کد خبر: ۵۶۵۰۶۶
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹

درخواست کمیسیون حقوق بشر از رئیس قوه قضاییه

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در نامه‌ای از رئیس قوه قضاییه خواست دادسرا و دادگاه ویژه حقوق شهروندی به منظور تعقیب ناقضان حقوق شهروندی تشکیل دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
در نامه کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز که روز چهارشنبه منتشر شد، با استقبال از خبر اعلامی دادستان کل کشور مبنی بر تدوین لایحه حقوق عامه آمده است: قاعده گذاری و شناسایی حقوق بشر و شهروندی بدون ضمانت اجرا و پایش موثر و مستمر، تمهیدی نافرجام بوده و خیر عمومی را که متکی به تکریم حقوق بشر و پاسداشت حقوق شهروندی است به محاق می‌برد.

این نامه می‌افزاید: با این وصف سیاستگذاری قضایی آنگاه مقید و ملتزم به حقوق شهروندان تلقی خواهد شد که از ابزار اقتدار قانونی برای حراست و صیانت از حقوق یکایک شهروندان بدون تبعیض و بصورت مطلق و فراگیر بهره گیرد.

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا تصریح کرده است: حقوق فعالان مدنی و کنشگران توسعه حقوق بشر، حقوق کودکان، حقوق شهری، حقوق زیست محیطی، حقوق توانخواهان، حقوق اقلیت‌ها و اقوام، حقوق منتقدان و تلاش گران عرصه شفافیت، حق بر توسعه، حق بهداشت و سلامت، حق بر حریم خصوصی و حق مشارکت عمومی و تعیین سرنوشت و سایر حقوق اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، عقیدتی و اقتصادی فهرستی بلند بالا از مصادیق تضییقات و تعرضات فراروی خود داشته که بدون نگاه تخصصی قضایی و تمهید و تدارک مواجهه تخصصی اعمال حق دادخواهی ذیل اصل ۳۴ قانون اساسی ممکن نخواهد بود.

در ادامه این نامه آمده است: تاسیس ماده ۲۵ قانون آیین دادرسی کیفری مبنی بر تشکیل دادسرای تخصصی حقوق شهروندی این اقتدار را به ریاست قوه قضائیه داده تا در راستای اصل ۱۵۶ قانون اساسی مبنی بر احیای حقوق عامه وگسترش آزادی‌های مشروع، زمینه رسیدگی تخصصی و حرفه‌ای به مصادیق نقض حقوق شهرندی را با تمرکز به اهلیت استیفای حقوق شهروندی توسط مدعی العموم فراهم و با رویکرد اولویت دهی در روند سیاستگذاری عمومی کیفری، امنیت قضایی و اطمینان خاطر شهروندان را در پاسداشت حقوق شهروندی محقق سازد.

به گزارش ایرنا، کمیسیون حقوق بشر کانون وکلا در این نامه تاکید کرده است: ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری در خصوص شناسایی و اعلان مصادیق نقض حقوق بشر و شهروندی و تاکید بر جلب مشارکت سمن‌ها ونهاد‌های مردمی و مستقل در خصوص تحقق و توسعه حقوق انسانی، پیشنهاد می‌شود ریاست قوه قضائیه نسبت به تشکیل دادسرا و دادگاه تخصصی حقوق شهروندی اتخاذ تصمیم کند. اقدامات کنشگرانه دادستان‌ها در روند تضمین حقوق شهروندان در کنار جلب هکاری کانون‌های وکلای سراسر کشور فرصتی مغتنم برای بهبود شاخص‌ها و ارج نهادن به حقوق عامه خواهد بود

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین