کد خبر: ۵۶۴۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۸

وزارت بهداشت: 70 % بزرگسالان کشور کمبود ویتامین D دارند

عبداللهی گفت: کمبود ویتامین D در ۷۰ درصد از بزرگسال و ۶۷ درصد نوجوانان کشور شایع است.
آفتاب‌‌نیوز :
زهرا عبدالهی مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به مطالعات صورت گرفته در دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و آزمایشگاه ملی سلامت در زمینه ریزمغذی‌ها، گفت: تمام گروه‌های سنی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند، به‌طوریکه کمبود این ویتامین در ۶۷ نوجوانان، ۸۶ درصد زنان باردار، ۶۲ درصد کودکان ۶ ساله و ۷۰ درصد بزرگسالان شایع است.

وی با اشاره به پیامد‌های غیرقابل جبران کمبود ویتامین D و تحمیل هزینه‌های هنگفت به نظام سلامت، اظهار کرد: کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر، مانند دیابت بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، ام اس، آسم، آلرژی، پوکی استخوان و ... را افزایش می‌دهد.

مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: راهکار موثر و عملی که می‌تواند شیوع کمبود ویتامین D را در کشور کاهش دهد، غنی سازی مواد غذایی با این ویتامین است که با توجه به اجرای برنامه ملی غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک در کشور، برنامه افزودن ویتامین D نیز به عنوان یک راهکار، می‌تواند اثربخش باشد.

وی با اشاره به اینکه غنی سازی آرد با ویتامین D در اولویت برنامه‌های معاونت بهداشت و سازمان غذا و دارو است، تصریح کرد: پایلوت این برنامه به مدت یک سال با کمک‌های تکنیکی مشاوران بین المللی از سازمان بهداشت جهانی و یونیسف در بیرجند اجرا می‌شود.

عبدالهی اظهار کرد: در طول اجرای پایلوت این برنامه، قابلیت اجرایی و پروتکل کنترل کیفیت تدوین می‌شود و پس از آن ویتامین D نیز در برنامه ملی غنی سازی آرد قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه غنی سازی آرد با ویتامین D در نان‌های چهارگانه تافتون، سنگک، لواش و بربری که در برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسید فولیک هستند، انجام می‌شود، گفت: این طرح در سه کارخانه آرد بیرجند دنبال می‌شود که بر اساس گزارش‌های سازمان غذا و دارو فعالیت‌های خوبی در حال انجام است.

عبداللهی درمورد منابع تامین D ویتامین، توضیح داد: اقدامات لازم برای واردات ویتامین D مورد توسط سازمان غذا و دارو سازمان‌های بین المللی یونیسف و بهداشت جهانی صورت گرفته است تا واردات سریعتیر انجام شود و تولید کنندگان داخلی بتوانند پرمیکس آهن، اسید فولیک و ویتامین D را تولید کنند تا برنامه در اسرع وقت آغاز شود.

باشگاه خبرنگاران 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین