کد خبر: ۵۶۳۸۷۲
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱

ترامپ خواستار استفاده از "گزینه هسته‌ای" شد

رئیس جمهور آمریکا از رهبر جمهوری خواهان مجلس سنا خواست تا برای تصویب لایحه بودجه که شامل هزینه موردنظر وی برای ساخت دیوار در مرز مکزیک می شود، از گزینه موسوم به هسته‌ای بهره گیرد.
آفتاب‌‌نیوز :
ترامپ روز جمعه در چندین پیام توئیتری بار دیگر خواستار تصویب لایحه بودجه شامل هزینه 5.7 میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک شد.

ترامپ کنگره را تهدید کرد که در صورت برآورده نشدن خواست وی، بودجه سال 2019 را امضا نخواهد کرد و دولت فدرال آمریکا تعطیل خواهد شد.

وی اعضای دموکرات کنگره را تهدید کرده است که این بار تعطیلی دولت خیلی طولانی خواهد شد و مسئولیت آن به گردن دموکرات هایی است که با هزینه ساخت دیوار موافقت نکنند.

وی همچنین از "میچ مک کانل" رهبر اکثریت جمهوری خواهان در سنا درخواست کرد تا برای تصویب شدن بودجه ساخت دیوار از "گزینه هسته ای" استفاده کند.

به گزارش فاکس نیوز، گزینه موسوم به هسته ای راهکاری برای تغییر دادن رویه معمول تصویب لوایح در سنا است. بر اساس این روش، یک لایحه تنها در صورت حمایت توسط یک گروه اکثریت به تصویب خواهد رسید و دیگر لازم نیست تا لزوما با حدنصاب دستکم 60 رای تصویب شود.

روز پنج شنبه مجلس نمایندگان آمریکا لایحه بودجه را که دربرگیرنده هزینه 5.7 میلیارد دلاری برای ساخت دیوار مورد درخواست ترامپ است، تصویب کرده بود.

چنانچه طبق رویه معمول، حد نصاب لازم برای تصویب طرح در سنا 60 رای باشد، بودجه پیشنهادی برای تصویب شدن در سنا شانس کمی خواهد داشت. ولی در صورت استفاده از گزینه هسته ای، تنها رای اکثریت، یعنی فقط 51 سناتور جمهوری خواه (یا حتی فقط 50 سناتور به همراه مایک پنس معاون اول رئیس جمهور به عنوان تساوی شکن) کافی خواهد بود تا بودجه تصویب شود.

بالاگرفتن درگیری ترامپ با کنگره برسر این موضوع در حالی است که کنگره فعلی آمریکا اکثریت جمهوریخواهان را داراست.

اما کنگره جدید آمریکا از 3 ژانویه سال 2019 (13 دی ماه) کار خود را آغاز خواهد کرد و دمکرات ها در انتخابات ماه گذشته اکثریت کرسی های مجلس نمایندگان را به دست آوردند که می تواند تصویب بودجه مورد نظر ترامپ را با تردید روبرو کند.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین