کد خبر: ۵۶۷۴۶۵
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴
بهمن کیارستمی مطرح کرد:

دلیلی بر محرمانه نگه‌داشتن پرونده "کیارستمی" نیست

بهمن کیارستمی درباره ارسال نامه‌ای به سرپرست وزارت بهداشت برای ارائه گزارش روند درمانی عباس کیارستمی گفت: ما اطلاعاتی می‌خواستیم که هنوز به دستمان نرسیده. این گزارش می‌تواند همچنان محرمانه نگه داشته شود ولی در صورتی که در اختیار ما قرار بگیرد، این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم با آن چه کنیم، که آن را علنی کنیم یا نه که با توجه به مسیری که این پرونده تا امروز طی کرده دلیلی بر محرمانه نگه داشتن آن وجود ندارد.
آفتاب‌‌نیوز :
فرزند کیارستمی در پی خبرهای مبنی بر ارسال نامه‌ای به وزارت بهداشت پس از استعفای وزیر بهداشت و انتصاب سرپرست جدید و درخواست مجدد برای ارائه گزارش روند درمانی عباس کیارستمی به این وزارتخانه توضیح داد: یک سال و پنج ماه پیش یعنی تیرماه سال گذشته از وزیر بهداشت درخواست کردیم تا در مراسم سالگرد فوت کیارستمی حضور پیدا کنند و توضیحاتی را درباره روند درمانی او بیان کنند. زیرا تا آن زمان هیچ اطلاعات قابل استنادی درباره پرونده پزشکی و روند درمان به ما داده نشده بود و سازمان‌ نظام پزشکی و پزشکی قانونی تنها احکامی صادر کرده بودند، بدون آن‌که گزارشی از روند درمان داده باشند.

او ادامه داد: در اولین مراسم سالگرد، آقای دکتر پایدار (مسئول رسیدگی به درمان کیارستمی وزارت بهداشت) گزارش نسبتا دقیقی از روند درمان بعد از ورود وزارت بهداشت یعنی بعد از عمل چهارم و وقوع شرایط بحرانی ارائه دادند، از ایشان تشکر می‌کنم که در آن جلسه حضور داشتند و این توضیحات را ارائه کردند. اما در پایان همان جلسه مجددا از آقای هاشمی خواستم تا گزارشی از آن‌چه در ماه اول رخ داده و اتفاقاتی که منجر به چهار عمل جراحی شد نیز ارائه کنند، زیرا می‌دانیم هر آن‌چه در ماه‌های بعد رخ داد از عوارض چهارعمل جراحی ابتدایی بود. آقای دکتر هاشمی هم گفت که با کمک رئیس جمهور و رئیس قوه قضاییه این گزارش را تهیه خواهد کرد.

بهمن کیارستمی با تاکید بر اینکه "این گزارش یک ماه بعد از این جلسه و در تاریخ ۱۸ مرداد ۹۶ تهیه شد" اضافه کرد: گزارشی که به آن اشاره شد توسط دکتر پایدار تهیه و در ۱۸ مرداد سال گذشته به دفتر وزیر تحویل داده شد؛ گزارشی که محرمانه ماند و هرچه برای دسترسی به آن پیگیری کردیم نتیجه‌ای نگرفتیم و دوباره برگشتیم به نقطه اول، یعنی امتناع مقام مسئول از ارائه گزارش و اشاره به احکام صادر شده. 

این مستندساز ادامه داد: این گزارش نوشته و تهیه شده است و به دفتر وزیر پیشین هم رسیده اما نکته اینجاست که آقای هاشمی به دلائلی تصمیم گرفتند این گزارش را به خانواده ارائه نکنند و تصور من این است که براساس همان منطق پیشین این گزارش محرمانه مانده؛ که اگر گزارش به دست خانواده برسد آن را علنی خواهند کرد و این برخلاف موازین نظام پزشکی و پزشکی قانونی‌ست. این را هم اضافه کنم که در حال حاضر هم پیگیری‌های بنده از این جهت نیست که امید داشته باشم سرپرست جدید وزارت بهداشت این گزارش را به ما بدهد، اما به دلیل روندی که پیگیری این پرونده تا امروز طی کرده خودم را مسئول می‌دانم تا برای گرفتن گزارشی که در وزارت بهداشت موجود است از هر سرپرست یا وزیری که مسئولیت این وزارت‌خانه را در دست دارد (یا خواهد داشت) درخواست کنم که گزارش را در اختیارمان بگذارد.

وی در ادامه تاکید کرد: کمیسیون‌های زیادی در طول یک سال این پرونده را بررسی کردند و تنها جوابی که داده شد این بود که دکتر احمد میر ۵ درصد قصور انجام داده و این قصور در پرونده او درج خواهد شد. اما آیا اصلا گفته شد قصور او چه بود؟ آیا اصلا به عوارض اقداماتی که در اعمال جراحی اتفاق افتاد اشاره‌ای شد؟ "پنج درصد" که نمی‌تواند نتیجه رسیدگی به یک پرونده پزشکی باشد! فکر می‌کنم هر فردی هم که جای من بود و کسی را به این شکل از دست داده بود حق داشت گزارش بخواهد و درجریان همه‌ی جزییات قرار بگیرد.

کیارستمی در پایان گفت: ما اطلاعاتی می‌خواستیم که هنوز به دستمان نرسیده و تنها گام موثری که برداشتیم این است که گزارش توسط مسئول تیم رسیدگی به روند درمان تهیه شده و به دفتر وزیر داده شده است. فکر می‌کنم سرپرست جدید هم حتی اگر نمی‌خواهد آن را در اختیار ما بگذارد، ملزم به امانت‌داری و حفظ این گزارش است. این گزارش می‌تواند همچنان محرمانه نگه داشته شود ولی در صورتی که در اختیار ما قرار بگیرد، این ما هستیم که باید تصمیم بگیریم با آن چه کنیم، که آن را علنی کنیم یا نه، که با توجه به مسیری که این پرونده تا امروز طی کرده دلیلی بر محرمانه نگه داشتن آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا در متن این نامه که به سرپرست وزارت بهداشت ارسال شده است، آمده است:

"جناب آقای دکتر نمکی
سرپرست محترم وزارت بهداشت

باسلام

پیرو درخواست اینجانب از وزیر پیشین بهداشت، جناب آقای دکتر هاشمی، مبنی بر ارائه‌ی گزارش ماه اول روند درمان زنده‌یاد عباس کیارستمی، این گزارش توسط تیم کارشناسی وزارت بهداشت تهیه شد و بر اساس استعلام از آقای دکتر پایدار، مسئول تیم رسیدگی به درمان زنده‌یاد عباس کیارستمی، گزارش تهیه شده در تاریخ هجدهم مرداد ۱۳۹۶ به دفتر وزیر بهداشت ارائه گردید. اما با وجود پیگیری‌های مکرر اینجانب، دکتر هاشمی این گزارش را در اختیار خانواده‌ی زنده‌یاد کیارستمی قرار ندادند؛ لذا از جنابعالی درخواست دارم گزارش ارائه شده توسط تیم کارشناسی وزارت بهداشت را در اختیار اینجانب قرار دهید.

با احترام
بهمن کیارستمی

دلیلی بر محرمانه نگه‌داشتن پرونده
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین