الله را به مانع‌تراشی در تشکیل دولت جدید این کشور متهم کرد و گفت: حزب‌الله تصمیم به تعلیق تشکیل دولت گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
«سعد الحریری» نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه لبنان عصر روز سه‌شنبه (۲۲ آبان‌ماه/۱۳ نوامبر) در یک نشست خبری سخنرانی کرد.

او که پنج ماهی است مامور به تشکیل کابینه جدید لبنان شد، گروه مقاومت را مقصر عدم موفقیتش در تشکیل کابینه جدید دانست و گفت: حزب‌الله در این راه مانع تراشی می‌کند.

سعدی الحریری تاکید کرد: «هر وقت خواسته‌ایم در امید را به روی لبنانی‌ها باز کنیم، کسانی برای بستن آن اقدام کردند.»

به گزارش شبکه العربیه، نخست‌وزیر مکلف لبنان افزود: «از ابتدا گفته بودم که تحت فشار دولت تشکیل نخواهم داد.»

وی افزود: «به حزب‌الله گفتم که سهمیه یک کرسی در کابینه را به هیچ یک از شش نماینده اهل تسنن (گروه هشت مارس طرفدار مقاومت) اختصاص نمی‌دهم.»

نخست‌وزیر مامور به تشکیل کابینه گفت: «من پدر اهل تسنن لبنان هستم و مصلحت و منفعت آنها را می‌شناسم.»

الحریری گفت: نمی‌پذیرم کسی من را به فرقه‌گرایی متهم کند. سنی‌ها یک طیف اصلی در لبنان هستند و وابسته به هیچ کس نیستند. 

او با بیان اینکه اجازه نقض جدید قوانین دولت لبنان را نمی‌هد، گفت: «قانون اساسی کشور ایجاب می کند که رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف منحصرا درباره تشکیل دولت جدید اقدام کنند.»

سعد الحریری ضمن اعلام مخالفت با شرط اختصاص یک کرسی در کابینه لبنان به نمایندگان اهل تسنن طرفدار مقاومت مدعی شد، کابینه جدید آماده تشکیل است و باید همه احزاب سیاسی مسئولیت آن را بر عهده بگیرند.

 بیش از پنج ماه از انتخاب الحریری به عنوان نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه می گذرد، اما وی هنوز نتوانسته این ماموریت را به سرانجام برساند.

این در حالی است که الحریری رهبر جریان المستقبل به عنوان اصلی ترین حزب سنی لبنان، اصرار دارد تمامی سهیمه وزیران سنی باید از میان جریان تحت رهبری خود باشد، اما نمایندگان سنی منتقد وی که به سنی های جریان 8 مارس معروف هستند، خواهان اختصاص یک کرسی وزارتی به خود هستند.

سید حسن نصرالله در سخنان روز شنبه 19 آبان خود خواستار این شده بود که از نمایندگان اهل‌سنت جریان هشتم مارس (جریان طرفدار مقاومت)،‌ هم در کابینه جدید حضور داشته باشند.

دبیرکل حزب الله تاکید کرده بود، هرچه نمایندگان مستقل اهل‌سنت قبول کنند، ما آن را می‌پذیریم. وقتی به این نمایندگان ابلاغ کنند، می‌توانند اسامی (نامزد خود برای تصدی پست وزارتی در دولت) را به نخست وزیر مأمور تشکیل دولت بدهند؛ ما هم اسامی خود را خواهیم داد.
فارس 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین