آفتابنیوز : از آنجا که سال گذشته میلادی سالی مملو از محصولات جدید و شگفتانگیز در عرصه تکنولوژی و اشیای هوشمند بود، یکی از بزرگترین رقابتها نیز میان دو شرکت آمازون و گوگل بر سر اسپیکرهای هوشمند بود.
در چند سال اخیر که فروش و عرضه اسپیکرهای هوشمند رونق فراوانی یافته است، رقابت تنگاتنگی میان آمازون و گوگل در گرفته است و هر از گاهی یکی از دیگری در میزان فروش و عرضه سبقت میگیرد.
اسپیکرهای هوشمند به کاربران این امکان را میدهند تا در صورت داشتن مشغله، وسائل خانگی خود را با دستورهای صوتی کنترل کنند بعنوان مثال، از وضعیت آب و هوا و جدیدترین اخبار مطلع شده، تایمر و زنگ هشدار برای خود تنظیم کنند و با دوستان و خانواده خود تماس برقرار کنند.
آمازون که نخستین بار در سال ۲۰۱۵ از اسپیکر هوشمند اکوی خود رونمایی کرد حالا براساس تازه ترین آمار و گزارش های منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی کانالیز، توانسته است از رقبای قدرتمند خود پیشی بگیرد.
این غول تکنولوژی آمریکایی توانسته است با اختصاص ۳۱ درصد از سهم بازار اسپیکرهای هوشمند از رقیب دیرینه و پرقدرت خود جلو بزند و در میدان رقابت تنگاتنگ میان آنها پیروز شود. بر اساس این آمار می توان به وضوح دریافت که عرضه اسپیکرهای هوشمند در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۸ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل توجهی یافته و به نظر می رسد که این رقم در سه ماهه چهارم سال جاری با توجه به نزدیک شدن به فصل تعطیلات سال نوی میلادی و خرید هدیه برای کریسمس افزایش بیشتری نیز پیدا کند.
از دیگر شرکت های عرضه کننده اسپیکرهای هوشمند می توان به گوگل، اپل و شیائومی اشاره کرد که آنها نیز سهم قابل توجهی از بازار این گجت های هوشمند را به خود اختصاص داده اند. فروش اسپیکرهوشمند نسبت به سه ماهه سوم سال ۲۰۱۷ میلادی با رسیدن به ۱۹.۷ میلیون دستگاه یک رشد ۱۳۷ درصدی را تجربه کرده است که البته آمارهای یک موسسه دیگر تحت عنوان استراتژی آنالتیکس عدد ۲۲.۷ میلیون دستگاه را نشان می دهد که با این حساب، رشد فروش اسپیکرهای هوشمند ۱۹۷ درصد تخمین زده می شود.
البته در این گزارش ها، گوگل عدد بسیار نزدیکی به آمازون را کسب کرده و آن نیز تصاحب ۳۰ درصد از سهم بازار اسپیکرهای هوشمند است بنابراین می توان گفت هنوز نمی توان گفت که آمازون چندان پیروز رقابت با گوگل محسوب می شود.
بیشترین میزان فروش اسپیکرهای هوشمند در کشورهایی نظیر ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان گزارش شده است که در این کشورها رقابت میان آمازون و گوگل نیز بیشتر از سایر مناطق جهان لمس می شود.
ایسنا