کد خبر: ۵۶۳۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۲
انتقاد برخی نمایندگان از رفتار تند نماینده سراوان با یک کارمند

نماینده جنجالی در گمرک چه می‎کرد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با تاکید بر اینکه مصونیت نماینده پارلمانی صرفاً در راستای ادای وظایف نمایندگی است، گفت:‌ توهین جزء مصونیت‌های نمایندگان نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
مهدی دواتگری نماینده مراغه در مجلس نهم با اشاره به کلیپ منتشر شده از ناسزاگویی محمدباسط درازهی نماینده سروان به کارمند اداره گمرک، گفت:‌ ابتدا باید بررسی کرد که حضور این نماینده در گمرک در راستای منافع عمومی بوده یا در راستای منافع اشخاص خاص.

وی ادامه داد: اگر با فرض اینکه نماینده مذکور در حال پیگیری مشکل عمومی مردم حوزه انتخابیه‌اش و یا استانش بوده است، رفتار آن کارمند هم در ممانعت از وی قابل توجیه نیست، البته با این فرض هم که موضوع مورد پیگیری نماینده مجلس، عمومی بوده باشد باز هم وی حق توهین و هتاکی ندارد.

دواتگری در ادامه گفت: در اینگونه موارد بهتر است نمایندگان از قبل، هماهنگی‌های لازم را با مدیران ادارات انجام دهند تا با معطلی‌های احتمالی مواجه نشوند و در صورتی که اهانتی هم به آنها صورت گیرد باید موضوع را از طریق سلسله مراتب اداره‌جات پیگیری کنند.

وی ادامه داد: اگر موضوع مورد پیگیری نماینده مجلس، مربوط به منافع عام  نبوده و کار شخصی خصوصی بوده باید به کارمند گمرک حق بدهیم که جسارت داشته و جلوی درخواست نامعقول نماینده مجلس ایستاده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: همگان دربرابر قانون یکسان هستند و هیچ وزیر، نماینده و دیگر مدیری بر مردم عادی امتیازی ندارد مگر در موارد پیگیری امور عمومی.

وی تصریح کرد:‌ هرگونه اقدام و الفاظ توهین‌آمیز از سوی هر کسی که صورت گیرد قابل توجیه نیست و به ویژه نمایندگان مجلس باید اهتمام بیشتری نسبت به مراعات آداب داشته باشند.

نماینده مراغه در مجلس نهم با تاکید بر اینکه مصونیت نماینده پارلمانی صرفاً در راستای ادای وظایف نمایندگی است، گفت:‌ توهین جزء مصونیت‌های نمایندگان نیست.

مسئول جمهوری اسلامی باید ادبیات فاخر داشته باشد

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به انتشار کلیپی از محمد باسط درازهی نماینده سراوان در مجلس در گمرک گفت: مسئول در نظام جمهوری اسلامی باید ادبیات فاخر داشته باشد و نمی‌توان به دلیل عصبانیت و توهینی که به هر فردی می‌شود از کوره در رفته و ادبیات ناشایست در قبال مردم به کار ببریم.

وی خاطرنشان کرد: این واقعیت وجود دارد که اگر مسئول ادبیات فاخر و شایسته‌ای نداشته باشد قطعاً برای نظام و حاکمیت و جامعه آسیب‌زا خواهد بود. ضمن اینکه این نماینده از جامعه دانشگاهی محسوب می‌شود و انتظار رعایت اخلاق از او مضاعف است. مسئولی که اخلاق را رعایت نکند می‌تواند به جامعه آسیب برساند.

وی با بیان اینکه قرار است به صورت ویژه در جلسه‌ای فوق‌العاده در هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان اتفاق مذکور را از تمامی جوانب بررسی کنیم و درخواست برگزاری این جلسه به هیأت رئیسه مجلس اعلام شده است که البته قرار بود شب گذشته این نشست برگزار شود. قرار شد اتفاقات مربوط به این موضوع در جلسه هیأت نظارت به صورت ویژه بررسی شود که تاریخ برگزاری این جلسه هنوز مشخص نیست.

معطل ماندن نماینده سراوان توجیه‌‌کننده بی‌صبری وی نیست

محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به رفتار تند نماینده سراوان در گمرک گفت: منتظر ماندن و معطل ماندن نماینده سراوان برای مقالات با مسئول گمرک توجیه‌کننده این مسئله نیست که وی از شرایط خارج شود و شاهد بی‌صبری وی باشیم و کسی که بخواهد مسئول و رئیس باشد ابزارش سعه صدر است. مردم انتظار دارند که مسئولین مخصوصاً نمایندگان مجلس سعه صدر داشته باشند.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: فرد مسئول باید صبور باشد؛ اگرچه بعضی وقت‌ها تعمداً برای عصبانی کردن یک فرد مسئول اقدامی برای فیلم‌ گرفتن و مستندسازی و انتشار آن برای تخریب چهره آن فرد یا دستگاه انجام شود که این موضوع را باید در کنار این قضایا ملاحظه کرد.

پورمختار در پایان خاطرنشان کرد: نماینده سراوان با وجود اینکه با مسئول گمرک قرار قبلی داشته وی را ۴۵ دقیقه منتظر گذاشته و اجازه ندادند به داخل برود و این مسئله نیز باید لحاظ شود که درصدد عصبانی کردن وی بوده‌اند.

زاکانی: از رفتار نماینده سراوان خجالت کشیدم

علیرضا زاکانی، نماینده سابق تهران و عضو ارشد جمعیت رهپویان انقلاب، درباره رفتار نماینده سراوان با مأمور گمرک در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: فیلم تکان‌دهنده توهین نماینده سراوان را دیدم. به‌عنوان یک نماینده ادوار مجلس از سقوط اخلاقی مسئولان خجالت کشیدم. توجیه بدتر وی در علت برخورد را شنیدم و بیشتر خجالت کشیدم. فاجعه‌آمیزتر، نگاه ضد مردمی چهل نفر از نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر اقتصاد بود که حسابی شرمنده‌ام کرد.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین