کد خبر: ۵۶۳۸۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۸

کنترل بیماری‌ها با رژیم غذایی مخصوص

حوزه کلینیک در نظر دارد هر هفته یک راهنمای غذایی خاص برای افراد مبتلا به بیماری‌های مختلف، منتشر کند.
آفتاب‌‌نیوز :
اگر با فرا رسیدن فصل پاییز مشکلاتی از قبیل: عطسه زیاد، خارش چشم، تنگی تنفس، سوزش و خارش پوست و سایر علائم حساسیت به سراغتان آمده است، باید بدانید که ممکن است یکی از علل ایجاد و یا تشدید این اختلالات، عادات تغذیه‌ای نامتعادل باشد، از این رو یک تغذیه مناسب می‌تواند تغییری چشمگیر در روند بهبود شما داشته باشد.

پرفشاری خون یکی از بیماری‌های خطرناکی است که در صورت درمان نشدن موجب بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود؛ سکته مغزی، بیماری‌های قلبی، نارسایی کلیوی و سایر بیماری‌ها تنها به افرادی که فشارخون بالا دارند محدود نمی‌شود بلکه در افرادی که فشارخون آن‌ها کمی بالاتر از حد طبیعی است نیز بروز می‌کند.

عواملی که فشار خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند

علی ارغوانی متخصص داخلی در گفتگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، اظهار کرد: پرفشاری خون از هر سنی ممکن است شروع شود، ولی بیشتر در دوره میانسالی یا سالمندی آغاز می‌شود؛ از عوامل موثر در بروز پر فشاری خون می‌توان به استرس، چاقی، کم تحرکی، سوابق فامیلی، مصرف دخانیات، بیماری‌های کلیوی و هورمونی، تغذیه نامناسب و سالمندی اشاره کرد.

این متخصص داخلی بیان کرد: اگرچه دارو‌هایی برای درمان پرفشاری خون در دسترس است، اما می‌توان گفت که با اصلاح شیوه زندگی از جمله رژیم غذایی می‌توان به درمان این بیماری کمک کرد یا آن را به تاخیر انداخت؛ در حقیقت با صرفه‌ترین شیوه برای کاهــش خطر این بیماری برای تمام افراد، انجام برنامه‌های پیشگیری از بیماری و ارتقای سلامت است.

ارغوانی با تاکید بر اینکه بیماران مبتلا به فشارخون حتما باید میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهند، گفت: نمک در سلامت افراد بسیار تاثیرگذار است و افراد مبتلا به فشار خون حتما باید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنند چرا که اگر بیماری آن‌ها کنترل نشود تمام بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و ممکن است بیماری‌های دیگر بروز کند.

ضرورت کاهش نمک مصرفی در رژیم غذایی

وی با اشاره به اینکه نمک کلرید سدیم نسبت به سدیم یا کلراید به تنهایی یا در ترکیب با سایر یون‌ها، اثرات بیشتری بر فشارخون دارد، بیان کرد: تمام افراد بزرگسال باید کمتر از ۵گرم کلرور سدیم یا ۲ گرم سدیم مصرف کنند؛ بسیاری از فرآورده‌های غلات از جمله بیسکوییت‌ها و کیک‌ها دارای مقداری سدیم هستند، ولی مصرف کنندگان به دلیل طعم شیرین آن متوجه نمی‌شوند بنابراین افرادی که می‌خواهند نمک کمتری دریافت کنند باید نان‌های کم نمک و پنیر‌های کم نمک مصرف کنند.

این متخصص داخلی با بیان اینکه افراد مبتلا به فشار خون باید گوشت‌های حاوی نمک سود شده و زیتون‌های شور را از برنامه غذایی خود حذف کنند، گفت: پتاسیم هم در پیشگیری و هم در درمان پرفشاری خون موثر است؛ همچنین منیزیم یک عنصر مهم در جلوگیری از انقباض عضلات صاف رگ‌ها به شمار می‌رود از این رو به عنوان گشاد کننده عروق می‌تواند در تنظیم فشارخون موثر باشد.

ارغوانی با تاکید بر اینکه روغن گیا‌های برای پیشگیری و کنترل پرفشاری خون مناسب است، افزود: روغن‌هایی با منبع حیوانی مانند پیه و کره باید کمتر مصرف شود و به جای آن‌ها روغن‌های گیاهی مانند ذرت و آفتابگردان استفاده شوند؛ مصرف مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع و کلسترول مانند گوشت قرمز، لبنیات پر چرب، زرده تخم مرغ، چربی‌های حیوانی، مارگارین، روغن‌های جامد و کره در برنامه غذایی روزانه کاهش یابد.

وی محدود کردن مصرف سدیم همراه با کاهش وزن را در کنترل فشارخون موثر دانست و گفت: استفاده از نمک برای پخت غذا باید محدود شود و از نمکدان هنگام صرف غذا و سر سفره استفاده نشود؛ به جای مصرف چیپس از مغزها، ماست کم چرب، ذرت بدون نمک و کره و انواع سبزی خام استفاده شود.

غلات را در رژیم غذایی خود بگنجانید

این متخصص داخلی بیان کرد: از غلات، نان و ماکارونی تهیه شده از گندم کامل به دلیل داشتن فیبر، ویتامین و املاح از جمله پتاسیم استفاده شود؛ ماهی‌هایی مانند قزل آلا، ساردین، خال مخالی، شاه ماهی منبع غنی امگا ۳، کلسیم و منیزیم هستند که باید در برنامه غذایی قرار داده شود.

ارغوانی با تاکید بر اینکه مصرف بعضی از سبزی‌های حاوی مقادیر زیاد سدیم باید در افراد مبتلا به فشار خون کم شود، گفت: سبزی‌هایی، چون اسفناج، کرفس، ریواس و شلغم در افراد مبتلا به فشارخون بالا باید کاهش یابد؛ برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک به جای نمک از چاشنی‌هایی مانند سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و ... یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج استفاده شود.

وی ادامه داد: در هنگام خرید مواد غذایی آماده مانند انواع کنسروها، بسیاری از سس‌ها، انواع شورها، ترشی‌ها و تنقلات بسته بندی یا بو داده مانند چیپس و پفک به میزان سدیم آن توجه شود؛ تا حد امکان از مصرف غذا در رستوران‌ها پرهیز کنید، زیرا در این مکان‌ها برای بهبود طعم غذا از نمک و روغن فراوان استفاده می‌شود.

این متخصص داخلی با بیان اینکه پیاده روی در کاهش فشارخون و همچنین پیشگیری از ابتلا به آن بسیار موثر است، افزود: رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری و کنترل فشار خون شامل مصرف روزانه ۷ تا ۸ واحد از گروه نان وغلات به دلیل داشتن کربوهیدرات و فیبر، مصرف روزانه ۴ تا ۵ واحد از گروه سبزی‌ها، مصرف روزانه ۴ تا ۵ واحد از گروه میوه‌ها، مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد از گروه شیر و لبنیات کم چرب است.

منبع: پارسینه
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین