کد خبر: ۵۵۹۷۲۴
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳
کارشناسان چینی:

دلار را باید کنار بگذاریم

کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه تجارت جهانی بار دیگر بر اهمیت تبادلات مالی و تجاری با ارزهای ملی و کمک به پایان سلطه دلار تاکید کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
 با توجه به افزایش تنش‌های سیاسی و تجاری میان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با بسیاری از کشورهای بزرگ جهان نظیر چین و روسیه و اعمال تحریم و افزایش تعرفه‌های سنگین گمرکی از سوی این کشور، بسیاری از تحلیلگران فعال در حوزه تجارت جهانی خاطرنشان و تاکید کرده‌اند که کشورهای جهان علی‌الخصوص کشورهای درگیر جنگ تجاری باید به منظور کاهش تبعات منفی حاصل از آن و کاهش تاثیرات شگرف دلار بر معاملات و تبادلات تجاری آنها، به مبادله با استفاده از ارزهای ملی خود روی بیاورند.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ لیو یینگ، یک کارشناس چینی فعال در موسسه تحقیقات ملی دانشگاه رنمین چین در این باره به گزارشگر اسپوتنیک روسیه می گوید: راه اندازی سامانه مبادلات ارزهای ملی میان چین و روسیه قادر خواهد بود دلار را که هم اکنون تمامی تجارت جهانی به آن انجام می شود و تنش‌های سیاسی کنونی نوسانات بسیاری را برای آن ایجاد می‌کند، به چالش بکشاند و این دو کشور را به دور زدن جنگ تجاری که ترامپ علیه آنها به راه انداخته، کمک کند.

وی همچنین گفت: اظهارات و تصمیمات بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا (فدرال رزرو) می تواند تاثیرات عمیق و شگرفی را در بازارهای بین المللی که همگی تحت تاثیر دلار هستند ایجاد کند و این امر برای اقتصاد و تجارت جهانی فاجعه بار خواهد بود بنابراین باید کشورهای مختلف هرچه زودتر به فکر راه اندازی سازوکاری جدی و عملی برای کنار گذاشتن دلار در تبادلات تجاری افتاده و به سلطه این ارز آمریکایی پایان دهند. وی باری دیگر از لزوم رهایی جهان از سلطه دلار سخن گفت و تاکید کرد که تا زمانی که دلار حرف اول تجارت و اقتصاد جهان را بزند، نباید انتظار داشته باشیم که سایر کشورهای جهان بتوانند به مسیر شکوفایی اقتصادی خود ادامه دهند.  

روسیه و چین به تازگی به توافقی بر سر راه اندازی یک سازوکار جدید برای انجام مبادلات مالی و تجاری بر اساس ارزهای ملی خود یعنی یوآن و روبل دست یافته‌اند که می‌تواند در صورت موفقیت، زمینه ساز گام‌های بعدی و اقدام عملی سایر کشورهای جهان که به نوعی درگیر تحریم های اقتصادی و جنگ تجاری با آمریکا هستند، شود.

لازم به ذکر است که هم‌اکنون حجم بالایی از مبادلات تجاری میان چین و روسیه بر اساس ارز دلار صورت می پذیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین