کد خبر: ۵۶۵۶۱۹
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸

شبکه پیچیده مالی و بانکی کره شمالی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا

بانک‌ها و مقامات ناظر آمریکایی برای شناسایی تراکنش‌های دلاری مرتبط با کره‌شمالی با چالش‌هایی مواجه شده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از وال استریت ژورنال، مقامات آمریکایی با بیان اینکه علیه شرکت‌های تامین‌کننده منابع نقدی دلاری برای کره شمالی وارد عمل شده‌اند از وجود یک شبکه پیچیده از شرکت‌ها و موسسات مالی در سراسر جهان به منظور دور زدن تحریم‌های دلاری کره شمالی خبر دادند. کره شمالی از ارتباط مخفی خود با این موسسات برای تسهیل پرداخت‌های بین‌المللی خود استفاده کرده است. وال استریت ژورنال هم‌چنین گزارش داده است کره شمالی با استفاده از یک فرایند چندمرحله‌ای اقدام به فروش محصولات خود و خرید کالاهای تحریمی از طریق طرف  ثالث می‌کند.

بنابر اعلام این نشریه آمریکایی، کره شمالی با خرد کردن تراکنش‌های دلاری خود به چندین تراکنش کوچک‌تر، امکان ردیابی آن توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا را سخت‌تر کرده است. سال گذشته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا فرمانی را امضا کرد که به موجب آن به وزارت خزانه‌داری اجازه داده شد تا اشخاص حقیقی و حقوقی ناقض تحریم‌های کره شمالی را به فهرست تحریمی خود اضافه کند. این فرمان که به فرمان ۱۳۸۱۰ مشهور است، تصریح می‌کند که هر شرکت یا شخصی که هرگونه معامله، تجارت و فروش خدمات به کره شمالی داشته باشد توسط آمریکا تحریم می‌شود و ضمن قطع دسترسی آن به دلار، دارایی‌های آن در قلمرو تحت اختیار آمریکا مصادره خواهد شد.

پیشتر وزرای دارایی گروه ۷ نیز با صدور بیانیه‌ای از وجود شبکه مخفی مالی کره شمالی ابراز نگرانی کرده و خواهان برخورد با این شبکه شده بودند. در بیانیه مشترک این وزرا آمده است: ما درباره دور زدن تحریم‌ها توسط کره شمالی و توانایی این کشور برای دسترسی به سیستم‌های مالی جهانی نگرانیم. کره شمالی تجارت محدودی را با نام خود انجام می‌دهد اما با استفاده از شبکه گسترده عوامل خود، شرکت‌های بین‌المللی و ساختارهای پیچیده مالکیت به سیستم‌های مالی دسترسی یافته و تحریم‌ها را دور می‌زند.
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین