کد خبر: ۵۶۷۴۲۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸

چرا بعضی‌ افراد همیشه سردشان است؟

احساس سرما در روزهای سرد پاییز و زمستان امری طبیعی است، اما اگر همیشه سردتان است، دست‌ها و پاهایتان یخ می‌زند و حتی در فصل گرما هم بیشتر از دیگران لباس می‌پوشید، نباید از کنار این مسئله به سادگی بگذرید؛ چون ممکن است سرمایی بودنتان نشانه وجود مشکلی در بدنتان باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
برخی مجلات بهداشت و سلامت در این رابطه می‌گویند: اگر دائماً سردتان است، احتمالاً به کم‌خونی ناشی از فقر آهن مبتلا هستید. گلبول‌های قرمز خون برای حمل اکسیژن در جریان خون به آهن نیاز دارند و وقتی سطح آهن بدن پایین باشد، این کمبود می‌تواند گردش خون در بدن را مختل کند. احساس سرما در دست‌ها و پاها بیشتر احساس می‌شود چون بدن انسان هوشمند است و خون را اول به سمت اندام‌های حیاتی خود مثل قلب و مغز می‌فرستد. 

گوشت قرمز مهم‌ترین منبع غذایی آهن است. سبزیجات برگ‌دار و حبوبات هم از منابع مهم این ماده هستند، اما از آنجایی که آهن موادغذایی گیاهی سخت‌تر جذب بدن می‌شود، باید آن‌ها را به همراه مواد غذایی‌ای مثل فلفل قرمز بخورید که حاوی ویتامین c هستند.

کم‌خونی ناشی از ویتامین b12 باعث احساس سرما، بی‌حسی و پایین‌بودن انرژی می‌شود. بیشتر مواد غذایی حاوی این ویتامین فرآورده‌های حیوانی هستند، بنابراین افراد گیاه‌خوار در دریافت کافی این ویتامین مهم دچار مشکل خواهند شد. این افراد می‌توانند با ریختن مخمر خوراکی روی پاپ کورن یا سیب زمینی پخته، این ویتامین را دریافت کنند. تخم‌مرغ، ماست و پنیر از منابع ویتامین b12 هستند.

اگر به قدری لاغر هستید که کمبود وزن دارید و همیشه احساس سرما می‌کنید، این مسئله دو دلیل دارد. چربی‌های بدن مانند یک عایق عمل می‌کنند، بنابراین وقتی مقدار چربی‌ها کم باشد، بدن نمی‌تواند گرما را به خوبی در خود حفظ کند. علاوه بر این، با کم شدن کالری‌های دریافتی بدن سرعت سوخت‌وساز آن کم می‌شود و در نتیجه بدن انرژی کمتری برای گرم کردن خودش دارد. اگر سعی دارید وزن‌تان را بالا ببرید، مواد غذایی مصرف کنید که تراکم کالری زیاد و چربی‌های مفید دارند، مثل ماست یونانی پرچرب، میوه‌های خشک و کره بادام‌زمینی.

خستگی مزمن می‌تواند سرعت سوخت‌وساز بدن را کم کند و همین مسئله باعث می‌شود که تمام روز احساس سرما کنید. به علاوه، دمای بدن شب‌ها دچار تغییر می‌شود و از آنجایی که بدن به چرخه خواب عادت می‌کند، اگر شبی بیشتر از معمول بیدار بمانید، ممکن است در همان زمانی که شب‌های قبل خواب بودید، دمای مرکزی بدن‌تان افت کند.

بدن ما وقتی آب کافی نداشته باشد، نمی‌تواند خون را به‌درستی به گردش دربیاورد. علاوه بر این، آب گرما را در خود حفظ می‌کند، بنابراین وقتی بدن‌تان کم‌آب شود، از این مزیت هم محروم می‌شوید. برای آن‌که بتوانید آب بدن‌تان را حفظ کنید، خوردن ۸ لیوان آب در روز را فراموش نکنید.

دیابت می‌تواند باعث بروز بیماری نوروپاتی محیطی شود که به عصب‌های حسی صدمه می‌زند. این بیماری ممکن است باعث شود که همیشه و ظاهرا بدون دلیل مشخصی احساس سرما، درد یا گرما کنید. علامت فیزیکی‌ای ندارد و ممکن است فقط احساس سرما کنید. این مسئله به دلیل بروز خطا در پیامی رخ می‌دهد که از دست‌ها یا پاها به مغز ارسال می‌شود.

تمایل ما به خوردن غذای گرم و زیاد در فصل سرما بی‌دلیل نیست. چربی‌ها کمک می‌کنند احساس سیری و گرمای بیشتری کنیم. در رژیم‌های غذایی که چربی کمی دارند، مواد غذایی خنک‌کننده‌ای مثل میوه‌ها و آبمیوه‌ها جایگزین مواد غذایی سالمی مثل مغزها و دانه‌های خوراکی می‌شوند. توده عضلانی در بدن تولید گرما می‌کند، در نتیجه بقیه قسمت‌های بدن گرم باقی می‌ماند. انجام منظم ورزش منجر به عضله‌سازی خواهد شد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین