آفتابنیوز : خسرو دلشاد - كارشناس خودرو - دروغ نيست اگر گفته باشيم «سفرهي خودروي» مردم كوچك شده است. اين اتفاق دو عامل اصلي داشته است از يك طرف افزايش قيمت خودرو باعث شده تا كالاي مصرفي به نام «خودرو» تغيير نقش داده و به عنوان كالاي سرمايهاي در جامعه نقش بازي كند؛ و از طرف ديگر مشكلات به وجود آمده در حوزه صنعت خودرو باعث شده تا در مورد نقش صنعت خودرو به عنوان صنعتي اشتغالزا در سطح جامعه اندكي ترديد حاصل شود. كاهش سطح اشتغالزايي خودرو اثر مستقيمي بر كوچك شدن «سفرهي خودروي» مردم دارد.
«سفرهي خودرو» دو نقش اساسي در زير ساخت اقتصادي خانوارهاي ايراني بازي ميكند. يكي از مهمترين نقشهاي آن اشتغالزايي اين صنعت است. آنچنان كه گفته شده است توليد هر خودرو ميتواند براي سه نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم درآمد ايجاد نمايد, بنابراين ايجاد كوچكترين معظل در مسير توليد خودرو يعني كاهش اشتغال صنعتي!
از ديگر سو تغيير جهت نگرش مردم نسبت به خودرو از كالايي مصرفي به كالايي سرمايهاي؛ هم ميتواند مشكلات اساسي در «سفرهي خودرويي» مردم ايجاد نمايد. كساني كه تا مدتي پيشتر ميتوانستند به راحتي وسيله نقليهاي براي استفاده شخصي خود داشته باشند؛ امروزه بايد با مشقت بيشتر و صرف پول بيشتر به «خودرو» برسند.
خودرو ايجاد رفاه بين مردم, هم از نظر ايجاد شغل و درآمد و هم از نظر وسيله براي آسايش خانواده سهم بالايي دارد. به عبارت ديگر ميتوان گفت امروزه در اقتصاد ايران «خودرو» بايد در زمره كالاهاي اساسي جايگاهي ويژه داشته باشد. بايد دانست كه گران شدن خودرو فقط گران شدن خودرو نيست بلكه تاثير مستقيمي بر روي ساير شاخصهاي اقتصادي خواهد داشت؛ دامنه بيكاري گسترش يافته و حدود 60 صنعت وابسته به خودرو دچار افول خواهند شد, بنابراين اگر مسئولين به پديده «كوچك شدن سفرهي خودروي» مردم توجه نكنند اين پديده ميتواند اثرات اجتماعي مخربي داشته باشد.