کد خبر: ۵۵۶۸۶۰
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۱

در اقدامی نادر؛ سفیران غربی به دنبال رفع نگرانی‌ها درباره سین‌کیانگ هستند

گروهی متشکل از ۱۵ سفیر کشورهای غربی در پکن، به ریاست کانادا، در تلاش هستند تا با نماینده ارشد منطقه سین‌کیانگ چین دیدار و توضیحاتی درباره نقض‌های حقوق بشر ادعایی علیه اقلیت اویغور دریافت کنند. این منطقه عمدتا به عنوان سکونتگاه مسلمانان چین شناخته می‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
این سفیران در نامه‌ای به رئیس حزب کمونیست در سین‌کیانگ درخواست خودشان را مطرح کردند. این اقدام، نشان‌دهنده حرکت گسترده و هماهنگ گروهی از کشورها درباره مسائل حقوق بشری در چین است و همچنین نشان می‌دهد که پکن تا چه حد بر سر مساله سرکوب‌ها در این منطقه غرب چین تحت فشار قرار دارد.

بازداشت‌های دسته‌جمعی و جاسوسی شدید از اقلیت‌های اویغور که عمدتا مسلمان هستند و سایر گروه‌های مسلمان که سین‌کیانگ را وطن خود می‌دانند، ‌صدای فعالان، چهره‌های آکادمیک، دولت‌های خارجی و کارشناسان حقوق بشری را درآورده است.

یک هیات حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه اوت اعلام کرد، گزارش‌های معتبر بسیاری در اختیار دارد که طبق آنها یک میلیون اویغوری یا بیشتر در چین در مکان‌هایی که شبیه کمپ‌های مخفی زندانیان است، نگهداری می‌شوند. با این حال چین تاکید دارد که این اجرای بازداشت خودسرانه و بازآموزی سیاسی نیست بلکه افرادی که مرتکب جرایم کوچک شدند به "مراکز حرفه‌ای" فرستاده می‌شوند تا فرصت‌های شغلی را بیاموزند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، هنوز مشخص نیست که آیا نامه مذکور ارسال شده است یا خیر. یک منبع دیپلماتیک می‌گوید نامه را برای گرفتن امضاهای بیشتر به سفارتخانه‌های دیگر کشورها هم می‌فرستند. دیگر دیپلمات‌های مطلع هم تنها به تایید وجود این نامه پرداختند و جزئیات دیگری از محتویات را فاش نکرند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین