کد خبر: ۵۶۶۱۰۴
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵

۵ خودرویی که به اندازه سرنشینان خود شهرت دارند/تصاویر

بیش از یک قرن از ساخت نخستین خودروی احتراقی می گذرد. وسیله ای که برای سهولت حمل و نقل بشر طراحی و تولید شد اما بعدها از چهره پلید خود پرده برداری کرد و دردسرهای کوچک و بزرگ زیادی را به بار آورد. دردسرهایی که رد برخی از آنها در تاریخ جهان به جا مانده و مایه سرافکندگی و شرم خودروسازان شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
 در این مطلب به ۵ مورد از مشهورترین و دردسرسازترین خودروهای تاریخی اشاره می کنیم که گرچه دیگر تولید نمی شوند اما همچنان نامشان یادآور تلخ ترین سکانس های تاریخ جهان است.


جان اف کندی؛ فورد لینکلن ۱۹۶۱



بعد از ظهر روز ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، زمانی که جان اف کندی به همراه همسر خود سوار بر یک فورد لینکلن با سقف کشویی شده بود، در میان جمعیتی انبوه از مردم دالاس تگزاس که برای استقبال از رییس جمهور جوان آمریکا جمع شده بودند به طور ناگهانی کشته شد. گرچه زمان زیادی از این حادثه می گذرد اما همچنان تصاویر اندکی از این اتفاق در اختیار رسانه ها است اما در برخی فیلم های پخش شده می توان تلاش های همسر کندی برای  نجات خود وکمک خواستن وی از اسکورترها را مشاهده کرد. پس این ماجرای بحث برانگیز فورد برای حفظ موقعیت خود تغییرات بسیاری را بر این خودرو اعمال کرد. از جمله سقف این خودرو را از حالت کشویی خارج و به سقف دائم تغییر داد. همچنین تغییرات کوچک و بزرگ دیگری نیز بر این خودرو اعمال شد. به طوری که خودرو فورد لینکلن جدید با آنچه در دالاس رییس جمهور کشته شده را حمل می کرد بسیار متفاوت بود. به همین دلیل حتی پس از حادثه تیراندازی و تا سال ۱۹۷۷به عنوان خودروی چهار رییس جمهر دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و اکنون در نمایشگاه هنری فورد موزیک در دیربورن میشیگان قرار گرفته است.
جان اف کندی؛ فورد لینکلن ۱۹۶۱ بعد از ظهر روز ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳، زمانی که جان اف کندی به همراه همسر خود سوار بر یک فورد لینکلن با سقف کشویی شده بود، در میان جمعیتی انبوه از مردم دالاس تگزاس که برای استقبال از رییس جمهور جوان آمریکا جمع شده بودند به طور ناگهانی کشته شد. گرچه زمان زیادی از این حادثه می گذرد اما همچنان تصاویر اندکی از این اتفاق در اختیار رسانه ها است اما در برخی فیلم های پخش شده می توان تلاش های همسر کندی برای نجات خود وکمک خواستن وی از اسکورترها را مشاهده کرد. پس این ماجرای بحث برانگیز فورد برای حفظ موقعیت خود تغییرات بسیاری را بر این خودرو اعمال کرد. از جمله سقف این خودرو را از حالت کشویی خارج و به سقف دائم تغییر داد. همچنین تغییرات کوچک و بزرگ دیگری نیز بر این خودرو اعمال شد. به طوری که خودرو فورد لینکلن جدید با آنچه در دالاس رییس جمهور کشته شده را حمل می کرد بسیار متفاوت بود. به همین دلیل حتی پس از حادثه تیراندازی و تا سال ۱۹۷۷به عنوان خودروی چهار رییس جمهر دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفت و اکنون در نمایشگاه هنری فورد موزیک در دیربورن میشیگان قرار گرفته است.
آدولف هیتلر؛ مرسدس بنز ضدگلوله ۷۷۰-K



گرچه بیشتر خودروهای گنجانده شده در این فهرست در ترور یا درگذشت اشخاص مشهور تاریخ حضور داشته اند اما برخی از خودروها سرنوشت کاملا متفاوتی از سایرین داشته اند. این خودروها شاهد ترور یا درگذشت صاحبانشان نبودند بلکه به دستور پلیدترین چهره های تاریخی ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفته اند. از جمله این خودروها  مرسدس بنز ضدگلوله ۷۷۰-K است که تا سالیان سال آدولف هیتلر، پست ترین چهره تاریخی جهان را در رژه ها و میادین جنگ همراهی می کرد. یک نسخه از این خودرو زیبا که به مرسدس شیطان شهرت داشت، لیموزین شخصی رهبر نازی ها بود که تا روزهای پایانی جنگ جهانی دوم هیتلر را در نبردها همراهی می کرد تا اینکه در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم توسط یک سرباز آمریکایی به سرقت رفت و سر از کانادا در آورد. نسخه دیگر این خودرو نیز توسط هیتلر به کارل گوستاف امیل مانرهایم، سیاستمدار اهل فنلاند هدیه داده شد که بعدها توسط فنلاندی ها به حراج در آمد و به یک صنعتگر آمریکایی فروخته شد. پس از آن تا مدت ها همه در پی کشف خودرو اصلی و شخصی هیتلر بودند که پس از تحقیقات فراوان مشخص شد خودرویی که کانادایی ها تسخیر کرده بودند خودروی اصلی بزرگترین گانگستر تاریخ بود. این خودرو هم اکنون در موزه جنگ کانادا در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
آدولف هیتلر؛ مرسدس بنز ضدگلوله ۷۷۰-K گرچه بیشتر خودروهای گنجانده شده در این فهرست در ترور یا درگذشت اشخاص مشهور تاریخ حضور داشته اند اما برخی از خودروها سرنوشت کاملا متفاوتی از سایرین داشته اند. این خودروها شاهد ترور یا درگذشت صاحبانشان نبودند بلکه به دستور پلیدترین چهره های تاریخی ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفته اند. از جمله این خودروها مرسدس بنز ضدگلوله ۷۷۰-K است که تا سالیان سال آدولف هیتلر، پست ترین چهره تاریخی جهان را در رژه ها و میادین جنگ همراهی می کرد. یک نسخه از این خودرو زیبا که به مرسدس شیطان شهرت داشت، لیموزین شخصی رهبر نازی ها بود که تا روزهای پایانی جنگ جهانی دوم هیتلر را در نبردها همراهی می کرد تا اینکه در روزهای پایانی جنگ جهانی دوم توسط یک سرباز آمریکایی به سرقت رفت و سر از کانادا در آورد. نسخه دیگر این خودرو نیز توسط هیتلر به کارل گوستاف امیل مانرهایم، سیاستمدار اهل فنلاند هدیه داده شد که بعدها توسط فنلاندی ها به حراج در آمد و به یک صنعتگر آمریکایی فروخته شد. پس از آن تا مدت ها همه در پی کشف خودرو اصلی و شخصی هیتلر بودند که پس از تحقیقات فراوان مشخص شد خودرویی که کانادایی ها تسخیر کرده بودند خودروی اصلی بزرگترین گانگستر تاریخ بود. این خودرو هم اکنون در موزه جنگ کانادا در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
پرنسس گریس کلی؛ پورشه روور P۶ ۳۵۰۰



در صبح روز ۱۳ سپتامبر ۱۹۸۲، زمانی که گریس کلی، شاهدخت سابق موناکو، درحال راندن یک پورشه روور P۶ ۳۵۰۰ به همراه دخترش و یک مسافر در جاده های صعب العبور و کوهستانی موناکو بود حادثه تلخی رخ داد و گریس کلی به همراه دو مسافر خود به اعماق دره ای سقوط کردند و موناکو و هالیوود را در آن دهه دچار شوک عظیمی کردند. گرچه از این حادثه ناگهانی دختر کلی و مسافرشان تنها کمی دچار کوفتگی شدند اما پرنسس که راننده نیز بود در محل حادثه بر اثر خونریزی داخلی جان خود را از دست داد. از آن حادثه حتی خودروی زیبای شاهدخت سابق موناکو نیز سالم نماند و ۱۵ سال پس از آن حادثه پورشه بدون هیچ توضیحی تصمیم بر توقف تولید این خودرو گرفت.
پرنسس گریس کلی؛ پورشه روور P۶ ۳۵۰۰ در صبح روز ۱۳ سپتامبر ۱۹۸۲، زمانی که گریس کلی، شاهدخت سابق موناکو، درحال راندن یک پورشه روور P۶ ۳۵۰۰ به همراه دخترش و یک مسافر در جاده های صعب العبور و کوهستانی موناکو بود حادثه تلخی رخ داد و گریس کلی به همراه دو مسافر خود به اعماق دره ای سقوط کردند و موناکو و هالیوود را در آن دهه دچار شوک عظیمی کردند. گرچه از این حادثه ناگهانی دختر کلی و مسافرشان تنها کمی دچار کوفتگی شدند اما پرنسس که راننده نیز بود در محل حادثه بر اثر خونریزی داخلی جان خود را از دست داد. از آن حادثه حتی خودروی زیبای شاهدخت سابق موناکو نیز سالم نماند و ۱۵ سال پس از آن حادثه پورشه بدون هیچ توضیحی تصمیم بر توقف تولید این خودرو گرفت.
رونالد ریگان؛ فورد لینکلن کانتیننتال ۱۹۷۲



این طور به نظر می رسد که فورد لینکلن برای روسای جمهور آمریکا در بین دو دهه ۶۰ و ۸۰چندان خوش یمن نبوده و تنوانسته در ترور اکثر آنها حضور نداشته باشد. رونالد ریگان، چهلمین رییس جمهور آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در ۳۰ مارچ ۱۹۸۱ در حالی که مقابل هتل واشنگتن هیلتن بود مورد سو قصد قرار گرفت اما با این وجود جان سالم به در برد. گرچه فورد مستقیما در این سو قصد حضور نداشت اما در اذهان عمومی و تا مدت ها فورد بدشگون تلقی میشد. اکنون حدود ۲۹ سال از این ماجرا می گذرد و فورد لینکلن کانتیننتال ۱۹۷۲ به عنوان یکی از شاهدان بازمانده ترور نافرجام ریگان در نمایشگاه هنری فورد موزیک در دیربورن میشیگان کنار خودروی جان اف کندی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
رونالد ریگان؛ فورد لینکلن کانتیننتال ۱۹۷۲ این طور به نظر می رسد که فورد لینکلن برای روسای جمهور آمریکا در بین دو دهه ۶۰ و ۸۰چندان خوش یمن نبوده و تنوانسته در ترور اکثر آنها حضور نداشته باشد. رونالد ریگان، چهلمین رییس جمهور آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در ۳۰ مارچ ۱۹۸۱ در حالی که مقابل هتل واشنگتن هیلتن بود مورد سو قصد قرار گرفت اما با این وجود جان سالم به در برد. گرچه فورد مستقیما در این سو قصد حضور نداشت اما در اذهان عمومی و تا مدت ها فورد بدشگون تلقی میشد. اکنون حدود ۲۹ سال از این ماجرا می گذرد و فورد لینکلن کانتیننتال ۱۹۷۲ به عنوان یکی از شاهدان بازمانده ترور نافرجام ریگان در نمایشگاه هنری فورد موزیک در دیربورن میشیگان کنار خودروی جان اف کندی در معرض نمایش عموم قرار گرفته است.
پرنسس دیانا اسپنسر؛ مرسدس بنز W۱۴۰



۳۱ اوت ۱۹۹۷. تاریخی تلخ برای سرزمین شکوه و امید. زمانی که خبر تصادف و درگذشت پرنسس دیانا، در سراسر دنیا پخش شد انگلیس تا مدت ها در شوک این اتفاق بود. اتفاقی که یک سر ماجرایش به مرسدس بنز W۱۴۰ ختم میشد. خودرویی که شاهدخت و نامزد مصری اش را به همراه محافظ شخصی وی و یک راننده از لندن به پاریس فراری می داد اما عاقبت پس از برخورد شدید با تونل آلما جان نامزد مصری و راننده را گرفت و شاهدخت را نیز به شدت مجروح کرد. البته چند ساعت پس از انتقال پرنسس دایانا به بیمارستان وی دچار حمله قلبی شد و درگذشت. پرونده این حادثه با مقصر دانستن راننده در سال۱۹۹۷ به ظاهر بسته شد اما پس از آن شایعات کوچک و بزرگی از حضور خاندان سلطنتی در پشت پرده این حادثه تلخ بر سر زبان ها افتاد که تا کنون به عنوان یک معمای حل نشده باقی مانده اند. معمایی که یک سر مهم آن به مرسدس ختم می شود. چرا که پس از این حادثه شرکت مرسدس در سکوتی عجیب فرو رفت که احتمال حضور خاندان سلطنتی در بروز این حادثه را دوچندان می کرد. اکنون که ۱۹ سال از آن حادثه تلخ می گذرد و مرسدس نسخه W۱۴۰ را از تولیدات کارخانه ای خود حذف کرده است اما همچنان رد چرخ های آلوده به خون این خودرو در صفحات تاریخ باقی مانده است.
پرنسس دیانا اسپنسر؛ مرسدس بنز W۱۴۰ ۳۱ اوت ۱۹۹۷. تاریخی تلخ برای سرزمین شکوه و امید. زمانی که خبر تصادف و درگذشت پرنسس دیانا، در سراسر دنیا پخش شد انگلیس تا مدت ها در شوک این اتفاق بود. اتفاقی که یک سر ماجرایش به مرسدس بنز W۱۴۰ ختم میشد. خودرویی که شاهدخت و نامزد مصری اش را به همراه محافظ شخصی وی و یک راننده از لندن به پاریس فراری می داد اما عاقبت پس از برخورد شدید با تونل آلما جان نامزد مصری و راننده را گرفت و شاهدخت را نیز به شدت مجروح کرد. البته چند ساعت پس از انتقال پرنسس دایانا به بیمارستان وی دچار حمله قلبی شد و درگذشت. پرونده این حادثه با مقصر دانستن راننده در سال۱۹۹۷ به ظاهر بسته شد اما پس از آن شایعات کوچک و بزرگی از حضور خاندان سلطنتی در پشت پرده این حادثه تلخ بر سر زبان ها افتاد که تا کنون به عنوان یک معمای حل نشده باقی مانده اند. معمایی که یک سر مهم آن به مرسدس ختم می شود. چرا که پس از این حادثه شرکت مرسدس در سکوتی عجیب فرو رفت که احتمال حضور خاندان سلطنتی در بروز این حادثه را دوچندان می کرد. اکنون که ۱۹ سال از آن حادثه تلخ می گذرد و مرسدس نسخه W۱۴۰ را از تولیدات کارخانه ای خود حذف کرده است اما همچنان رد چرخ های آلوده به خون این خودرو در صفحات تاریخ باقی مانده است.

خبرآنلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین