کد خبر: ۵۵۸۳۸۲
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲

۴۱ درصد مبتلایان به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت از شناسایی ۴۱ درصد افراد مبتلا به ایدز در کشور خبر داد. ۴۱ درصد مبتلایان به ایدز در کشور شناسایی شده‌اند
آفتاب‌‌نیوز :
 پروین افسر کازرونی، در هفتمین سمینار ایدز، با بیان اینکه از سال ۹۴، چهارمین استراتژی کنترل اچ آی وی در حال اجرا است، بر لزوم انسجام و تعامل سازمان ها و ارگان های مختلف برای تحقق این استراتژی تاکید کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون ۵۷ درصد از بیماران مبتلا به ایدز به مراکز مراقبتی و درمانی مراجعه کرده اند، افزود؛ از این تعداد حدود ۹۲ درصد دارو مصرف می کنند که این موضوع موفقیت بزرگی است.

کازرونی با اشاره به اینکه ۴۱ درصد بیماران مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده اند، گفت: تخمین زده می شود که تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور بیش از ۵۹ هزار نفر باشد.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: تا آخر شهریور ماه امسال ۲۴ هزار و ۸۶۰ مبتلا به این بیماری ثبت شده اند که همه آنان تحت مراقبت و درمان نیستند. از مجموعه بیماران ثبت شده، ۱۴ هزار و ۴۵۹ نفر به مراکز مراقبت و درمان وصل شدند که ۱۲ هزار و ۴۳۴ نفر مصرف دارو را شروع کردند.

وی درباره اهداف استراتژی چهارم کنترل ایدز گفت: از اهداف اصلی برنامه چهارم این است که شیوع اچ آی وی در مصرف کنندگان تزریقی کمتر از ۱۵ درصد و در گروه های در معرض خطر ابتلا کمتر از پنج درصد باقی بماند.

کازرونی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف این برنامه این است که نوزادان متولد شده از مادران مبتلا، اچ آی وی نداشته باشند.

وی درباره استراتژی های برنامه کنترل ایدز توضیح داد: آموزش و اطلاع رسانی یکی از مهم ترین موارد این برنامه است که متاسفانه در این زمینه ضعف هایی وجود دارد.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت تامین سلامت خون، پیشگیری از انتقال تزریق و کاهش آسیب و پیشگیری از انتقال جنسی و ترویج استفاده از کاندوم و توصیه به انجام مشاوره و آزمایش تشخیصی اچ آی وی  را از دیگر محورهای این برنامه عنوان کرد.

وی با با بیان اینکه خوشبختانه درصد بالایی از زنان بارداری که احتمال ابتلای آنان به این بیماری وجود دارد، برای تست تشخیص اقدام می کنند، گفت: پیشگیری از ابتلا به ایدز از طریق مادر به فرزند نیز یکی دیگر از هداف این برنامه است.

کازرونی، مراقبت و درمان افراد مبتلا به اچ آی وی را ازدیگر محورهای برنامه چهارم کنترل ایدز عنوان کرد و افزود: حمایت و توانمند سازی نیز از دیگر محورهای مهم این برنامه است.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، تقویت نظام مراقبت و مدیریت داده ها را نیز به عنوان یکی دیگر از محورهای این برنامه معرفی کرد و گفت: نزدیک به ۲۲ سازمان و ارگان برای اجرای این برنامه دست اندرکاراند و وزارت کشور نیز برای هماهنگی بین سازمان ها تلاش می کند.

کازرونی نقش وزارت کشور و آموزش و پرورش را، برای اجرای این برنامه بسیار مهم عنوان کرد و یادآور شد: آموزش و پرورش برای آگاهی رسانی در این زمینه کارهای زیادی انجام داده است و برای مثال در سال تحصیلی جدید، در کتاب سال آخر دبیرستان پکیجی در خصوص اطلاع رسانی درباره ایدز و بیماری های مقاربتی گنجانده شده است.

وی به نقش وزارت علوم در آگاهی بخشی به دانشجویان، سازمان زندان ها و امور تامین و تربیتی برای کنترل ایدز در بین زندانیان اشاره کرد و توضیح داد: علاوه بر ساختارهایی که از سال هی پیش برای کنترل ایدز در زندان ها وجود داشته است، از سال قبل افرادی که در مراکز مشاوره تحت مراقبت هستند، در صورت دستگیری و انتقال به زندان، وضعیت آنان به زندان اعلام می شود.

کازرونی در ادامه به نقش مهم سازمان بهزیستی برای اقدامات تشخیصی و پیشگیری مصرف کنندگان اشاره کرد و یادآور شد: سازمان مبارزه با مواد مخدر، جمعیت هلال احمر، سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان بنادر و کشتیرانی، اداره گمرک، سازمان های مردم نهاد، سازمان هواپیمایی کشور و ستاد کل نیروهای مسلح نیز برای اجرای این برنامه نقش مهمی دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه سازمان های مردم نهاد در کشور، تا کنون در این زمینه نقش خیلی پررنگی نداشته اند، تصریح کرد: اما تلاش های زیادی در این انجام گرفته و ۱۰ آذر نیز از شبکه ملی سازمان های مردم نهاد فعال در زمینه اچ آی وی (شمسا) رونمایی می شود.

کازرونی یادآور شد: جمله «برای آگاهی از سلامتی من هم آزمایش می دهم»شعار امسال برای روز جهانی ایدز است. 

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین