کد خبر: ۵۵۷۸۸۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

بانوان بدانند، قانون برخورد با مزاحمان خیابانی وجود دارد

بیشتر آسیب‌های روحی و جسمی در برخی جوامع متوجه بانوان و کودکان است به گونه‌ای که بسیاری از قربانیان، این اتفاقات را به عنوان جزئی از زندگی روزمره خود پذیرفته‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
گاهی بانوان در مواجهه با این اتفاقات فریاد زده، درخواست کمک کرده و توجه مردم را به خود جلب می‌کنند اما در بیشتر مواقع با بی‌توجهی و سرکوب اعتراضشان روبرو می‌شوند، علت این اتفاق عدم آگاهی بانوان و عامه افراد نسبت به حقوق خود و حقوق شهروندی خود است.

مطابق ماده 619 قانون مجازات اسلامی، هر کس در اماکن عمومی یا معابر، متعرض یا مزاحم اطفال یا زنان شود یا با الفاظ و حرکات مخالف شئون و حیثیت، به آنان توهین کند به حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

براساس ماده گفته شده و تدابیری که قانون‌گذار طی ادوار گذشته برای مزاحمت خیابانی پیش‌بینی کرده، نشان از اهمیت و توجه قانون به حفظ حقوق افراد دارد.

معاون امور اجتماعی و پیشگری از وقوع جرم دادگستری استان همدان در گفت‌وگو با ایسنا، مزاحمت‌های خیابانی برای بانوان را معضلی همیشگی و به نوعی غیرقابل حذف دانست و بیان کرد: افرادی که مورد مزاحمت قرار گرفته‌اند می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های ذیربط اعلام شکایت کرده و دستگاه قضایی در صورت اثبات جرم با متخلفان برخورد لازم را انجام می‌دهد.

سعید گلستانی درباره آزار و اذیت جنسی بانوان، اظهار کرد: از این موارد در تمام استان‌های کشور مشاهده می‌شود اما خوشبختانه در استان همدان آمار بسیار کمی دارد.

وی با اشاره به آزار جنسی و تجاوز به کودکان، تصریح کرد: آمار این اتفاق در استان ما بسیار کم است به گونه‌ای که در طول سال شاهد بیش از یک تا دو مورد آزار و تجاوز به کودکان نیستیم.

گلستانی تشریح کرد: در بسیاری از موارد شاهد آزار و اذیت جنسی و روحی توسط خانواده کودکان هستیم که به منظور جلوگیری از این قبیل اتفاقات اقداماتی نظیر تشکیل کارگروهی درمانی صورت گرفته است.

وی افزود: این کارگروه با همکاری بهزیستی و دادگستری استان تشکیل شده است که به بررسی موارد اعلام شده می‌پردازد و در صورت لزوم با افراد خاطی برخورد می‌کند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان همدان در پایان خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده توسط این کارگروه، اگر کودکانی تحت قیومیت خانواده‌های بدسرپرست و یا بی‌سرپرست باشند، در صورت نیاز، صلاحیت سرپرستی از والدین آنان سلب و کودکان به بهزیستی منتقل می‌شوند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین