کد خبر: ۵۶۳۵۰۳
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸

ناخنک نزنید!

بازار همدان با نزدیک شدن به شب یلدا و افزایش تقاضای مردم تب و تاب تازه‌ای به خود گرفته است به گونه‌ای که هرچه به شب یلدا نزدیک می‌شویم افزایش قیمت‌ها مشهودتر خواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز :
در ادامه روند افزایشی قیمت‌ها در ماه‌های اخیر مردم قدرت انتخاب خود را تا حد زیادی از دست داده و فقط درپی این هستند که طولانی‌ترین شب سال خود را به گرمای وجود خانواده‌های خود سپری کنند.

نوسان بازار بر قیمت آجیل و خشکبار نیز تأثیر چشمگیری داشته به گونه‌ای که در طول 24 ساعت شاهد کاهش 15 درصدی آجیل درجه 2 در بازار شده‌ایم.  تقاضا برای خرید برخی کالاها در روزهای پیش رو افزایش خواهد یافت اما با وجود این فعالان صنفی نسبت به عدم‌افزایش نرخ‌ها اطمینان داده‌اند.

یکی از اصلی‌ترین سنت‌های انجام شده در شب یلدا خرید آجیل در بین خانواده‌های ایرانی است که افزایش چشمگیر قیمت آجیل تقاضا را کاهش داده و در پی بررسی‌های انجام شده قیمت هر کیلو آجیل چهار مغز درجه یک در نقاط مرکز شهر تا بالای شهر بین 180 هزار تومان تا 280 هزار تومان متغیر بوده و مردم بیشتر میل به خرید اجناس لوکس داشته و به سمت بازار مرکزی شهر نمی‌روند.

لازم به ذکر است آجیل درهم نیز در بازار به مقدار زیاد عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو آجیل درهم در مغازه‌های لوکس‌فروشی بین 100 تا 150 هزار تومان  به صورت متغیر   و در مرکز شهر حدود 40 هزار تومان عرضه می‌شود.

قیمت شیرینی‌های خشک هم در بازار بین 12 تا 18 هزار تومان بابت هر کیلوگرم و شیرینی‌های تر به قیمت هر کیلو 14 تا 20 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه تب و تاب بازار یلدا شاهد افزایش قیمت میوه در 24 ساعت گذشته بوده‌ایم به گونه‌ای که هرکیلو میوه به طور تقریبی 1500 تومان افزایش قیمت را به دنبال داشته است.

و اما مغازه‌دارانی که شاکی از کاهش متقاضی در بازار آجیل و خشکبار هستند، می‌گویند: حضور ناظران و بازرسان مانع از افزایش قیمت و ایجاد بازار سیاه در روزهای اخیر شده است.

خشکبار فروشان گله‌مند نیز به ایسنا گفتند: عدم تمایل به خرید خشکبار یکی از حواشی بازار شب یلداست که مردم یک نظر خواهان این هستند که در صورت امکان آجیل و خشکبار در یلدای امسال کاملا تحریم شود و کسی آجیل نخرد.   مردم بر این نظر هستند که استفاده از آجیل شیرین و به‌صورت سنتی هم به نفع جیب مردم است و هم‌ توان حضور در هر جمع یلدایی را افزایش می‌دهد.

در ادامه گزارش همصحبت شدیم با مردم در بازار میوه و تره‌بار که بر این موضوع که «مگر یلدا بدون میوه هم می‌شود؟»  اتفاق نظری داشتند و گویا  خبر از حال مردمی نداشتند که روزهای سال را بودن میوه‌ می‌گذرانند، یلدا که جای بحث برای آنها ندارد.

یکی از شهروندان با اظهار بر اینکه میوه در ساعات پایانی رسیدن به آخر آذرماه در حال افزایش است، گفت: یلدا تنها باقیمانده از جمع بزرگ خانواده در کل سال است پس نمی‌توانیم از این تنها یادگار اجدادی خود صرف‌نظر کنیم.

شهروند دیگری نظر بر این داشت که اگر انسان شادی را در دل خود زنده کند، یلدا بهانه کوچی خواهد شد پس تا وقتی قیمت‌ها اینقدر سرسام‌آور است لزومی ندارد یلدا را به مفصلی جشن بگیریم.

در پایان باید گفت مردم یلدا را بهانه‌ای برای شادی در روزگاری می‌دانند که فشار اقتصادی بر قشر ضعیف افزایش یافته و آنها نظر بر این دارند که با برگزاری ساده و مختصر در این شب طولانی می‌توانند از وجود یکدیگر لذت برده و در کنار خانواده‌های خود لحظاتی را فارغ از هیاهوی روزمره خود داشته باشند هر چند دیدن صف‌هایی در کنار آجیل‌فروشی‌های لوکس آه از نهادمان بلند می‌کند و دیدن برچسب «به هیچ وجه ناخنک نزنید» پوزخندی را بر لبت می‌نشاند و یاد روزگاری می‌افتی که مغازه‌دار تعارفت می‌کرد «بخور و ببر»...
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین