کد خبر: ۵۵۸۲۳۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶

از بحران کاغذخارج شدیم؟/ پاسخ وزیر فرهنگ

وزیر فرهنگ می‌گوید: نمی‌گویم در زمینه کاغذ مشکلی نداریم اما از بحران خارج شدیم.
آفتاب‌‌نیوز :
سید عباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی -  در حاشیه روز کتابگردی (پنجشنبه ۱ آذرماه) درباره وضعیت کاغذ گفت: دولت جناب روحانی رویکرد قابل توجهی در ثبات نرخ ارز داشته است، زیرا این موضوع به اقتصاد کشور و چیرای متأثیر از آن کمک می‌کند. تا بهمن ماه سال گذشته دولت آقای روحانی به شکل قابل توجهی نرخ ارز را ثابت نگه داشت. نگهداری نرخ ارز کار راحتی نبود اما  آقای روحانی تلاش زیادی در این زمینه داشت و از دولت‌های موفق در این زمینه بود  اما به خاطر بدعهدی‌هایی که رخ داد، این اتفاق‌ها افتاد. بعد از خروج آمریکا از برجام شرایط تغییر کرد. دولت در زمینه تک نرخی شدن ارز دولت وارد شد، تا با نرخ دولتی ارز کالای اساسی را وارد کند  که فشار کمتری به مردم وارد شود. نرخ ارز برای کالای اساسی در ابتدا ۳۸۰۰ تومان و سپس ۴۲۰۰ تومان تعیین شد. 

سید عباس صالحی در ادامه گفت: تلاشی که وزارت فرهنگ انجام داد این بود  که کاغذ هم در ردیف کالاهای اساسی قرار  بگیرد. با توجه به تجربه‌هایی که از دوره قبل داشتیم می‌خواستیم وارد توزیع کاغذ نشویم زیرا ورود دولت حواشی داشته است اما شهریور ماه امسال به نظر آمد باید در این زمینه دخالت‌هایی داشته باشیم بنابر این کارگروه کاغذ تاسیس شد؛ تلاش کردیم در این کارگروه هم عناصر ودلتی  حضور داشته باشند هم صنوف و مجمو عه‌های منتفع از کاغذ. دبیرخانه کارگروه نیز در وزارت ارشاد است. این کارگروه به تازگی کار خود را آغاز کرده است. تاکید ما برای این‌که مجموعه‌های مختلف در این کارگروه حاضر باشند کاهش احتمال رانت خواری و توزیع غیر موجه کاغذ بود  و این‌که تصمیم‌های این کارگروه شفاف باشد.

او تاکید کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه کاغذ  در  ابتدا می‌خواست کاغذ جزوئی از کالاهای اساسی باشد و  سپس ساختار درست با مشارکت مجموعه‌های مختلف و شفافیت حداکثری را در زمینه ورود  و توزیع کاغذ داشته باشد و نظارت به صورت همگانی باشد. من نمی‌گویم مشکلی در زمینه کاغذ نداریم اما از بحران خارج شدیم و تلاش می‌کنیم این موضوع را کنترل کنیم و مشکلات را به حداقل برسانیم.

وزیر فرهنگ همچنین درباره شفافیت واردات کاغذی با نرخ دولتی که از سال گذشته وارد کشور شده،  و  این‌که هزاران تن کاغذ وارد شده به کجا ر فته است، گفت: این حرف کاملا درست است و باید واردات کاغذ پیش از شکل‌گیری این کارگروه شفاف شود. باید این موضوع به صورت مطالبه عمومی مطرح شود.

 او درباره مشکلات حوزه نشر نیز  اظهار کرد: حوزه کتاب و نشر مشکلات و درد و دل‌های قدیمی دارد و من نسب به آن‌ها آشنا هستم. متاسفانه فضای حوزه نشر و کتاب بخاطر دلایل مختلف دچار مشکل است. ما در حوزه تولید کتاب روند رو به رشدی داشتیم اما روند استفاده از کتاب حرکت نکرده است. مجموعه‌های مختلف باید به کمک صنعت نشر بیاند تا روند تولید کتاب با  سرانه مطالعه فاصله کمتری داشته باشد.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: سرانه مطالعه ما دوازده و نیم دقیقه است، این سرانه مطالعه با میزان تولید کتاب و کتاب‌های که از بیرون می‌آیند، فاصله زیادی دارد. به نظر می‌رسد نیاز به یک نهضت ملی داریم و همه گروه‌ها و نهادها  باید حضوری جدی‌ در این زمینه داشته باشند. نظام آموزش وپروش ما مبتنی بر کتاب کنکوری است و در زمینه مطالعه آزاد کودکان اخلال ایجاد می‌کند؛ همان‌طور که احساس می‌کنیم شهرمان سیژن کمی دارد و دست در دست هم می‌دهیم تا این مشکل حل شود، باید این احساس را داشته باشیم که کتاب نخواندن برای فرهنگ ملی کشورمان مضر است. فرهنگ ملی ما با کتاب آمیخته شده و نیازمند این است که رسانه‌ها به این موضوع بپردازند ما باید دست به دست هم دهیم تا این نهضت ملی به صورت گسترده حرکت کند.

  او سپس بیان کرد: خانواده‌ها نسبت به درس‌خوانی دانش‌آموزان حساس هستند و نسبت به کتاب‌خوانی حساس نیستند و این چیز خوبی برای توسعه فرهنگ نیست. مسئله کتاب‌خوانی باید به یک جنبش اجتماعی تبدیل شود، دولت نمی‌تواند نقش اصلی را داشته باشد. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سعی کردیم از طریق برگزاری جشنواره‌هایی مانند مرواجان کتاب، باشگاه‌های کتاب‌خوانی و تفاهم‌نامه هایی با مدرسه‌های در فضای کتاب وکتاب‌خوانی، فرصت بیشتری را فراهم کندیم.                    

سید عباس صالحی درباره مسئله کپی‌رایت نیز  اظهار کرد: مسئله ما این است که قانون حمایت از نویسندگان قدیمی است و به همین دلیل اتفاق‌های قابل توجهی در حوزه نشر افتاده است به همین دلیل نیازمند تجدید نظر در این زمینه هستیم. طرحی که برای حمایت از نویسندگان به کمیسون حقوق قضایی مجلس ارائه شده، مراحل نهایی خود را پشت سر می‌گذارد، پیش‌بینی‌هایی در این لایحه شده است که به حمایت معنوی پدیدآورندگان داخلی و خارجی اهمیت بیشتری می‌دهد.

به گزارش ایسنا، وزیر فرهنگ در زمینه توجه به کتاب‌فروشی‌های محلی که در معرض آسیب‌های بسیار هستند نیز  گفت: وزارت ارشاد سعی دارد منابعی را که می‌تواند به حفظ کتاب‌فروشی‌ها کمک کند، بیشتر کند و افق گسترده‌تری برای این موضوع در نظر  بگیریم. تسهیلات حمایتی از کتاب‌فروشان  وجود دارد و ما این تسهیلات را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم تا بتوانند فضای خود را توسعه بدهند و کتاب‌فروشی‌ها تجهیز کنند. این وام با سود کم اتفاق می‌افتد. طرح های فصلی کتاب نیز با این نگاه شکل گرفته‌اند. باید افزود، کتاب‌فروشی‌ها دریچه تنفسی برای محلات هستند و باید تلاش کنیم آن ها را حفظ کنیم که به توسعه فرهنگی کمک کنیم.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین