کد خبر: ۵۶۳۶۵۳
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

رسانه‌های اسرائیلی خروج آمریکا از سوریه را سیلی محکمی به تل‌آویو خواندند

تحلیلگران اسرائیلی تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خروج نیروهای این کشور از سوریه را سیلی محکمی به صورت تل‌آویو دانستند.
آفتاب‌‌نیوز :
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا عصر چهارشنبه رسما با انتشار چند توییت اعلام کرد که نیروهای این کشور را از سوریه خارج می‌کند و این تصمیم را در پی شکست گروه تروریستی داعش گرفته است.

ترامپ همچنین توییت کر: مدت طولانی است که ما در سوریه مبارزه می‌کنیم و من رئیس جمهوری آمریکا  در طول دو سال اخیر بوده‌ام، ما مرحله بزرگی را پشت سر گذاشتیم و داعش را شکست دادیم و خاک سوریه را پس گرفتیم، اکنون زمان آن رسیده که نیروهایمان به کشور خود بازگردند.

تحلیل‌های منتشر شده در مطبوعات عبری زبان همگی بر این مساله اتفاق نظر دارند که تصمیم اخیر ترامپ غافلگیری بدی برای اسرائیل است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اظهار کرد: ترامپ و مایک پامپئو، وزیر خارجه او روز سه‌شنبه او را در جریان تصمیم‌شان برای عقب‌نشینی از سوریه قرار دادند.

نتانیاهو افزود: عقب‌نشینی از سوریه طبیعتا یک تصمیم آمریکایی است اما ما پیامدهای این اقدام و تاثیرات آن بر امنیت اسرائیل را بررسی خواهیم کرد.

دنی دانون، نماینده دائم رژیم صهیونیستی در سازمان ملل نیز مدعی شد، آنچه موجب نگرانی اسرائیل است حضور ایران در سوریه است.

شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی این تصمیم آمریکا را به منزله "یک سیلی دردناک" برای اسرائیل دانست.

این شبکه عبری زبان افزود: ترامپ مدعی است که پیروزی بر داعش محقق شده است اما از نظر اسرائیل، تنها پیروز این تصمیم ایران است و تل‌آویو ورق خود یعنی حضور آمریکا برای بازی به بهانه مقابله با فرماندهی روسیه را از دست داد.

روزنامه عبری‌زبان "یدیعوت آحارونوت" نیز به این تصمیم آمریکا پرداخت و در مقاله‌ای با عنوان "خشم از عقب‌نشینی ترامپ: پیروزی برای ایران و شکستی برای اسرائیل" نوشت، خشم از تصمیم آمریکا تنها به اسرائیل محدود نبوده بلکه این تصمیم واشنگتن هم‌پیمانان بسیار نزدیک اسرائیل در دولت آمریکا به ویژه وزرای خارجه و دفاع این کشور و نیز برخی اعضای حزب جمهوری‌خواه کنگره را هم خشمگین کرده است.

روزنامه عبری زبان "یسرائیل هیوم" نزدیک به نتانیاهو نیز تصمیم آمریکا را "اشتباهی فاجعه بار" توصیف کرد.

عیران لیرمان، معاون رئیس "موسسه پژوهش‌های استراتژیک قدس" و فرمانده نظامی سابق اسرائیل نوشت، این تصمیم تنها برای اسرائیل فاجعه‌بار نخواهد بود بلکه شامل هم‌پیمانان ترامپ خواهد شد که در مقابله با دولت سوریه، ایران و روسیه تنها گذاشته خواهند شد.

لیرمان افزود: این تصمیم ترامپ موجب شد آنهایی که به ائتلاف با آمریکا در آینده می‌اندیشند، از این فکر خود فاصله بگیرند.

روزنامه عبری زبان "هاآرتص" نیز این تصمیم آمریکا را مقدمه‌ای برای تقویت کنترل روسیه و ایران بر سوریه توصیف کرد و نوشت، اثرات این تصمیم به شکل استراتژیک بر کل منطقه خاورمیانه منعکس خواهد شد.

هاآرتص در ادامه نوشت، لیست طرف‌هایی که از این تصمیم نگران هستند، طولانی است و شامل اسرائیل، کردها، اردن و عربستان می‌شود.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در شمال شرق سوریه حدود ۲۰۰۰ سرباز آمریکایی مستقر هستند که در عملیات ویژه ضد داعش شرکت دارند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین