کد خبر: ۵۵۹۴۰۱
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۲

توضیح سیداحمد خاتمی درباره انتقادش به یادداشت «آزادی فروش مشروب»

حجت‌الاسلام و المسلمین خاتمی در یادداشتی، توضیحی درباره خطبه اخیرش در انتقاد از "آزاد شدن فروش مشروب" ارائه داد.
آفتاب‌‌نیوز :
هفته گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های 2 آذر 97، با اشاره به یادداشت عباس عبدی در روزنامه ایران با عنوان "دوربرگردان فرهنگی" گفته بود: در یکی از روزنامه‌ها که از بودجه بیت‌المال تغذیه می‌کند، آمده که شراب‌های قلابی بلای جان مردم شده، به همین دلیل باید خرید و فروش شراب، آزاد شود، بنده به هیئت نظارت بر مطبوعات می‌گویم که شما باید رصد و برخورد کنید، نه اینکه من در خطبه‌ها بگویم.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ عبدی نیز در واکنش به خطبه‌های امام جمعه تهران، در کانال خود نوشت که "آقای سید احمد خاتمی در نماز جمعه دیروز تهران بدون توجه به متن یادداشت «دوربرگردان فرهنگی» اینجانب در روزنامه ایران، نکاتی را اظهار داشت که مطلقاً در متن نبود بلکه به تعبیری در نقد آن بود."

برخی از چهره‎های سیاسی اصولگرا نیز خواستار عذرخواهی سیداحمدخاتمی شده بودند. با این حال حجت‌الاسلام والمسلمین خاتمی در مطلبی، توضیحی درباره صحبت‌هایش در نمازجمعه تهران ارائه کرده است که به این شرح است:

اینجانب در خطبه نماز جمعه به نقد این نظریه مبنی بر اینکه (برای مقابله با مشروبات الکلی تقلبی باید مثل گذشته آنها را آز‌اد گذاشت و از راه های دیگر مقابله کرد)، پرداختم و اسمی از کسی نبردم.

بر اساس آموزه های دینی، "گفته" یعنی (ما قال) را نقد کرده‌ام و همچنان این نظریه را مورد نقد می‌دانم، هرکس که آن را گفته است.

این سخن علاوه بر اینکه هیچ نظر خیری بر آن مترتب نیست، با اصل مسلمِ (حلال محمد حلال الی یوم القیامه و حرامه حرام الی یوم القیامه. حلال پیامبر تا قیامت حلال است و حرامش تا قیامت حرام است) در تعارض است. نگرانی من، اباحه‌گری در محرمات الهی است که زمینه ساز گناه می‌شود.

در نگاه بنده این نظریه ها اگر نهادینه شود آسیب به اسلامیت می زند که مبنای نظام اسلامی است. بر این اساس این "نظریه" مورد نقد است، نه این و آن.

گرچه منتقدان محترم بعضا هتاکی کرده و سخنانی به ناروا گفته اند، من به این توضیح اکتفا می‌کنم و چیزی به آن نمی‌افزایم. از خداوند متعال توفیق سِداد در قول برای خود و منتقدان محترم خواستارم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین