کد خبر: ۵۶۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۸۴ - ۱۴:۲۴

اپل تراشه های اينتل را به آی بی ام ترجيح داد

آفتاب‌‌نیوز :  اپل که ساليان سال به مصرف کنندگان خود توصيه می کرد "متفاوت فکر کنيد" از اين پس همانند بسياری از سازندگان رايانه از ريزپردازنده هايی استفاده خواهد کرد که فناوری شان به سال ۱۹۸۱ باز می گردد.

اولين کامپيوترهای اپل با تراشه های اينتل يک سال ديگر به بازار خواهد آمد و اپل تا آخر سال ۲۰۰۷ کل خط توليدش را تغيير خواهد داد.

اين در حالی است که استيو جابز، رييس اپل در گذشته به برتری تراشه های مشترک شرکتش با آی بی ام موسوم به PowerPc تاکيد کرده و حتی کامپيوترهای مکينتاش را قابل قياس با ابررايانه ها دانسته بود.

آقای جابز در مراسم اعلام اين خبرگفت: "هدف ما اين است که بهترين رايانه های شخصی دنيا را در اختيار مشتريانمان قرار دهيم و اينتل قويترين پردازشگر را در اختيار دارد. ده سال از روی آوردن ما به PowerPc می گذرد و فکر می کنيم فناوری اينتل به ما امکان می دهد در ده سال آينده بهترين رايانه های شخصی را بسازيم."

دليل عمده اين تغيير اين است که سازندگان اصلی تراشه های مورد نياز اپل، شعبه ای از موتورولا و آی بی ام، قادر به تامين انتظارات اين شرکت نبودند.

ناتان بروکوود، تحليلگر آمريکايی اعلام کرد که در گذشته اقدامهای مشابه شرکتهای رايانه سازی به روی گردانی مشتريان و نرم افزارسازان انجاميده است.

مثلا در اواسط دهه ۱۹۸۰ رايانه های مکينتاش ده درصد بازار رايانه های شخصی را در اختيار داشتند، اما وقتی اپل بجای پردازشگرهای موتورولای ۶۸ هزار به سراغ تراشه های PowerPC رفت، اين سهم به پنج درصد افت کرد. هنگامی که سيستم عامل مکينتاش بعدا به OS X تغيير کرد، اين رقم تا سه درصد سقوط کرد.

در عوض اينتل با ستاندن سهم بازار آی بی ام، سلطه بی رقيبی بر بازار تراشه پيدا خواهد کرد. اين شرکت بيش از ۸۰ درصد سهم اين بازار را در اختيار دارد.

پل اوتلينی، رييس اينتل اعلام کرد: "ما خرسنديم که مبتکرترين سازنده رايانه های شخصی جهان، مشتری مان است. اپل کمک کرد تا صنعت رايانه شخصی بنيان يابد و در طول اين سالها بخاطر ايده های باطراوت و رويکردهای نوين خود معروف بوده است."

انتظار می رود به کمک اين همکاری، قيمت رايانه های ساخت اپل پايين بيايد.

اگرچه آی بی ام بخاطر از دست دادن اپل متحمل شکست می شود، ولی فروش پردازشگر به اين شرکت بخش اندکی از درآمدش را تشکيل می داد. اخيرا آی بی ام برای تامين تراشه های کنسولهای بازی مايکروسافت، نينتندو و سونی قرارداد بسته است.

ادعا شده است تراشه ای را که اين شرکت به کمک سونی و توشيبا ساخته و قرار است در نسل بعدی پلی استيشن های سونی نصب شود، ده برابر قويتر از پردازشگرهای موجود رايانه هاست.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین