کد خبر: ۵۶۳۰۸۴
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۴۰

غفلت از جنسیت در سیاستگذاری جنسیتی و خانواده/بنام زنان به کام دیگران

یک عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده تصریح کرد: همیشه در سیاستگذاری جنسیتی و خانواده بحث جنسیت مورد غفلت قرار گرفته است. ضعف حضور نخبگان در مسأله‌شناسی حوزه زنان و خانواده و سیاست‌زدگی در قانونگذاری در این حوزه بلندترین فریاد در حوزه زنان و خانواده است که باید مورد توجه قرار گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 راحله کاردوانی در نشست سیاستگذاری خانواده در چهل سالگی انقلاب اسلامی که امروز برگزار شد، با بیان اینکه سیاستگذاری خانواده در دهه اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: باید دید سیاست خانواده جزئی از کدام یک از کلیت‌های علمی است؟ سیاست خانواده بخش کوچکی از سیاستگذاری عمومی و اجتماعی است.

وی افزود: براساس یکی از تحقیقات انجام شده سیاست خانواده از انقلاب اسلامی تا دهه ۸۰ تنها چهار درصد از کل سیاستگذاریهای جمهوری اسلامی ایران بود که این چهاردرصد کاملا مرتبط با اهداف ملموس خانواده است و این چهاردرصد حکایت از این دارد که اصل را بر سیاستگذاری عمومی قرار داده ایم و دربرخی موارد به صورت تبصره اصل خانواده در نظر گرفته ایم.

کاردوانی با اشاره به اینکه سیاستگذاری خانواده ذیل نظام رفاهی معنادار می‌شود، گفت: اولین و مهمترین مفهومی که سیاست اجتماعی با آن توافق دارد این است که همه سیاستگذاری‌ها در راستای رفاه هستند. تمرکز بر قدرت دولت اتفاق افتاد که از در دیدگاه اسلام این مسئله از ابتدا وجود داشته است و ساماندهی سیاستهای اجتماعی امری است که پیشینه آن به پیش از عصر مدرن باز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سیاست‌های حوزه خانواده در ایران مرتبط با مسئله جمعیت و مادران شاغل در سه عرصه حمایت از درآمد، رفتارهای داخل خانواده و حمایت از اقشارهای آسیب پذیر مطرح است اما در ایران به دلیل اینکه جمعیت عامل تعیین کننده بوده، بحث زنان و خانواده به این موضوع محدود شده است.

کاردوانی تصریح کرد: در فرایند سیاستگذاری اجزای مختلفی وجود دارد از حدود بیش از سه چهار دهه قبل سیاستگذاری در فرایندی خطی مشاهده می‌شد اما بعد از آن فرایند چرخشی را برای آن پیش بینی کردند.

وی با اشاره به مسئله افزایش مرخصی زایمان از شش به ٩ ماه گفت: باید اهداف را دید که آیا این افزایش برای رسیدن به باروری بیشتر در جامعه است یا خیر و اینکه آیا به این هدف رسیده ایم باید مورد ارزیابی قرار گیرد. اکنون بیشتر مادران شاغل این حق را با شکایت گرفته‌اند و بار زیادی به دستگاه‌های اجرایی برای گرفتن این حق وارد شد.

کاردوانی ادامه داد: در مورد حمایت از مادران مجرد در سوئد تحقیقات زیادی انجام شده است. در این پژوهش‌ها ثابت شد کشورهایی که این موضوع را پذیرفتند و از کودکان مادران مجرد حمایت می‌کنند تاثیری در افزایش تعداد مادران مجرد نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون ۴۰ سال است که بحث مهریه مطرح است و همیشه به این موضوع که چه کسی آن را داده و چه کسی گرفته مطرح بوده است اما اکنون به مسأله اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش ایسنا،کاردوانی به برخی از موانع سیاستگذاری‌های جنسیتی و خانواده اشاره کرد و گفت: چهل سالگی سن پختگی است اما سوال این است که آیا به پختگی لازم رسیده‌ایم یا خیر. نهادهای مختلفی به اسم زنان و خانواده آغاز به کار کرده اما به کام دیگران بوده‌اند. آنقدر سیاست‌زدگی در حوزه خانواده حاکم است که به زنان اهمیتی داده نمی‌شود و اگر بخواهند قانونی را تغییر دهند به زنان اهمیتی نمی‌دهند و قانونگذار فقط مسایل دیگر را به غیر از جامعه هدف می بیند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین