کد خبر: ۵۶۴۹۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸

معمای ادامه سفرهای فضانوردان آمریکایی با سفینه سایوز

در روزهای گذشته خبرهای متناقضی از ادامه فرستان فضانوردان ناسا با ناو روسی سایوز پس از بهره‌بردای از سفینه‌های تجاری آمریکایی در منابع خبری آمده است که برای بسیاری از علاقمندان به پیگیری اخبار فضایی به معما تبدیل شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرهای منتشر شده توسط منابع معتبر غربی مانند "اسپیس" نشان می‌دهد مسئولان ناسا از جمله بیل گرستنمایرر مدیر اجرایی برای اکتشاف و عملیات انسانی ناسا معتقدند سفر خدمه آمریکایی ایستگاه فضایی بین المللی بعد از سال ۲۰۱۹ هم با سفینه سایوز باید ادامه پیدا کنند.

نکته سوال برانگیز آن است که بنا به گفته یک سخنگوی سازمان فضایی آمریکا(ناسا) "توافق ناسا برای فرستادن شهروندان آمریکایی با ناو سایوز تا سال ۲۰۱۹ است، گرچه برای این تداوم کاری هنوز هیچ قراردادی بطور رسمی امضاء نشده است".

از سوی دیگر در ماه سپتامبر گذشته، سرگئی کریکالف، مدیر برنامه‌های سرنشین‌دار روسکاسموس، در مصاحبه با خبرگزاری تاس اظهار داشت: فرستادن فضانوردان ناسا توسط سفینه‌های روسی سایوز پس از اتمام قرارداد فعلی در سال ۲۰۱۹ امکان پذیر است. او در مورد قرارداد جدید برای پروازهای بعد از سال ۲۰۱۰  گفته بود "هیچ چیز مشخصی وجود ندارد".

اما بر خلاف گفته هر دو منبع مرتبط با ناسا و روسکاسموس، برنامه‌های اعلام شده نشان می‌دهد فضانوردان آمریکایی در سفینه‌های سایوز ام.اس-۱۶ و سایوز ام.اس-۱۷ حضور دارند. حال این سوال پیش می‌آید که اگر هیچ قراردادی بطور رسمی امضاء نشده، چگونه نام توماس ماشبورن به عنوان مهندس پرواز سایوز ام.اس-۱۶ و استفن بوئن به عنوان مهندس پرواز سایوز ام.اس-۱۷ در فهرست برنامه‌های آتی ایستگاه فضایی بین‌المللی در سایت‌های خبری معتبر آمده است؟

در این پایگاه‌ها نام توماس ماشبورن، در کنار سرگئی ریشکوف(فضانورد روسکاسموس) و سویچی نوگوچی(فضانوردا سازمان فضایی ژاپن –جاکسا) به عنوان سرنشینان ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۶ ذکر شده که قرار است در ۱۵ آوریل ۲۰۲۰ به فضا پرتاب شود.

همچنین همراه با آناتولی ایوانیشین و ایوان ونگر(از روسکاسموس) نام استفن بوئن به عنوان یکی از خدمه ناو کیهانی سایوز ام.اس-۱۷ دیده می‌شود. این سفینه طبق برنامه اعلام شده از سوی سازمان فضایی روسیه، قرار است در ۲۱ اکتبر ۲۰۲۰ از بایکونور راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی شود.

تا آن زمان، در کنار ۴ پرتاب سرنشین‌داری که قرار است آمریکا به سفینه‌های بخش خصوصی خود یعنی سی‌.اس‌.تی ۱۰۰ استارلاینر ساخته شرکت بوئینگ و دراگون اسپیس ایکس در سال ۲۰۱۹ داشته باشد، نیکلاس هیگ، کریستینا کخ، آندرو مورگان و کریستفر کسیدی فضانوردان این کشور همراه با فضانوردان روسی و چند کشور دیگر بر عرشه ناوهای روسی سایوز ام.اس-۱۲ تا ام.اس-۱۵، راهی ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهند شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین