کد خبر: ۵۶۶۳۴۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۶
شدت بوی نامطبوع در مناطق مرکزی شهر ادامه دارد

ماجرای بوی نامطبوع تهران چیست؟+فیلم

یک نماینده مردم تهران از گفت‌وگوی تلفنی با فرماندار تهران و تشریح دلایل و منبع بوی نامطبوع امروز تهران خبر داد. رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران نیز اعلام کرد: هیچ یک از منشأهایی که برای بوی نامطبوع احساس شده در تهران اعلام شده را تایید نمی‌کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با استناد به اطلاعات واصله از مرکز سنجش آلودگی هوا، گفت: خبرها حاکی از آن است که آلاینده‌ها به طرز ناگهانی افزایش یافته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ ناهید خداکرمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه دقایقی پس از همه‌گیر شدن بوی نامطبوع در سطح شهر در پی بررسی‌های انجام شده و بنا به اطلاعات واصله از مرکز سنجش آلودگی هوا،خ برها حاکی از آن است که آلاینده‌ها به طرز ناگهانی افزایش یافت.

ماجرای بوی نامطبوع تهران چیست؟

وی با بیان اینکه وسعت و شدت بو در سطح شهر تهران بسیار زیاد است و تلاش‌ها برای یافتن منشأ آن ادامه دارد، گفت: البته بنا به گزارش‌های مردمی از شدت بو کاسته شده است اما همچنان در مناطق مرکزی تهران این بو با شدت ادامه دارد.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه در صورت تداوم انتشار بوی نامطبوع، ستاد بحران تهران تشکیل جلسه خواهد داد، گفت: شایعات زیادی در مورد علت انتشار این بو منتشر شده اما از آنجایی که در شمال تهران این بوی نامطبوع کمتر است، به نظر می‌رسد که وارونگی هوا با این بو ارتباط داشته باشد.

خداکرمی با بیان اینکه این بو بیشتر شبیه بوی زباله است، افزود: به نظر نمی‌رسد که منشأ بو فاضلاب یا نشت پتروشیمی باشد و دستگاه‌های ذی‌ربط همه در حال پیگیری منشأ بو هستند.



مدیریت بحران به دنبال منشاء بوی نامطبوع/ منشاء بو هنوز مشخص نیست

مدیر روابط عمومی سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران از تشکیل جلسه این سازمان برای بررسی منشاء بوی نامطبوع در تهران خبر داد.

شاهین مظفری در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: پس از انتشار بوی نامطبوع در سطح شهر تهران که در نقاط مختلفی به مشام رسیده بود، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران تشکیل جلسه داده و نسبت به بررسی این مسئله اقدام کرد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در حال بررسی منشاء این بو هستیم، درباره اظهارات مطرح شده مبنی بر ترکیدگی لوله فاضلاب و ایجاد این بو اظهار کرد: چنین مواردی مورد تایید نیست. به هیچ عنوان ترکیدگی لوله فاضلاب را تایید نمی‌کنیم و دیگر مواردی که هم به عنوان دلیل این حادثه بیان می‌شود، صحیح نیست.باید نتایج بررسی‌ها انجام شده و پس از آن درباره منشأ اصلی این بو، اظهار نظر کرد.

فاطمه سیده فاطمه ذوالقدر در گفت‌وگو با ایسنا گفت: در آخرین تماس تلفنی که دقایقی قبل با فرماندار تهران داشتم از علت انتشار بوی نامطبوع امروز شهر تهران جویا شدم که ایشان در گزارشی اعلام کرد منشاء این بو ایستگاه متروی ملت است و هم اکنون نیز کمیته‌های ویژه‌ای از شرکت آب و فاضلاب تهران، شرکت گاز و سازمان آتش نشانی برای بررسی علت پخش این بوی نامطبوع  در این ایستگاه حضور دارند. بر اساس تاکید فرماندار تا ساعاتی دیگر علت علل انتشار این بوی نامطبوع مشخص خواهد شد و شهروندان تهرانی هیچ نگرانی از این مسئله نداشته باشند.

تشکیل کارگروهی ویژه برای بررسی منشاء بوی نامطبوع در تهران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پی انتشار بوی نامطبوع در تهران گفت: کارگروه ویژه‌ای در محیط زیست شهر تهران برای بررسی منشاء این بو تشکیل شده است ولی هنوز به نتیجه مستندی نرسیده‌ایم.

 کیومرث کلانتری اظهار کرد: از ساعت ۱۶ امروز گزارش‌های مردمی مبنی بر انتشار بوی مشمئز کننده در مناطق مختلف تهران از جمله مناطق ۲، ۶، ۷، ۱۱، ۱۲، ۱۹ و ۷ به دست ما رسید که به دنبال آن کارگروه ویژه‌ای در محیط زیست شهر تهران با حضور شهرداری، آتش نشانی و مدیریت بحران تشکیل شد تا منشاء آن را پیدا کنیم. اطلاعات غیر مستندی در رابطه با این بو به دست ما رسیده‌ است که هیچکدام از آن‌ها هنوز تایید نشده است. شرکت آب و فاضلاب نیز شکستگی شبکه فاضلاب را رد کرده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران در گفت‌وگو با شبکه خبر افزود: بررسی‌های ما تا این لحظه به نتیجه مستندی نرسیده است ولی این بو تقریبا شبیه  یک ماده شیمیایی به نام "مرکاپتان" است که معمولا به لوله‌های گاز تزریق می‌شود؛ ولی هنوز مدیرعامل شرکت گاز تهران نیز این موضوع را تایید نکرده است. پسماندهای محیطی اطراف شهر تهران را نیز بررسی کرده‌ایم و سازمان هواشناسی نیز هرگونه تغییرات جوی مرتبط با این بو را رد کرده است.

تا یکساعت دیگر جلسه‌ای در استانداری تشکیل می‌دهیم تا مجموع نتایج خود را در آن جمع بندی کنیم.

ارتباطی به مترو ندارد

مدیران متروی شهر تهران نیز احتمال این که بوی نامطبوع تهران مترو باشد را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی امام، مدیرعامل مترو  در مورد احتمال انتشار بوی گاز از ایستگاه های مترو گفت: احتمال متصاعد شدن بوی نامطبوع از ایستگاه های مترو غیر ممکن است.

فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران نیز با اشاره به اینکه انتشار بوی نامطبوع ارتباطی با ایستگاه های مترو تهران ندارد، عنوان کرد: سرویس دهی در خطوط مترو با روال عادی در حال انجام است.

هیچ یک از منشأهای گمانه‌زنی شده بوی بد تهران را تایید نمی‌کنیم

رئیس مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفتگو با مهر اعلام کرد: هیچ یک از منشأهایی که برای بوی نامطبوع احساس شده در تهران اعلام شده را تایید نمی‌کنیم.

صدرالدین علی‌پور افزود: گشت‌هایی که تشکیل شده در حال رسیدگی به موضوع هستند.  گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه انجام شده اما هیچ یک از این گمانه‌زنی‌ها چه آسیب به شبکه آب و فاضلاب و چه نشت پالایشگاهی هنوز تایید نشده است.

شهروندان تهرانی از حس شدن بوی نامطبوع در مناطق مختلفی همچون میدان انقلاب، خیابان احمد قصیر، میدان حسن‌آباد و ... خبر داده‌اند. گشتهای آتش‌نشانی تهران در حال بررسی منشا بوی بد در شهر تهران هستند و نیروهای آتش‌نشانی و امدادی در تهران تشکیل جلسه مدیریت بحران داده‌اند.

ربطی به پالایشگاه ندارد

مدیر روابط عمومی پالایشگاه تهران: دودکش‌ها به صورت آنلاین از سوی سازمان حفاظت از محیط‌زیست پایش می‌شود و به شکل عادی مشغول به کار هستند.

جعفری افزود: منشا بوی نامطبوع تهران از پالایشگاه تهران نیست و تا ساعتی پیش که در محل پالایشگاه بودم، اثری از بوی نامطبوع وجود نداشت.

وارونگی دما علت بوی نامطبوع تهران نیست

رئیس سازمان محیط زیست شهرداری تهران گفت: وارونگی دما علت بوی نامطبوع تهران نیست.

صدر الدین علیپور در گفتگوی تلفنی با خبرگزاری صدا و سیما گفت: سازمان مدیریت بحران، محیط زیست، قرارگاه ثارالله، آتش نشانی، شرکت فاضلاب، شهرداران مناطق و سازمان پدافند غیر عامل در کارگروه ویژه در حال بررسی موضوع هستند. وارونگی دما علت بو نیست، بو باید کانون داشته باشد و وارونگی به انباشت آلودگی گفته می شود. تمام گروه ها در حال گشت زنی هستند و بزودی با سازمان های ذیربط جلسه خواهیم داشت.

تأیید نشدن منشأ بوی نامطبوع در منطقه حسن آباد

سخنگوی سازمان مدیریت بحران شهر تهران: منشأ بوی نامطبوع در منطقه حسن آباد تأیید نمی‌شود بلکه این بو در ۲۲ منطقه تهران وجود دارد.

صمیم مرادی روزبهانی افزود: اینکه می گویند منشأ بوی نامطبوع شهر تهران در منطقه حسن آباد است، تأیید نمی شود و این بو در 22 منطقه شهر تهران وجود دارد و منشأ آن معلوم نیست.  با توجه به ریسک هایی که وجود دارد ما در ابتدا شبکه گاز را که قابل انفجار است، بررسی کردیم و مرحله دوم، مواد خطرناک را بررسی کردیم و طبق بررسی های انجام شده بوی نامطبوع از زباله های آرادکوه منتفی شد و در حال حاضر شرکت گاز،​ محیط زیست و آتش نشانی به دنبال شناسایی منشأ بوی نامطبوع تهران هستند.  در وسعت 745 کیلومترمربعی تهران این بو حس می شود اما این اطمینان خاطر را به شهروندان می دهیم که خطری جان کسی را تهدید نمی کند.
  
 رد ترکیدگی لوله فاضلاب در میدان انقلاب

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران ترکیدگی لوله فاضلاب در میدان انقلاب را رد کرد.

سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران: گزارش‌های اولیه از انتشار بوی نامطبوع از محل منطقه «حسن آباد» واقع در مرکز پایتخت به این سازمان اعلام شده است.

طیبه سیاوشی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پیگیری‌های خود در مورد منشا بوی بد در تهران، گفت: مسئولان حفاظت محیط زیست استان تهران گفتند از ساعت ۴ بعد از ظهر در حال بررسی مناطق مختلف هستند. آن‌ها می‌گویند آنچه احساس می‌شود بوی گوگرد نیست، بلکه بویی شبیه آمونیاک است که مشابه آن در مرکز دپوی زباله کهریزک به مشام می‌رسد.

وی افزود: هنوز علت این بوی بد مشخص نشده است و برخی دستگاه‌ها در تهران برای کشف علت بو بسیج شده‌اند.

روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد:

اعزام تیم‌های وزارت بهداشت به محل‌های مشکوک بوی نامطبوع/ هیچ مراجعه‌ای به مراکز درمانی نداشتیم

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اعزام تیم‌های بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی تهران به نقاط مشکوک به منشأ بوی نامطبوع در تهران خبر داد و گفت که، تاکنون هیچ مورد ناشی از مسمومیت بر اثر استنشاق این بو به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند.

عباس زارع‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا در این‌باره گفت: پس از استنشاق بوی نامطبوع در نقاط مختلف شهر تهران، گمانه‌زنی‌هایی درباره منشأ این بو مطرح شد که در پی آن بلافاصله وزارت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران را مامور کرد تا تیم‌های بهداشت محیط را برای بررسی منشأ این بو و انجام اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه به این محل‌ها اعزام کند.

زارع‌نژاد افزود: در همین راستا یک تیم به پالایشگاه تهران اعزام شد که بررسی‌ها نشان داد که منشأ این بو ربطی به پالایشگاه تهران ندارد.

مشاور وزیر بهداشت با بیان این‌که تیم‌هایی نیز به منطقه کهریزک و سایت زباله‌سوزی و نیز کارخانه‌ای در محدوده جنوب‌شرق تهران اعزام شده‌اند، گفت: بررسی این تیم‌ها در این مناطق ادامه دارد و تاکنون گزارش قطعی آن‌ها منتشر نشده است.

وی درباره این‌که آیا مورد مسمومیتی ناشی از استنشاق این بو به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرده یا خیر؟، گفت: مراکز اورژانس و بیمارستان‌های ما آمادگی لازم را داشته و برای مواجهه با چنین پدیده‌هایی توجیه هستند اما خوشبختانه تاکنون هیچ مورد ناشی از مسمومیت با این بوی بد به مراکز درمانی، پایگاه‌های اورژانس و بیمارستان‌ها مراجعه نکرده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین