کد خبر: ۵۶۰۲۷۵
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰

آیا سازمان "سراج" وابسته به سپاه است؟

"سازمان فضای مجازی سراج دارای چه ماهیت حقوقی است؟ نقش حاکمیتی دارد؟ دولتی است؟ خصوصی است یا سازمان مردم‌نهاد؟ وابسته به چه نهاد یا مؤسسه‌ای است؟ از چه سالی آغاز به فعالیت کرده است؟ چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟ مهم‌ترین دستاوردهای فعالیتش تاکنون چه بوده است؟"
آفتاب‌‌نیوز :
مسئول سازمان فضای مجازی سراج در سخنانی به‌تازگی به دولت روحانی و وزیر جوانش تاخته که چرا زیرساخت‌ها برای پیام‌رسان‌های داخلی را فراهم نکرده است. همین انتقاد به آذری‌جهرمی کافی بود تا حسام‌الدین آشنا در توییتر خود در دفاع از وزیر، وارد عمل شده و نحوه تأمین بودجه این سازمان و فعالیت‌هایش را به چالش بکشد.

به گزارش آفتاب‎نیوز، آشنا در دو توییت دراین‌باره نوشته است: سازمان فضای مجازی سراج دارای چه ماهیت حقوقی است؟ نقش حاکمیتی دارد؟ دولتی است؟ خصوصی است یا سازمان مردم‌نهاد؟ وابسته به چه نهاد یا مؤسسه‌ای است؟ از چه سالی آغاز به فعالیت کرده است؟ چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟ مهم‌ترین دستاوردهای فعالیتش تاکنون چه بوده است؟

او در توییت بعدی این سؤالات را مطرح کرده است: این مؤسسه بیشتر ماهیت تجاری دارد یا فرهنگی یا امنیتی؟ بودجه آن چقدر است و از چه محلی تأمین می‌شود؟ ساختار اداری و تشکیلاتی آن چگونه است؟ چگونه عضوگیری می‌کند و دارای چه شرایط استخدامی است؟ مسئول آن با حکم چه کسی تعیین می‌شود؟ این مؤسسه دارای چه تجهیزات و تأسیساتی است؟

آشنا بعد از آن لینکی از تازه‌ترین سخنان منصور امینی، مسئول این سازمان، را منتشر کرده است. منصور امینی در این سخنان که گویا در اجلاسیه‌ای موسوم به فضای مجازی و گردهمایی تخصصی فعالان فضای مجازی خراسان‌جنوبی با موضوع «ایثار، جهاد و شهادت»، مطرح شده، در انتقاد از دولت گفته است: متأسفانه دولت سابق و دولت فعلی به هیچ‌کدام از تدابیر رهبری در حوزه فضای مجازی در لایه‌های مختلف اهمیت ندادند.

بنا بر این گزارش، مسئول سازمان فضای مجازی سراج، با ابراز تأسف از نبود پیام‌رسان اساسی برای رفع نیازهای مردم، بیان کرد: جوانان خلاقی در این عرصه داریم که حتی در این زمینه کار هم کرده‌اند، اما متأسفانه مورد حمایت قرار نگرفته‌اند.

منصوری همچنین ضمن گلایه از وزیر ارتباطات با بیان اینکه با شعار و حرف کاری پیش نمی‌رود، اعلام کرد: متأسفانه وزیر ارتباطات نیز از روزی که بر سر کار آمده، به سمت بومی‌سازی نرفته است.

مسئول سازمان فضای مجازی سراج وضعیت لایه‌های زیرساخت و خدمات در حوزه فضای مجازی را اسفناک توصیف کرده و در ادامه انتقاداتش گفته است: تأمین زیرساخت فقط در دست دولت و وزارت ارتباطات است که جوانان خلاق ایرانی را کمک نکرده و به‌عنوان یک پروژه ملی به موضوع پیام‌رسان‌های ایرانی اهمیت ندادند.

او بعدا خطاب به حوزه‌های علمیه گفته است: چرا حوزه‌های علمیه، مراجع و علمای دین در بحث فقه آینده فضای مجازی، فلسفه و نحوه مواجهه با این فضا آینده‌نگری نمی‌کنند و کار عمیق انجام نمی‌دهند؟

او ضعف فعالان مجازی انقلابی را تولید محتوا برشمرده و گفته است: اگر آنها افرادی مانند مسیح علی‌نژاد را دارند که به نظام جمهوری اسلامی و حجاب هتاکی می‌کند، در مقابل این ما نیز خواهران حزب‌اللهی و انقلابی زیادی داریم که باید خود را نشان دهند و نمونه بارز این مهم، کتاب «من زنده‌ام» معصومه آباد است. امینی در پایان خطاب به فعالان فضای مجازی گفته: کار جبهه‌ای و آتش‌به‌اختیاری که رهبری فرمودند را فراموش نکنید.

سراج و سپاه

در اولین جست‌وجو درباره سازمان سراج با سایت این سازمان مواجه می‌شوید که صفحه اصلی آن تبلیغات این سازمان برای برگزاری دوره‌های نهج‌البلاغه است، بعدی مطلبی درباره حضرت ابوالفضل است و در نهایت هم اپلیکیشنی قرآنی را برای کودکان معرفی می‌کند.

سایت سازمان سراج در مردادماه سال 95 و با حضور سردار نجات، معاون فرهنگی سپاه پاسداران و همچنین کمیل خجسته، کارشناس مسائل فضای مجازی و منصور امینی، رئیس سازمان فضای مجازی سراج رونمایی شد. خبرگزاری ایکنا در خبر مربوط به این رونمایی نوشته بود که این رونمایی در سومین اجلاس فعالان شاخص جبهه فضای مجازی انقلاب اسلامی (فصل وصل) صورت گرفته است. فصل وصل عنوانی است که برخی توییتری‌ها برای تجمعات خود در فضای حقیقی انتخاب و تا به حال نشست‌های متعددی را هم برگزار کرده‌اند.

تعامل با آستان قدس

منصور امینی که صاحب اکانتی به همین نام در توییتر است و محتواهایی در مخالفت با دولت و نقد سیاست خارجی و داخلی دولت منتشر می‌کند، در جریان گشایش دفتر این سازمان در خراسان رضوی به حمایت‌های تولیت آستان قدس اشاره کرده و گفته بود: باید با تعامل سازنده از ظرفیت آستان قدس رضوی در دوره جدید مدیریتی خود که نوید روزها و تحولات خوبی را نیز می‌دهد استفاده کرد، چراکه رویکرد تولیت جدید این مجموعه در صورت تحقق سبب به‌وقوع‌پیوستن اتفاقات بسیار بزرگی در عرصه فرهنگ کشور خواهد شد.امینی کار در شهر مشهد و استان خراسان رضوی را دارای برکات زیادی دانسته و گفته بود: در بحث انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، شاهد ورود افراد ارزشی و ولایت‌مدار بودیم و این موضوع در شورای اسلامی شهر و به ‌تبع آن در شهرداری مشهد به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های تأثیرگذار مشهود است. او همچنین با اشاره به الزاماتی که باید در حوزه فضای مجازی به آنها توجه کرد، گفته بود: باید یک تصویر مناسب از اتفاقات آینده داشته باشیم و در همین راستا افق فضای مجازی تا سال 2020 در این مجموعه ترسیم شده است.

از منصور امینی اطلاع دقیقی در دسترس نیست. در جست‌وجوها هم بیشترین مطلبی که از او دیده می‌شود، مطالب مرتبط با فضای مجازی است که در سایت‌های اصولگرا نشر و بازنشر داده شده است. طبیعتا پاسخ به سؤال‌های حسام‌الدین آشنا درباره ماهیت مؤسسه و حتی اینکه از چه زمانی تأسیس شده، بودجه آن از کجا تأمین می‌شود و سؤال‌هایی ازاین‌دست بی‌پاسخ مانده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین