کد خبر: ۵۶۷۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۱
با تاکید بر «برخورد شدید‌تر» صورت گرفت

تکذیب دستور بوش برای ترور ایرانی‌ها

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: جرج بوش رئیس جمهور آمریکا در استراتژی جدید خود به نیروهای نظامی‌اش در عراق اجازه داده تا موضع تهاجمی‌تری علیه عناصر ایرانی اتخاذ کنند. اما مقامات آمریکایی می‌گویند علیرغم گسترش اختیارات نیروهای نظامی آمریکایی در عراق هیچ دستور ویژه‌ای از سوی جرج بوش مبنی بر ترور یا دستگیر کردن ایرانی‌ها در عراق وجود ندارد. این موضع پس از آن اتخاذ شد که انتشار خبر موافقت بوش با ترور ایرانی‌ها در عراق موجی از فشارهای داخلی و خارجی بر نومحافظه‌کاران جنگ طلب کاخ سفید را به راه انداخت.

روزنامه واشنگتن پست پس از دستگیری ایرانی‌ها در دفتر اربیل از دستور ویژه جرج بوش برای بازداشت و ترور ایرانی‌ها در عراق خبر داد. اما مقامات دولت وی در مقابل سوال خبرنگاران در این خصوص گفتند: به نیروهای آمریکایی اجازه داده شده هر اقدام ممکن را برای دفاع از خودشان در عراق انجام دهند اما گزارش واشنگتن پست مبنی بر وجود دستور ویژه جرج بوش برای کشتن ایرانی‌ها را نادرست دانستند. 

کاندولیزا رایس وزیر خارجه آمریکا نیز پس از دستگیری ایرانی‌ها در دفتر روابط خارجی این کشور در اربیل در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به اینکه «رئیس جمهور آمریکا چند ماه قبل دستور حملات دفاعی نظامی گسترده علیه اقدامات ایران در عراق را صادر کرده بود» تصریح کرد حمله ارتش آمریکا به دفتر دیپلماتیک ایران در اربیل عراق تصمیمی بوده که از سوی جرج بوش اتخاذ شده است. 

بنا به نوشته روزنامه تایمز، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز در این مورد معتقد است نیروهای آمریکایی باید حق داشته باشند علیه ایرانی‌هایی که به ساخت بمب در عراق کمک می‌کنند وارد عمل شوند. اما وی از تغییرات ایجاد شده در این مورد اظهار بی‌اطلاعی کرده است. وزیر دفاع آمریکا افزود: نیروهای آمریکایی هر کسی که در تلاش برای کشتن نیروهای نظامی آمریکا با هر روشی باشند را دستگیر می‌کنند. 

وی گفت: ما سعی داریم این شبکه‌ها که عامل کشته شدن 70 درصد از نیروهای ما هستند را ریشه‌کن کنیم. گیتس افزود: اگر شما در عراق باشید و بخواهید نیروهای ما را بکشید، پس باید خودتان را یک هدف (برای نظامیان آمریکایی) تصور کنید. 

وزیر دفاع آمریکا پیش از این گفته بود مساله دخالت ایران در عراق را می‌توان در داخل عراق و بدون عبور از مرزهای این کشور و ورود به ایران حل کرد. وی اگرچه معامله دیپلماتیک با ایران را رد نکرد اما گفت: آمریکایی‌ها کاملا روشن ساخته‌اند که تمام اقدامات لازم برای حفظ ثبات در خلیج‌فارس را انجام خواهند داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین