کد خبر: ۵۶۰۰۸۴
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴
قیمت دلار به کدام سمت می‎رود؟

پیش‌بینی کارشناسان از آینده قیمت دلار

در ساعات ابتدایی دیروز، نرخ دلار در صرافی‌های بانکی به کانال 10 هزار تومانی وارد شد و به ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان رسید
آفتاب‌‌نیوز :
طی هفته‌های اخیر قیمت‌ها در تابلو صرافی‌ها هر روز تغییر می‌کند. درحالی که در ماه‌های ابتدایی سال تغییرروزانه قیمت ارز صعودی بود، اما پیش‌بینی کارشناسان از آینده دلارچند هفته‌ای است که این روند معکوس شده و قیمت‌ها رو به کاهش گذاشته است. زمانی نرخ دلار امریکا در اوج التهابات ارزی از 19 هزار تومان هم عبورکرده بود، ولی درادامه روند نزولی قیمت‌ها دیروز و در نخستین روز هفته جاری دلار وارد کانال 10 هزار تومان و در آستانه تک رقمی شدن قرار گرفت.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ مدتی است که دیگر خبری از ازدحام فروشندگان و خریداران ارز در خیابان فردوسی تهران نیست و بازار از تب و تاب هیجانات گذشته افتاده است. حالا همه منتظرند تا دلار به زیر 10 هزار تومان بازگردد تا به نرخی که در سامانه نیما با حدود 7 تا 8 هزار تومان قیمت می‌خورد، نزدیک شود.

به اعتقاد کارشناسان در هفته‌های اخیر سیاست جدید بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز درکنار فروکش کردن هیجانات میان مردم، ادامه دار شدن روند نزولی نرخ ارز را رقم زده است. البته ابلاغ بخشنامه جدید بانک مرکزی که طبق آن صرافی‌ها را تا سقف یک میلیون یورو مجاز به خرید ارز حاصل از صادرات به نرخ بازار کرده است هم خوشبینی در بازار را تقویت کرده است.

معامله دلار در کانال ۱۰ هزار تومان

در ساعات ابتدایی معاملات دیروز بازار ارز، نرخ دلار در صرافی‌های بانکی با کاهش ۱۶۰ تومانی نسبت به پایان روز پنجشنبه، به کانال 10 هزار تومانی وارد شد و به ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. با این حال همچنان نرخ دلار درصرافی‌های غیربانکی در کانال 11 هزار تومان باقی مانده است و بدین ترتیب ارز با دو نرخ متفاوت در صرافی‌های بانکی و غیربانکی عرضه می‌شود. بر این اساس نرخ هر دلار در صرافی‌های بانکی برای خرید 10 هزار و ۷۰۰ تومان و برای فروش ۱۰ هزار و ۷۵۰ تومان است و در صرافی‌های غیر بانکی هر دلار برای فروش ۱۱ هزار و ۱۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد. همچنین هر یورو در صرافی‌های بانکی برای خرید ۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان و برای فروش ۱۲ هزار و ۱۷۰ تومان قیمت خورد. این در شرایطی است که در هفته گذشته، نرخ دلار در صرافی‌های غیربانکی از صرافی‌های بانکی پایین‌تر بود. همچنین بانک ملی نرخ فروش یورو مسافرتی خود را ۱۲ هزار و ۴۱۴ تومان اعلام کرد.

صرافی‌های دولتی با داشتن کارت ملی، کارت شتاب و شماره همراه به‌نام متقاضی از ساعت ۱۰ تا ۱۵ تا 2 هزار دلار امریکا به متقاضیان واجد شرایط عرضه می‌کنند.این صرافی‌ها در طول روز متناسب با نوسان قیمتی در بازار آزاد، خرید و فروش دلار و یورو را با قیمت‌های مختلفی انجام می‌دهند.

خبرهای خوش از ادامه کاهش قیمت دلار

طی روزهای اخیر درکنار مسئولان دولتی، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار هم از ادامه دار بودن کاهش نرخ ارز در روزهای آینده خبر داده‌اند. دراین باره احمد امیرآبادی عضو هیأت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی نمایندگان مجلس با مسئولان اقتصادی دولت گفت: در این جلسه از سوی مسئولان اقتصادی دولت خبرهای خوشی در ارتباط با کاهش قیمت ارز و افزایش ارزش پول ملی شنیده شد. این موضوع از سوی محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم تأیید شد و در این باره گفت: با وجود اینکه نرخ دلار نسبت به روزهای قبل کاهش یافته، اما همچنان قیمت فعلی ارز واقعی نیست و بر این اساس روند کاهش نرخ باید ادامه یابد. به گفته وی این انتظار وجود دارد با کاهش نرخ ارز، قیمت کالاهایی که بواسطه افزایش نرخ ارز گران شده است کاهش یابد هر چند بازار در برابر این موضوع مقاومت می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآوری کرد: اگر روند کاهش قیمت دلار تا دو ماه آینده ادامه یابد و ثبات در بازار ارز ایجاد شود مقاومت قیمت کالاها در بازار از بین می‌رود، بنابراین باید وزارت صنعت، سازمان‌های حمایت از مصرف کنندگان، تعزیرات حکومتی و دستگاهی ذیربط با نظارت مؤثر زمینه کاهش قیمت کالاها را فراهم کنند و اگر این گونه نشود مجلس به این بحث رسیدگی می‌کند.

پیش‌بینی رئیس اتحادیه طلا از آینده قیمت‌ها

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به ادامه روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار دیروز، اعلام کرد که قیمت طلا و سکه روند کاهشی خود را تا واقعی شدن نرخ این محصول ادامه خواهد داد. ابراهیم محمدولی به ایسنا گفت: همچنان این روند نزولی در بازار طلا و جواهر ادامه خواهد داشت، چرا که مردم و بازار انتظار کاهش این قیمت‌ها را دارند. به‌گفته وی، دیروز قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تمام بهار آزادی سه میلیون و ۷۲۰ هزار تومان و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود. همچنین نیم سکه یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۹۰ هزار تومان و سکه گرمی ۶۴۵ هزار تومان معامله ‌شد. هر مثقال طلای ۱۷ عیار یک میلیون و ۴۵۷ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار، ۳۳۶ هزار و ۳۰۰ تومان فروخته ‌شد و قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی نیز ۱۲۲۳ دلار اعلام شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران ادامه داد: قیمت انواع سکه و طلا در بازار دیروز نسبت به روزهای ابتدایی هفته گذشته روند کاهشی دارد، اما نسبت به چهارشنبه عصر و پنجشنبه بدون تغییر مانده و نوسان جزئی را تجربه کرده است، اما وضعیت بازار نشان می‌دهد که کاهش قیمت‌ها تا رسیدن قیمت طلا، سکه و حتی ارز به نرخ واقعی خود، ادامه دارد. محمدولی درباره علت کاهش قیمت طلا در بازار این روزها بیان کرد: در این هفته، قیمت‌ها نزولی بوده است و امیدواریم در آینده هم این اتفاقات بیفتد که بازار به آرامش برسد، اما یکی از دلایل آن، کاهش قیمت ارز است چون طلا و ارز مکمل یکدیگرند. دلیل دیگر این است که افراد خانه‌دار و خارج از صنعت طلا و جواهر که در ماه‌های گذشته به‌دلیل التهابات ایجادشده به خرید طلا هجوم آوردند، ‌کم‌کم طلاهایشان را به بازار آورده و می‌فروشند که متضرر نشوند.

دست صرافی‌های مجاز باز شد

روزگذشته بانک مرکزی به منظور تسهیل بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصاد کشور، «دستورالعمل خرید و فروش ارز در شبکه صرافی‌های مجاز» را به تمام شرکت‌های صرافی دارای مجوز معتبر از بانک مرکزی ابلاغ کرد. براساس این دستورالعمل، صرافی‌های مجاز معتبر می‌توانند ارز حاصل از صادرات را تا سقف یک میلیون یورو یا معادل آن به سایر ارزها با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» به‌صورت اسکناس یا حواله به نرخ بازار خریداری کنند. نرخ فروش ارز صرافی‌های مجاز معتبر متناسب با شرایط بازار به نرخ بازار و همچنین کارمزد فروش متناسب با شرایط بازار و برای اسکناس دلار حداکثر 1000 ریال و برای حواله‌های ارزی حداکثر یک درصد خواهد بود. صرافی‌های مجاز معتبر موظفند ارزهای خریداری شده را که در بالا به آن اشاره شد،  به دو روش‌ به فروش برسانند که این روش‌ها شامل الف) فروش ارز بابت مصارف ارزی خدماتی بابت مصارف 23گانه و همچنین تا سقف 2 هزاریورو.  ب) فروش ارز بابت واردات کالا و خدمات بر اساس ثبت سفارش کالا‏ یا خدمت تأیید شده توسط بانک‌های عامل به‌صورت اسکناس یا حواله‌های ارزی در چارچوب قوانین و مقررات ارزی با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» می‌شود. برپایه این بخشنامه خرید و فروش ارز بین صرافی‌های مجاز معتبر به‌صورت اسکناس یا حواله با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» امکان‌پذیر است. همچنین خرید و فروش حواله‌های ارزی توسط آن صرافی بر مبنای نرخ بازار (بجز درآمدهای ارزی حاصل از صادرات کالا و خدمات) با ثبت در «سامانه نظارت ارز (سنا)» مقدور است. در پایان یادآور می‌شود، تمام هزینه‌های نقل و انتقالات و تبدیلات ارزی برعهده مشتری است.

منبع: روزنامه ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
9
با توجه به گران شدن نرخ خدمات وکالاها 200تا300درصد به بهانه افزایش نرخ ارز ولی متاسفانه باتوجه به کاهش چشمگیر نرخ ارز همچنان قیمتها درحال افزایش هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
قیمت دلار فقط وقتی پایین میاد که رشد اقتصادی وجود داشته باشه.
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
6
اگر واقعا قیمت دلار اومده پایین..... قیمت اجناس و کالاهای دیگر هم باید بیاد پایین.... در اون صورت میشه قبول کرد که افزایش قیمت ارز کنترل شده.......در غیر اینصورت این کاهش دروغ هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
6
1
نرخ واقعی دلار 8 تومنه
ترابر کالا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
3
1
نرخ دلار همان 3500 تومان هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
4
به همین خیال باشید منتظر سال 98 باشید که چه قدر دوباره کالا ها گران بشه.... نرخ ارز مصنوعی واقعیت ندارد که ارزان شده باشد...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
7
دلار باید زیر هزار تومن باشه با این حقوقها
دلار
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
3
11
دلار سال 98 میشه 500000ریال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
4
دلار به فکر بنده حقیر بالا خواهد رفت
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین