کد خبر: ۵۵۹۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

روند قاچاق سوخت معکوس شده است/ می‌توانیم بنزین را دونرخی و سهمیه‌ای کنیم/ فاصله قیمت‌ها زمینه سوءاستفاده قاچاقچیان را فراهم کرده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: یکی از این راه‌ها بازگشت مجدد کارت سوخت است. در صورت لزوم حتی اگر شده بنزین دونرخی و سهمیه تعیین شود تا بتوانیم مقابل ضرر و زیانی که به بیت‌المال وارد می‌شود را بگیریم.
آفتاب‌‌نیوز :
افزایش نوسانات نرخ ارز در ماه های گذشته بار دیگر آتش نهفته قاچاق سوخت را شعله‌ور کرده است. بر اساس آمارها میزان قاچاق سوخت به ۲۰ و در برخی روایات به ۴۰ میلیون لیتر در روز رسیده است و این در شرایطی است که روزانه مبلغ قابل توجهی سود نصیب قاچاقچیان سوخت می‌شود. افزایش نرخ ارز و پایین بودن نرخ سوخت در کشور در مقایسه با کشورهای همسایه موجب تشدید این روند شده است. افزایش قاچاق سوخت در حالی است که کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند؛ چراکه باعث از بین رفتن منابع ملی کشور و هدر رفت یارانه سوخت خواهد شد. کارشناسان بازگشت مجدد کارت سوخت را یکی از راه حل‌های جلوگیری از آن عنوان میکنند.

محمد خالدی سردشتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در همین رابطه با اشاره به اینکه قاچاق سوخت مسئله‌ای نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم؛ بازگشت مجدد کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین را دو راهکار جلوگیری از قاچاق سوخت اعلام کرد و گفت: دولت و مجلس برای جلوگیری از قاچاق سوخت باید با یکدیگر همکاری کنند.

وی با اشاره به افزایش قاچاق معکوس در کشور گفت: درحالیکه پیش از این شاهد قاچاق به داخل کشور بوده‌ایم این روند معکوس شده است و بنزین یکی از این موارد است.

خالدی افزود: ارزان بودن برخی اقلام در کشورمان در مقایسه با سایر کشورهای همسایه شرایط را برای قاچاق مهیا کرده است و سوخت هم جزء یک از این موارد است. در حال حاضر نرخ سوخت در همسایگی ما در هر لیتر یک تا یک و نیم دلار است که این قیمت در کشور لیتری ۱۰۰۰ تومان است و اگر با دلار آزاد حساب کنیم حدود ۲۰ هزار تومان می‌شود؛ بنابراین این فاصله قیمتی در داخل به نسبت کشورهای همسایه فرصتی را برای قاچاقچیان سوخت و دلالان ایجاد کرده تا از این شرایط سوءاستفاده کنند.

سردشتی افزود: در حال حاضر افزایش نرخ دلار در کشور موجب شده تا با افزایش قاچاق سوخت در ماه‌های اخیر روبرو باشیم و با توجه به اینکه رقم‌های اعلام شده رقم‌های قابل‌توجهی هستند از همین رو نباید نسبت به این قضیه بی‌توجه بود.

نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قاچاق سوخت مسئله‌ای نیست که به راحتی از کنار آن بگذریم؛ چراکه هم مرزهای زیادی داریم و هم بدون کارت می‌توانیم به میزان دلخواه سوخت بگیریم و قطعاً شرایط قاچاق سوخت فراهم خواهد شد.

وی گفت: آمارهایی که در این مورد بیان می‌شود رقم‌های بسیار بالایی است و حتماً باید برای جلوگیری از آن چاره‌ای اندیشیده شود و در این راستا هم مجلس و هم دولت باید کمک کنند.

وی با بیان اینکه در کمیسیون انرژی که هفته آینده برگزار خواهد شد در این موردبحث خواهیم کرد، گفت: میزان قاچاق بسیار بالاست و حتماً کمیسیون امنیت ملی پیشنهادات خود را خواهد داد و دولت هم در این زمینه برنامه‌هایی را ارائه خواهد کرد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص راهکارهای جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: یکی از این راه‌ها بازگشت مجدد کارت سوخت است.

وی گفت: در صورت لزوم حتی اگر شده بنزین دونرخی و سهمیه تعیین شود تا بتوانیم مقابل ضرر و زیانی که به بیت‌المال وارد می‌شود را بگیریم.

ایلنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین