کد خبر: ۵۵۹۳۱۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴

درسی از آتش سوزی کالیفرنیا برای ما

آتش سوزی کالیفرنیا هرچند ناتوانی دولت پر ادعای ترامپ در مهار آن را عیان کرد اما این همه ماجرا نبود و باید از نکات مثبت مدیریت بحران آمریکایی ها هم درس گرفت.
آفتاب‌‌نیوز :
خاطره تلخ زلزله وحشتناک سال گذشته کرمانشاه را که در ذهنم مرور می کنم به موارد مختلفی می رسم. از کمک های بزرگوارانه مردم ایران به مناطق زلزله زده تا نبود مدیریت در ارسال و توزیع کمک ها بین آسیب دیدگان.

به خاطر دارم که مثلا در بخش لباس و پوشاک مدیریت خوبی صورت نگرفت. با توجه به سردی هوا در زمان حادثه زلزله و نیاز مردم مناطق حادثه دیده به پوشاک گرم، کمک های مردمی زیادی در این زمینه به مناطق زلزله زده ارسال شد اما این کمک ها مدیریت نشد و به درستی در اختیار مردم قرار نگرفت.

مشکل اصلی اما درباره توزیع لباس و پوشاک در تقسیم بندی آنها از لحاظ اندازه بود. همین کار به ظاهر ساده باعث شد تا بسیاری از پوشاک اهدایی به جهت بلااستفاده بودن، در کنار جاده ها و محل های توزیع آن رها شوند.

به عنوان نمونه یک کامیون که تماما حاوی پوشاک بود مثلا به یکی از شهرها یا روستاهای زلزله زده ارسال می شد. در آنجا و زمانی که قرار بود این کمک ها به دست مردم برسد چون سایز لباس ها مشخص نبود، هم در توزیع مشکلات زیادی پیش می آمد و هم این که بسیاری از پوشاک اهدا شده به دلیل این که بر اساس نیاز مردم نبود توسط آنها دور ریخته می شد.

برسیم به آتش سوزی اخیر کالیفرنیا؛ در آنجا هم کمک های مردمی مثلا در لباس و پوشاک صورت گرفت. تفاوت آنها اما در نوع برنامه ریزی برای توزیع این کمک ها بود.

در آنجا ابتدا پوشاک و لباس های اهدایی مردم در کمپی جمع آوری می شد و پس از آن برای استفاده خوب و بهینه توسط داوطلبین مردمی مرتب و دسته بندی و سایزبندی می شد،همین کار به ظاهر ساده در آن موقعیت بحرانی کمک زیادی به بهبود و سرعت کمک رسانی به مردم حادثه دیده می کرد.

نکته:آتش سوزی بی سابقه کالیفرنیا سرانجام با 84 کشته و البته با کمک باران شدید دوروزه، تقریبا به صورت کامل مهار شد.

خبرنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین