کد خبر: ۵۶۵۱۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
حادثه آتش‌سوزی دبستان «اسوه حسنه»

آیا فقط آن دو زن مقصرند؟

«باید همه مقصران این حادثه معرفی شوند. من فقط این دو نفر را مقصر نمی‌دانم. خیلی‌ها در این حادثه کوتاهی کرده‌اند.»
آفتاب‌‌نیوز :
 «هفت روز از حادثه آتش‌سوزی دبستان «اسوه حسنه» گذشت. مدیر و مربی مدرسه به‌ عنوان نخستین متهمان این حادثه همچنان در بازداشت به سر می‌برند و  به گفته دادستان عمومی و انقلاب زاهدان، قصور این افراد محرز شده است. مدرسه تا اطلاع ثانوی تعطیل است و به دستور مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان پلمپ شده و ٤٥ دانش‌آموز این مدرسه باید به اختیار خودشان و خانواده‌ها در سایر مدارس زاهدان ‌سال تحصیلی را به پایان برسانند. علت این حادثه هم از سوی آتش‌نشانی، آتش گرفتن بخاری نفتی اعلام شده است. ظاهرا  فرش‌شدن کف کلاس با موکت و محل قرارگیری بخاری نفتی در گسترش سریع حریق موثر بوده است اما این‌ که چرا بخاری نفتی باعث آتش‌سوزی شده به‌درستی مشخص نیست. عده‌ای می‌گویند بند کیف یکی از بچه‌های کلاس به بخاری گیر کرد و باعث واژگونی آن شد. عده‌ای دیگر هم خرابی بخاری نفتی را که گفته می‌شود به‌‌صورت «چکه‌ای» کار می‌کرده، باعث  آتش‌سوزی می‌دانند.

همه این شنیده‌ها بر اساس آن چیزی است که سایر دانش‌آموزان این مدرسه برای والدینشان تعریف کرده‌اند و هنوز هیچ مقام رسمی‌ای در این‌ باره صحبتی نکرده است. از سوی دیگر، دلیل بازداشت دو متهم یعنی مدیر و مربی آموزشی این مدرسه هم به‌درستی مشخص نیست. هر چند گفته می‌شود مدیر این مرکز آموزشی به‌دلیل تخلف از اجرای ابلاغیه آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از بخاری نفتی بازداشت شده و برخی شنیده‌ها از حضور نداشتن مربی کلاس در لحظه وقوع حادثه حکایت دارد اما این‌ که دقیقا این دو نفر به چه اتهامی در بازداشت هستند، مشخص نیست.

حالا با گذشت هفت روز از آن حادثه، همه منتظرند تا نتیجه بررسی‌ها مشخص و درباره مقصر یا مقصران اصلی این حادثه و البته میزان قصورشان، اطلاع‌رسانی شود. هر چند نبود گاز شهری در زاهدان در بروز این حادثه نقش بسزایی داشته و آن‌ طور که شهروندان زاهدانی در این مدت به رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، حدود ٩٠‌درصد مرکز این استان بزرگ از این نعمت محرومند؛ محرومیتی که به گفته پدر صبا عربی، داغ فرزند را بر دل آنها گذاشت. صبا هفت‌ساله، نخستین فرزند خانواده بود؛ دختری شیرین و دوست‌داشتنی که می‌خواست با درس‌خواندن خانواده‌اش را سرافراز کند اما حالا او زیر خروارها خاک آرام گرفته و پدرش با گذشت هفت روز از آن آتش‌سوزی هولناک هنوز هم به‌سختی می‌تواند درباره آن صحبت کند: «صبا امسال به کلاس اول رفته بود. ‌سال قبل هم در همین مدرسه در مقطع پیش‌دبستانی بود. مکان قبلی این مدرسه نزدیک خانه‌مان بود و من و همسرم هم به همین دلیل تصمیم گرفتیم او را در این مدرسه ثبت نام کنیم. پیش‌دبستانی صبا که تمام شد، تصمیم گرفتیم در همین مدرسه بماند. انصافا مدرسه خوبی بود؛ کادر آموزشی مناسبی داشت و ما راضی بودیم. اما اواسط‌ سال تحصیلی جدید مکان مدرسه تغییر کرد. من و همسرم هم بر اساس شناختی که داشتیم، ترجیح دادیم که در همین مدرسه بماند اما کاش این کار را نمی‌کردیم.»

پدر صبا درباره روز حادثه و اتفاقات بعد از آن هم به «شهروند» می‌گوید: «آن روز من برای ماموریت کاری به تهران آمده بودم. از طریق همکاران مطلع شدم. وقتی هم که به زاهدان رسیدم، صبا فوت کرده و مدرسه پلمپ شده بود. داخل مدرسه را ندیدم اما شنیدم که ایمن نبوده و مشکلاتی داشته است. حرف و شایعه زیاد است. عده‌ای می‌گویند معلم سر کلاس نبوده و مدیر هم در آن زمان در مدرسه حضور نداشته است. درباره وقوع حادثه و علت آتش‌سوزی هم صحبت‌های زیادی مطرح شده که همه آنها بر اساس گفته‌های بچه‌های مدرسه است. هنوز هم برای خود ما اصل ماجرا معلوم نشده است. دادستانی به‌عنوان مدعی‌العموم به این ماجرا ورود کرده و ما منتظر نتیجه نهایی هستیم.»

این پدر داغدار صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه می‌دهد: «به ما گفتند که مربی و مدیر مدرسه که هر دو خانم هستند در بازداشتند و آنها مقصر این حادثه‌اند اما واقعیت این است که زاهدان گاز ندارد. خانه خود من به گاز شهری وصل نیست. تقریبا همه شهر این مشکل را دارند. نزدیک به دو ‌سال از ورود گاز به زاهدان می‌گذرد و کسی کاری نمی‌کند. در قانون اساسی تحصیل رایگان است اما مدارس غیر انتفاعی به نوعی کمک مردم به دولت در حوزه آموزش است. من بچه‌ام را به مدرسه غیر انتفاعی بردم تا شرایط بهتری داشته باشد. در این مدت صحبت‌های زیادی مطرح شد؛ از کمبود بودجه و نوسازی مدارس اما به نظر من مشکل در نظارت است. با هزاران‌هزار‌ میلیارد سرمایه‌گذاری بدون نظارت باز هم این اتفاقات تکرار می‌شود. کاش نظارتی بود، اگر مسئولی به این مدرسه سرکشی کرده بود، شاید الان صبا زنده بود.»

پدر یکتا میرشکار هم نبود نظارت و بی‌توجهی به شرایط مدارس را دلیل بروز این حادثه می‌داند و منتظر است تا مقصر این حادثه مشخص شود. او به «شهروند» می‌گوید: «همان روز نخست به ما گفتند که مدیر مدرسه بازداشت شده است اما معلمشان را من در بیمارستان دیدم، البته چند ساعت بعد از ما آمد و خیلی زود هم رفت. فردای آن روز از طرف آموزش و پرورش به ما گفتند که او را هم بازداشت کرده‌اند. این‌ که می‌گویند او فرار کرده یا جایی مخفی شده را من نمی‌دانم. ما چند‌ سال است که او را می‌شناسیم و در نزدیکی خانه ما زندگی می‌کند. اصلا ما به گفته‌های او اعتماد و یکتا را در این مدرسه ثبت نام کردیم. تا جایی که من خبر دارم، او همراه با مدیر مدرسه بازداشت شده است.»

او می‌افزاید: «همه بچه‌های مدرسه اسوه بعد از پلمپ شدن آن به‌ دنبال پیدا کردن مدرسه‌ای هستند تا بقیه ‌سال تحصیلی را آنجا ادامه دهند. یگانه را هم باید در یک مدرسه ثبت نام کنیم. البته آموزش و پرورش اعلام کرده در هر مدرسه‌ای بدون هیچ مشکلی ثبت نام می‌شود اما ما در این مدت درگیر مراسم یکتا بودیم و تا هفته آینده هم همین وضع را داریم. بعد که کمی سرمان خلوت شود، او را در یک مدرسه ثبت نام می‌کنیم.»

پدر یکتا میرشکار ادامه می‌دهد: «باید همه مقصران این حادثه معرفی شوند. من فقط این دو نفر را مقصر نمی‌دانم. خیلی‌ها در این حادثه کوتاهی کرده‌اند. آموزش و پرورش باید مراقب زیرمجموعه‌هایش باشد. به هر حال اینجا یک مدرسه بوده و باید تحت نظر آموزش و پرورش باشد. اگر استفاده از بخاری نفتی تخلف است، چرا کسی قبل از آن به این مدرسه سرکشی نداشته و با آنها برخورد نکرده است که حالا چهار خانواده این‌گونه داغدار شده‌اند؟»

منبع: شهروند
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین