کد خبر: ۵۵۶۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲

موانع جدی پیش روی دولت ترزا می برای نهایی کردن برکسیت

کارشناسان می‌گویند همچنان موانع زیادی برای نهایی شدن برکسیت پیش روی دولت محافظه کار بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
گزارش‌های رسیده از بروکسل نشان می‌دهد که مذاکرات برکسیت با توافق نهایی به پایان رسیده است. بدین ترتیب می‌توان گفت که ماه مارس سال آینده جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا نهایی می‌شود.

اما کارشناسان می‌گویند همچنان موانع زیادی برای نهایی شدن برکسیت پیش روی دولت محافظه کار بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار دارد.

موانع جدی پیش روی دولت ترزا می برای نهایی کردن برکسیت

مخالفت برخی از وزرا با توافق جدید

نخست وزیر بریتانیا قرار است در جلسه کابینه که شامگاه چهارشنبه ۲۳ آبان برگزار می‌شود کسب توافق نهایی در مذاکرات برکسیت را اعلام کند. گفته می‌شود که برخی از وزرای دولت محافظه‌کار خواه از جبهه هوادران «برکسیت سخت» و خواه از جبهه مخالفان برکسیت با مفاد توافق اخیر مخالف هستند و به زودی می‌خواهند که درباره توافق نهایی تجدیدنظر صورت بگیرد.

عدم رضایت ایرلند از توافقات درباره مرز این کشور

همزمان نخست وزیر جمهوری ایرلند، به عنوان عضوی از اتحادیه اروپا، خواهان بررسی پیشنهادات درباره مرزبین کشورش و ایرلند شمالی به عنوان بخشی از خاک بریتانیا شده است.

هنوز مفاد مذاکرات برکسیت با جزییات منتشرنشده است اما مساله مرز ایرلند مهم‌ترین مانع کسب توافق در مرحله پایانی مذاکرات برکسیت بود.

تردید کشورهای اروپایی عضو اتحادیه در تایید توافق جدید

موانع جدی پیش روی دولت ترزا می برای نهایی کردن برکسیت

همزمان ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپا از کمیسیون و اتحادیه اروپا می خواهند تا زمان لازم برای مطالعه و بررسی بهتر روی توافقات اخیر را داشته باشند.

به این ترتیب در آخرین نشست رهبران اروپایی در سال جاری میلادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید به توافق نهایی رای بدهند تا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بصورت عملی بتواند اجرایی شود. هنوز معلوم نیست که تمام کشورهای عضو با مفاد توافق جدید موافقت کنند.

دشوارترین مرحله: کسب رای اعتماد پارلمان بریتانیا

از اینها گذشته اعضای پارلمان بریتانیا باید توافق‌نامه جدید را تصویب کنند. امری که به گفته کارشناسان آنچنان که باید و شاید بدیهی به نظر نمی‌رسد. مهم‌ترین مخالفت‌ها از سوی حزب کارگر و رهبر آنها جرمی کوربین می‌آید. وی اعلام کرده با شرایط فعلی بعید است این توافق برای بریتانیا منفعتی دربرداشته باشد.

حزب ملی اسکاتلند نیز به دلیل تمایل شدید برای ماندن در اتحادیه اروپا و مخالفت با برکسیت به توافق جدید احتمالا رای منفی خواهد داد.

در این میان بخش قابل توجهی از نمایندگان حزب محافظه‌کار در پارلمان به دلیل حمایت از «برکسیت سخت» و یا مخالفت با طرح مورد موافقت دولت، مخالفت خواهند کرد. از جمله آنها بوریس جانسون، وزیر پیشین خارجه دولت ترزا می است که سه شنبه اعلام کرد با توافق جدید بریتانیا به «مستعمره اتحادیه اروپا» تبدیل می‌شود.

به طور کلی ترزا می نیاز به حمایت قابل توجه و معدودی از هم‌حزبی‌های خود در پارلمان را دارد. این در حالی است که ‌محافظه‌کاران پارلمان تاکنون عمدتا مخالفت خود را با روند مذاکرات دولت ترزا می اعلام کرده‌اند.

بدین ترتیب به نظر نمی‌رسد دولت خانم می روزهای آسانی برای قانع کردن پارلمان در تایید توافق جدیدبر سر برکسیت داشته باشد و در صورت رای مخالف پارلمان به توافق جدید مهم‌ترین اتفاق استعفای ناگزیر دولت و برگزاری انتخابات پیش از موعد و حتی برگزاری یک همه‌پرسی جدید برکسیت خواهدبود.

منبع: یورونیوز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین