کد خبر: ۵۵۹۲۹۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶

تولید آب آشامیدنی از هوا!

ممکن است منابع آبی زیادی در مناطق خشک جهان وجود نداشته باشد، اما هنوز هم بخار آب وجود دارد که می‌تواند از هوا گرفته شود. در حالی که "شبکه‌های مه"(fog nets) یک راه برای تامین بخار آب از هوا محسوب می‌شوند اما اکنون دانشمندان یک فناوری پیشرفته را جایگزین این کار کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از گیزمگ، اکنون دانشمندان "دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله"(KAUST) عربستان سعودی دستگاهی توسعه داده‌اند که از "هیدروژل شور" (salty hydrogel) برای به دست آودن آب از هوا استفاده می‌کند.

ژلی که توسط دانشمندان سعودی توسعه داده شده است، حاوی نمک کلرید کلسیم غیر سمی است و علاوه بر پایداری، قیمت آن نیز ارزان است. علاوه بر اینکه این نمک، حجم زیادی از بخار هوا را جذب می‌کند، یک "نمک آب شونده" (deliquescent salt) نیز است و این به آن معناست که نمک را در آبی که جذب کرده، حل می‌کند.

این بدان معنی است که وقتی هیدروژل شور از نمک خود برای جذب بخار آب استفاده می‌کند، کلرید کلسیم، آب شوری تولید می‌کند که برای نوشیدن مناسب نیست. با این حال، در دستگاه جدید، آب شور در داخل هیدروژل پلیمری جامد حفظ می‌شود. این ژل همچنین دارای مقدار کمی نانولوله‌های کربنی است که در تبدیل نور خورشید به گرما بسیار موثر هستند.

در نتیجه، این دستگاه قادر به جذب بخار آب از هوا در شب می‌شود و آب به صورت مایع در داخل هیدروژل ذخیره می‌شود. هنگامی که صبح روز بعد، خورشید ژل مذکور را گرم می‌کند، حرارت باعث تبخیر آب شیرین از ژل به شکل بخار می‌شود و بخار نیز دوباره به صورت مایع در سطح دستگاه، جمع آوری می‌شود و سپس می‌تواند ذخیره و مصرف شود.

در آزمایش این فناوری، یک نمونه اولیه ساده این دستگاه که حاوی ۳۵ گرم هیدروژل بود به مدت یک شب خارج از خانه با رطوبت نسبی حدود ۶۰ درصد گذاشته شد. صبح روز بعد ۳۷ گرم آب جذب شد که اکثر آنها پس از ۲.۵ ساعت تابش طبیعی نور خورشید توسط دستگاه استخراج شدند.

در حال حاضر پژوهشگران در حال کار بر روی افزایش کارایی سیستم و سازگاری آن هستند تا دستگاه مذکور بتواند به طور مداوم آب تولید کند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین