کد خبر: ۵۶۳۹۹۸
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴

رئیس سازمان هواپیمایی: قراردادهای خرید ایرباس لغو نشد، تعلیق شده است/ موافقت با تأسیس ایرتاکسی

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره مبادله نفت در برابر هواپیما با طرف ژاپنی، گفت: تا کنون نقاضای خرید هواپیمای ژاپنی از سوی ایرلاین‌های ایرانی صادر نشده است.
آفتاب‌‌نیوز :
علی عابدزاده با بیان اینکه تغییرات نرخ ارز و افزایش قیمت آن به دو و نیم برابر که سبب افزایش قیمت بلیت شده، بر صنعت حمل و نقل هوایی اثرگذار خواهد بود، گفت: در سال های گذشته، وقتی تغییراتی به یکباره در صنعت هوانوردی اعمال می‌شد، در ترددهای هوایی اثر می‌گذاشت.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۵ درصد هزینه شرکت‌های هوایی به صورت ارزی است، افزود: طبیعی است که افزایش نرخ ارز بر این صنعت اثر بگذارد؛ اما زمان لازم دارد تا تعادل میان عرضه و تقاضا و نرخ بلیت و شرایط اقتصادی مسافران ایجاد شود؛ البته این ابراز امیدواری وجود دارد که این این تعادل، در حداقل زمان انجام شود.

کاهش مسافر خارجی داشته‌ایم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه در همین شرایط سخت اقتصادی، شرکت‌های هواپیمایی تعداد زیادی مسیر هوایی جدید ایجاد کرده‌اند، ادامه داد: حتی در برخی فرودگاههای درجه ۲ و ۳ هم افزایش پرواز داشته‌ایم. اما در پروازهای خارجی با کاهش مسافر روبه رو بوده‌ایم؛ این در حالی است که این روند کاهشی، در آینده ادامه پیدا نخواهد کرد و به ثبات خواهد رسید.

عابدزاده در پاسخ به این پرسش که علی رغم آنکه بارها اعلام شده شرکت‌های هواپیمایی موجود، زیان‌ده و در آستانه ورشکستکی هستند، اما ۱۷ تا ۱۸ شرکت هواپیمایی جدید درخواست مجوز تأسیس از سازمان هواپیمایی کشوری کرده‌اند. این تناقض چگونه قابل توجیه است؟ گفت: آثار نرخ‌های تکلیفی بلیت پرواز بر ساختار شرکت‌های هواپیمایی قدیمی‌تر، اثر گذاشته است؛ ضمن اینکه زیان‌هایی که در سال‌های گذشته بر شرکت‌های هواپیمایی قدیمی وارد شده، همچنان در ساختار آنها وجود دارد که این یک نقطه ضعف است و باید به مرور زمان برطرف شود؛ اما از سوی مقابل، در حال حاضر شرایط را برای ورود سرمایه گذار جدید به این حوزه شفاف و ساده کرده ایم.

آماری از خرید و فروش مجوز ایرلاین ها نداریم

وی یادآور شد: در گذشته نحوه صدور مجوز توسط سازمان هواپیمایی کشوری، مستقیما به صورت صدور موافقت نهایی برای متقاضی صادر می شود؛ در حالی که هیچ اقدامی برای راه اندازی شرکت هواپیمایی از سوی دارنده مجوز انجام نمی‌شد و این موافقت نهایی، برای دارندگان مجوزها یک ارزش افزوده ایجاد می‌کرد که سبب می‌شد خرید و فروش های کاذب مجوزها در صنعت انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: کاری که ما کردیم این بود که جلوی خرید و فروش AOC (موافقت اصولی تأسیس شرکت هواپیمایی) را گرفتیم و فرآیند صدور آن را تسهیل کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا آماری دارید چه تعداد شرکت در گذشته مجوزها را فروخته‌اند؟ افزود: آماری از این اقدامات نداریم؛ ولی تمام AOC هایی که قبلا داده بودیم، الان بی ارزش شده اند. الان در صورتی این مجوزها داده می‌شود که ساختارهای فنی، عملیاتی و اقتصادی شرکت های متقاضی داشتن پرواز آماده باشد و سازمان هواپیمایی در این مرحله، سخت‌گیری می‌کند؛ ولی در مرحله صدور مجوز سخت‌گیری در کار نیست.

عابدزاده ادامه داد: یکی از شرایط خوبی که شرکت های هواپیمایی تازه تأسیس با آن روبه رو هستند، این است که دیگر با ساختار اقتصادی ضعیف که از سابق مانده است، مواجه نیستند؛ بلکه کار را از صفر با فرآیند ساده تری آغاز می کند و راه اندازی مسیرهای پروازی را پس از بررسی این موضوع که آیا راه اندازی این مسیر، اقتصادی است یا نه، عملیاتی می کند؛ بنابراین کار علمی تر انجام می شود و اینها از فواید آزادسازی نرخ بلیت پروازها است.

آغاز فعالیت دو ایرلاین جدید تا پایان سال

وی تأکید کرد: یکی از شرکت های هواپیمایی متقاضی تأسیس از سازمان هواپیمایی، وارد فاز عملیاتی شده و تا دو سه ماه آینده یک یا دو شرکت دیگر وارد فاز عملیات پرواز می شوند. این در حالی است که در حال حاضر، هواپیماهای این شرکت ها وارد کشور شده است؛ اما باید مراحل را طی کنند تا بتوانند پروازها را آغاز کنند.

۸ هواپیما وارد کشور شده است

این مقام مسئول در صنعت هوانوردی، تعداد هواپیماهای وارد شده به کشور از سوی شرکت های هواپیمایی جدید را برای ایرلاین تازه تأسیس که فعالیت چارتری دارند، ۳ فروند و ایرلاین‌هایی که مجوز موافقت اصولی (Full AOC) دریافت کرده‌اند، ۵ فروند عنوان کرد و گفت: یک شرکت هم تقاضای ایرتاکسی دارد که می تواند با تعداد کمتری هواپیما کار خود را آغاز کند.

وی درباره فعالیت ایرتاکسی ها گفت: موافقت اصولی چند متقاضی تأسیس ایرتاکسی را صادر کرده ایم؛ اما هنوز هیچ کدام فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند، حتی مسیرهای پروازی آنها هم مشخص نشده است. اول باید هواپیمای خود را وارد کنند؛ شرایط برای فعالیت ایرتاکسی به آرامی فراهم می‌شود تا زمانی که آزادسازی نرخ بلیت ها بر صنعت هوانوردی اثر خود را بگذارد، کمی زمان بر خواهد بود. تا زمانی که اقتصاد پویا در صنعت هوانوردی نداشته باشیم، شرکت های کوچک مانند ایرتاکسی ها یا جنرال اویشین ها می توانند شکل بگیرند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، درباره اینکه آیا ایران می تواند اقدام به شکایت از سه شرکت هواپیماساز به دلیل عدم تحویل هواپیماها کند یا خیر؟ گفت: این قراردادها را ما نبسته‌ایم؛ قراردادها تجاری بوده و توسط خط هوایی بسته شده است. البته من در طول مذاکرات بوده ام؛ اما در جریان ریز قراردادها نبوده‌ام؛ ضمن اینکه متن قراردادهای خرید هواپیما محرمانه است.

قراردادهای خرید ایرباس و ای تی آر لغو نشده؛ تعلیق شده اند

به گفته عابدزاده، آمریکایی‌های قرارداد فروش بوئینگ به ایران را لغو کرده اند؛ ولی دو قرارداد خرید ایرباس و ای تی آر لغو نشده و اروپایی‌ها آن را معلق کرده اند؛ ایرباس محصولی است که بیشتر اروپایی است و کشورهای اروپایی به خاطر منافع خود به دنبال آن هستند تا مجوز فروش ایرباس و ای تی آر به ایران را دریافت کنند.

پیش‌بینی امکان شکایت از طرف مقابل در قراردادهای خرید هواپیما

وی تأکید کرد: شکایت شرکت‌های هواپیمایی ما همواره به قوت خود باقی است، طرف مقابل ما که آمریکا است، به کنوانسیون شیکاگو پایبند نیست. کنوانسیون شیکاگو بر این مبنا است که ارتباط میان ملل باقی باشد؛ اما دولت آمریکا مانع ارتباط میان ایران با سایر ملل شده است؛ پس طبیعی است که همه شرکت های هواپیمایی ایران از آمریکا می توانند شکایت کنند که شما برای ما محدودیت ایجاد کرده اید. در قراردادهای خرید هواپیما هم موضوع شکایت از طرف مقابل، پیش بینی شده است.

نفت در برابر هواپیما با ژاپنی ها منتفی است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به معافیت ژاپن از خرید نفت ایران، موضوع نفت در برابر هواپیما (میتوبیشی) قابل پیگیری است؟ تصریح کرد: این موضوع در جریان نیست و ما درخواستی از سوی شرکت های هواپیمایی برای خرید میتسوبیشی نداشته ایم؛ اما شرکت های هواپیمایی می توانند با طرف های خارجی خود مذاکره کرده و خریداری کنند ولی قبل از خرید، به لحاظ برخی استانداردها باید سازمان هواپیمایی کشوری نوع هواپیما را تأیید کند. 

وی ادامه داد: ما در سازمان هواپیمایی کشوری هیچ محدودیتی برای واردات هواپیما از سوی شرکت ها نداریم و چنانچه خرید هواپیمایی برای آنها اقتصادی باشد، مجازند آن را وارد کنند.

منبع: مهر
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین