کد خبر: ۵۵۹۵۷۰
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸

ایران؛ کشوری با بیش از 2500 نوع غذا

‌مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: براساس پژوهش صورت گرفته در استان، در کشور بیش از 2500 نوع غذا و 109 مدل نوشیدنی وجود دارد، اما آنچه در کشور شاهد آن هستیم کباب، چلوکباب و بوی کباب است.
آفتاب‌‌نیوز :
ابوالفضل مکرمی‌فر در افتتاحیه دومین نمایشگاه اختصاصی گردشگری، صنعت غذا و شیرینی در محل هتل هما شماره یک مشهد اظهار کرد: صنعت گردشگری غذا یکی از مهمترین صنعت‌های فعال در دنیاست که ۳۰۰میلیارد دلار از درآمد گردشگری را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: سهم کشور ما در این زمینه بسیار ناچیز است و استان خراسان با توجه به ظرفیت‌های موجود در آن  نمره قبولی را کسب نمی‌کند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: براساس پژوهش صورت گرفته در استان، در کشور بیش از 2500 نوع غذا و 109 مدل نوشیدنی وجود دارد اما آنچه در کشور شاهدآن هستیم کباب، چلو کباب و بوی کباب است.

مکرمی فر تصریح کرد: کشور ایران به دلیل وجود تنوع غذایی در آن به عنوان یک مکتب آشپزی شناخته می‌شود؛ اما متاسفانه ما در استان از این تنوع غذایی بهره‌ای نبرده‌ایم.

وی اضافه کرد: مردم به غذاهای سنتی راغب هستند؛ اما آنچه در حاشیه بلوار وکیل آباد مشاهده می‌شود، انواع پیتزا و در شاندیز انواع شیلیلک است. یکی از گله‌مندی‌های گردشگران نیز عدم تنوع غذایی در ایران است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در خصوص تنوع اقلیم در ایران تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های کشور ایران وجود اقلیم‌های گوناگون و غذاهای متنوع در هر اقلیم است. به عنوان مثال در  شمال و غرب به دلیل دامپروی و رویش خوب گیاه، آبگوشت بسیار مشهور است. 

مکرمی‌فر در ادامه بیان کرد: در جزیره هرمز نوعی غذا ‌به نام «سوراغ» وجود دارد که در آن از خاک سرخ رنگ این جزیره استفاده می‌شود و نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد؛ اما باوجود این تنوع و گوناگونی در انواع غذای ایرانی گردشگران مجبور به سرو غذاهای فست‌فودی هستند.

وی افزود: جهان در زمینه غذا پیشرو شده است. در میان کشورهای دنیا ایتالیا به عنوان نامدارترین کشور در صنعت گردشگری و  غذا است. در اسپانیا آشپزی کاتالانی وجود دارد که بسیاری از گردشگران به بارسلون رفته تا غذاهای مشهور این کشور را سرو کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: همچنین در آمریکا شمالی، جنوبی و مرکزی نوعی غذا تحت عنوان غذا شگفت‌انگیز  سرو می‌شود و انواع ساندویچ همراه با تنوع سس و قیمت ارزان نیز موجود است.

مکرمی‌فر عنوان کرد: هنگ کنگ به دلیل تنوع بسیار زیاد غذا به کشورهای هند و تیلند نفوذ کرده و آشپزهای خود را به این کشورها صادر می‌کنند. کشور پرو در زمینه غذاهای رژیمی مقصد گردشگران زیادی شده است. همچنین در کشور فرانسه 500 نوع قهوه وجود دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدوارم این نمایشگاه فتح البابی در استان خراسان برای ایجاد تنوع غذایی با هدف گردشگری باشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین