کد خبر: ۵۶۴۷۱
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۱:۵۱
از سوی آمریکا و اسراییل صورت می‌گیرد

تلاش برای تفرقه‌افکنی میان ایران و امارات

آفتاب‌‌نیوز : به گزارش سایت اینترنتی سازمان آمریکائیهای یهودی این هیئت مستقیما از سوی اسرائیل به سوی امارات سفر نمی‌کند و قصد دارد از طریق پرواز به عمان و بعد به اردن خود را به امارات برسانند. بنابر این گزارش دولت امارات در ماه‌های گذشته دعوتنامه‌ای را تمدید کرده و اعضای این سازمان بعد از موافقت آمریکا و اسرائیل مجاز شده‌اند که به این دعوتنامه پاسخ مثبتی بدهند.

 هر چند که امارات علاوه بر تحریم‌های مشترک عربی علیه اسرائیل تحریم‌های ثانوی و ثالثی نیز علیه اسرائیل اتخاذ کرده ولی در این گزارش به این موضوع اشاره شده که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است این هیئت ملاقات‌هایی نیز با مقامات دولتی امارات، رهبران مذهبی و تجار این کشور داشته باشند.

هنوز مشخص نیست که آیا این سفر می‌تواند منجر به آغاز روابط دیپلماتیک میان ابوظبی – تل‌آویو شود یا خیر. در این گزارش همچنین به این موضوع اشاره شده که سال گذشته نمایندگانی از سوی اسرائیل و امارات مذاکراتی را برای ایجاد دفتر حافظ منافع اسرائیل در ابوظبی انجام داده‌اند اما در آن زمان پیشرفت‌های بسیار کمی در این خصوص حاصل گردید. 

بنابر این گزارش انتظار می‌رود که ایران موضوع اصلی گفت‌وگوهای این هیئت اسرائیلی - آمریکائی در ملاقات‌های برنامه‌ریزی شده با اماراتی‌ها باشد. این گزارش در ادامه با اشاره به وجود نگرانی‌هایی در میان تعدادی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس به نقل از دیوید مک، سفیر سابق آمریکا در امارات می‌افزاید: تعدادی از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نگرانی‌های مشترکی با ما درباره نیات ایران دارند اما آنها با شیوه‌‌هایی مانند مواجهه لفظی، تهدید و تلاش برای تحریم دیپلماتیک که مورد استفاده ماست موافق نیستند و همه آنها روابط دیپلماتیک با ایران دارند و در مواردی روابط تجاری قابل توجهی نیز دارند.

در انتهای این گزارش با اشاره به اینکه تهران در منطقه روابط تجاری نزدیکی با ابوظبی دارد به این موضوع اشاره شده که آمریکا قصد دارد برای اعمال فشارهای اقتصادی بر دولت ایران تلاش‌های جدیدی را در این کشور انجام دهد. به همین منظور آمریکا قصد دارد از آنچه که نگرانی‌های رو به گسترش امارات و تعدادی از کشورهای حوزه خلیج فارس می‌نامد برای مقابله با ایران استفاده کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین