کد خبر: ۵۶۰۱۲۲
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰

قانون اساسی درباره "استخدام بومی" چه می‎گوید؟

استخدام بومی به جهت ایجاد تبعیض ناروا، با اصول قانون اساسی از جمله اصل 28 بند 6 اصل 2؛ بند 9 اصل 3؛ اصل 19؛ اصل 48 و بند 3 اصل 43 منافات آشکار دارد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی کاظمیان- چه در میان عامه‌ی مردم و چه در بین خواص بارها شنیده‌ایم که: استخدام، حق نیروی بومی است. اما اینکه این «حق» مشروعیت خودش را از کجا کسب می‌کند، مشخص نیست!

این سخن شاید ناشی از فرهنگ غلط و نگاه تبعیض‌آمیز نژادی و ترس از شکست بومیان در مقابل غیربومیانِ متخصص و با دانش‌تر باشد؛ یا این نگاه سنتی که استخدام غیر بومی، مساوی است با سلطه‌ی آنها بر بومیان! اما این تلقی اشتباه در مقابل یک نگاه ملی و اینکه ما یک ملت با اهداف مشترک و با یک قانون اساسی واحد هستیم، حرفی برای گفتن ندارد؛ دیگر اینکه از نظر قانون اساسی، بومی‌گزینی می‌تواند شامل استخدام‌های دولتی باشد یا که خیر؟ نگارنده بر این باور است که برخلاف استخدام شرکت‌های خصوصی و بخش‌های غیردولتی که رویه استخدام می‌تواند بر اساس بومی گزینی شکل بگیرد و منع قانونی در این رابطه وجود ندارد، اما استخدام دولتی به دلیل استفاده از منابع بیت المال و مسئولیت دولت در برابر کل آحاد جامعه و مخالفت آشکار با قانون اساسی، محل اشکال است.

حال باید پرسید این مشکل از کجا شکل گرفته است؟ مگر نه این است که شورای نگهبان، باید در مقابل قوانین مخالف با قانون اساسی و شرع مقدس بایستد؟ بله؛ اما مشکل از جایی شروع می‌شود که قوانینی مانند قانون خدمات کشوری که مصوب مجلس است با آیین‌نامه‌های دولتی، تشریح می‌شوند که این آیین نامه بعضاً هم در تعارض با خود آن قانون (که آیین نامه برای آن تنظیم شده است) هستند و هم مخالفت با قانون اساسی!

و اما دلایل خلاف‌ قانون‌بودن استخدام بومی:

استخدام بومی به جهت ایجاد تبعیض ناروا، با اصول قانون اساسی از جمله اصل 28 بند 6 اصل 2؛ بند 9 اصل 3؛ اصل 19؛ اصل 48 و بند 3 اصل 43 منافات آشکار دارد؛ در اصل 28 ق.ا به عنوان بالاترین مرتبه از سلسله مراتب قانون به اصول مسلمی همچون: «حق کارکردن» ، «ضمانت حداقل وسایل معیشت»، «رفع تبعیض در شرایط استخدام کار و تساوی فرصت‌ها» اشاره شده است. همچنین در حقوق استخدامی و کار می‌توان به بند 1 مقاولنامه ی شماره 111 سازمان بین المللی کار که دولت ایران هم در سال 1343 به آن پیوسته است اشاره نمود که در متن خود، عنوان «تبعیض آمیز» را اینگونه معرفی نموده است: «هر گونه تفاوت و محرومیت یا تقدم که بر پایه نژاد - رنگ پوست - جنسیت -مذهب - عقیده سیاسی و یا سابقه ملیت آباء و اجداد یا طبقه‌اجتماعی بر قرار بوده و در امور مربوط به استخدام و اشتغال تساوی احتمال موفقیت و رعایت مساوات در شرایط سلوک با کارگر را به کلی از میان برده و با بدان لطمه وارد سازد.»؛ همچنین به قانون مدیریت خدمات کشوری در ماده 41 این قانون استناد می‌شود که با تاکید به مراتب برابری فرصت‌ها چنین اشعار می‌دارد: «ورود به خدمت و تعیین صلاحیت استخدامی افرادی که داوطلب استخدام در دستگاه‌های اجرائی می‌باشندبراساس مجوزهای صادره، تشکیلات مصوب و رعایت مراتب شایستگی و برابری فرصتها انجام می‌شود».

با بررسی مواردی از قانون اساسی به عنوان رأس هرم سلسله قوانین کشوری و همچنین قانون خدمات کشوری و قانون کار واضح است که آیین نامه‌های دولتی در مورد استخدام بومی یا ضرایب خاص برای بومی شهرستان و استان با روح و متن قانون اساسی و قانون عادی مصوب مجلس در تعارض است. همچنین تبعیض به صرف بومی بودن برخلاف عدل و انصاف است؛ زیرا که اقتضای عدالت این است که با برابرها، رفتاری برابر شود؛ و قرآن کریم نیز می‌فرماید:« اِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ»(نحل-90)؛ حال چگونه «توانایی علمی» و «صلاحیت عملی» در کسب یک شغل با گزینش بومی یا ضرایب بومی دچار چنین تعارضی می‌گردد؟! این استثناپذیریِ اصل برابری در استخدام با کدام دلایل کافی و خاص ارائه شده است؟! و با کدام یک از اصول عدل و انصاف، منطبق است؟!

النهایه با توجه به اینکه به موجب بند 9 اصل 3 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌هایمادی و معنوی از جمله وظایفی است که دولت برای تحقق آن باید همه امکانات خود را به کار برد و اصل 28 قانون اساسی نیز که مقرر داشته: «دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امکان اشتغال به کار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید» و اعطای امتیاز و اولویت استخدامی برای اشخاص بومی در هیچ یک از قوانین کشور لحاظ نشده است و امتیازبومی بودن از یک طرف، امتیاز خاص برای بخشی از افراد جامعه و از طرفی ایجاد محدودیت و محرومیت برای بخش دیگری از افراد جامعه در این زمینه به وجود می‌آورد و از این حیث نیاز به تصریح قانونگذار دارد و آراء متعددی نیز از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اعمال امتیاز و اولویت برای افراد بومی در استخدامهای دولتی را خلاف قانون اعلام کرده است، لذا هرگونه تأکید بر استخدام بومی، امتیاز یا ضرایب خاص برای بومی در احراز امتیاز برای مشاغل دولتی قطعاً با روح قانون اساسی و قانون خدمات کشوری به عنوان ستون‌های اصلی قانون در منافات آشکار می‌باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۸
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
1
5
استخدام باعث از بین رفتن استعدادها و توانایی ها سایر افرا د جامعه شده وتخصص ها و ویژگی های فردی واجتماعی افراد نادیده گرقته می شود. استخدام بومی به امید ساکن شدن نیروهای جذب شده در منطقه بومی خود یک طرخ شکست خورده است مثل استخدام معلمان بومی که بعد از چند سال به مرکز استان نقل مکان می کنند
محمدرضا
|
France
|
۲۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
11
3
اگر بومی یک منطقه استخدام نشه کی استخدام بشه؟میشه شما بگید کی استخدام بشه ؟
علی م
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
7
9
تحلیلشون خیلی خوب.به نظر منم افراد همگی در مکانهای دولتی سهم یکسانی را باید داشته باشند ولی در مکانهای غیردولتی یا وابسته به دولت میتونه تبیعض در بومی و غیربومی بودن احاظ کرد
سعید
|
Sweden
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
16
6
استخدام بومی حق بومی منطقه است.چطور میشه من بومی استخدام نشم ولی یک از استان دیگه استخدام بشه !؟
امیری
|
France
|
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
8
4
اگر بومی گزینی خلاف قانون اساسی پس چرا الان داره انجام میشه !!!؟
امیری
|
France
|
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
1
7
اگر بومی گزینی خلاف قانون اساسی پس چرا الان داره انجام میشه !!!؟
امیری
|
France
|
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
1
6
اگر بومی گزینی خلاف قانون اساسی پس چرا الان داره انجام میشه !!!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
8
مثل استخدام پالایشگاه بیدبلند.داداش من نفر9شدتوآزمون،بعدایجادسهمیه بومی نفر20وم شد و دعوت به کارش نکردن.بنظرمن این حق خوریه نه بخاطراینکه داداش من بوده بخاطراینکه هرکس باهوشتره باید مقامش بهترباشه
ناشناس
|
Germany
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
8
2
تهران بومی نداشت که هر که امد ایل تبارش را با اتوبوس انورد تهران مدیر عامل معانون مدبر کرد کدام وزارت خانه شرکت بیمارستان دانشگاه و.......تهران از مردم شهر تهران هستند ما پنج تهرانی هستیم هیچ کدام کار نداریم هر چا می رویم اشغال شده به دست غیر تهرانی اگر ما به شهرهای انها برای کار برویم می گویند باید بومی شهر باشید پس ما که در شهر خودمان را بومی نیستیم یک بام دو هوا است
ناشناس
|
Azerbaijan
|
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
0
2
خب اگر خلاف قانونه چه کسی باید جلو این موضوع رو بگیره؟حتما خلاف نیست که کسی جلوشو نگرفته.
ناشناس
|
France
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
3
0
خب اگر خلاف قانونه چه کسی باید جلو این موضوع رو بگیره؟حتما خلاف نیست که کسی جلوشو نگرفته.
سمانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
0
8
امیدوارم روزی استخدام ها در عدالت کامل صورت بگیره.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
3
3
الان برای استخدام آموزش و پرورش سهمیه بومی استانی و شهرستانی گذاشتن ولی تهران رو ملی حساب کردن . یعنی بدون سهمیه . اونوقت ما که بومی تهران هستیم شدیم از اینجا مونده از اونجا رونده . برای یه جا که کلا 5 نفر میخوان با کل ایران باید رقابت کنیم . اگرم بخواهیم بریم شهرستانم نمیشه چون اونا سهمیه بومی دارن . میخوان فک و فامیلشون رو از شهرستان بیارن تهران استخدام کنن .
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
5
0
تهران بومی نداره همش شده شهرستانی.با اون مسئله چیکار میشه کرد؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
3
1
اگر بومی بودن خلاف قانونه باید واسه همه جاها خلاف باشه واسه تهران بومی نمیزارن واسه شهرستان ها میزارن !
خب ما تهرانی ها باید با کل ایران برای فرصت های شغلی رقابت کنیم.
مژده
|
Sweden
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
8
در آزمون آموزش و پرورش امسال من نفر اول دعوت به مصاحبه شدم ولی چون غیر بومی بودم پذیرفته نشدم واقعا حقیقت گفتید شما
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
3
یعنی میشود یک قانون اساسی جدید و بروز نوشته شود؟
صمد
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
3
باسلام
این مسئله کاملا صحیح است وقتی تبعیض در جهت مخالف باشد...تمامیت امکانات تحصیلی،توان مالی و قدرت سیاسی در دست مجموعه ای باشد که حتی در پایین ترین رده های کارگری مانند خدمات و حتی نگهبانی با توجه به وجود سرمایه علمی بالای بومی در مناطق مختلف اقدام به جذب نیروی غیر بومی مینمایند...
خداوند به عدالت امر کرده ولی نه وارونه!!!
حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
5
0
از نظر اینکه درست هست یا نه ایشون یه بحث حقوقی داشتن ولی اصل موضوع اینه اگر خلافه چرا در حال اجراست این موضوع !؟
پس حتما خلاف قانون نبوده.
ناشناس
|
Germany
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
0
6
خب حالا تکلیف چیه !؟چرا کسی نیست این مشکل رفع کنه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
0
4
الان که ضریب بومی هست هم برای شهرستان هم برای استان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۵
3
0
میگه اول پارتی دوم قاطی سوم شیر مالی آخرش سرکاری
مخالف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
12
1
من باحرف شمامخالفم
به نظرم یک فرصت شغلی کاملا حق یک بومی است
اون نیروی بومی شهرستان باتوجه به عدم امکانات و نبودفرصت شغلی درشهرستان نسبت به استان بیکاربماند ویک نیروی ازاستان یاشهردگه اون شغل رو اشغال کنه
نیروی بومی که از زمان تولد دراون شهرستان زندگی کرده وباهمه کم وکاستی وکمبود امکانات ساخته
نیروی غیربومی اگراستخدام هم بشه یک سال ازشروع کارش نگذشته که درفکرگرفتن انتقال و رفتن به شهر خودش.
صمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
0
8
کاملا موافقم
احسنت ب نگارنده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
0
6
وقتی می بینی من تو شهرت استخدام شدم حس میکنی جای تو رو گرفتم ولی همشهری خودتو نمی بینی که تو شهر من استخدامه .
انتخاب شدن باید بخاطر توانایی های ما باشه وگرنه با تبعیض کشور پیشرفت نمی کنه.
البته اون غیر بومی باید مدت خدمتش توی اون شهر رو کامل کنه نه که با پارتی بازی منتقل بشه.
اگه قوانین مناسب بود و اجرا میشد وضعمون اینجوری نمیشد .
بهار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۹
0
4
تکليف رشته هايي که تو شهرستانهاي کوچک استخدامي نميدن چيه?
هما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۸
0
1
پس تکلیف اونایی که تو شهرای کوچک زندگی میکنن چیه اصلا شاید تو اون ازمون از اون رشته یدونه هم نخوان تکلیف چی میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۵
1
0
درود به شرف پاسداران قانون اساسی .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین