کد خبر: ۵۶۷۷۷۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸

پربازده‌ترین بازارها در ۹ ماهه امسال

بازدهی و سوددهی بازارهای پنج گانه شامل ارز، طلا، مسکن، سرمایه (بورس) و پول (بانک) از ابتدای سال‌جاری تاکنون تغییرات بسیاری داشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
در این مدت بازار ارز به دلیل جهشی که تجربه کرد در اوج قرار داشته است هرچند در نیمه دوم سال اندکی از بازدهی آن کاسته شده است. در ۹ ماهه سال‌جاری یعنی از ابتدای سال تا پایان آذر ماه از میان بازارهای پنج گانه ارز با ۱۱۷ درصد همچنان پربازده‌ترین بازار سرمایه‌گذاری بوده است. پس از ارز بازار طلا قرار دارد که با اختلاف اندکی با ارز و با کسب ۱۰۷ درصد بازدهی در مقام دوم قرار گرفته است.

دراین دوره بازار مسکن نیز به دلیل رشد قیمتی بالایی که از ابتدای سال روند صعودی به خود گرفت توانست عنوان سومین بازار پربازده کشور با ۶۵.۷ درصد را ازآن خود کند. در رتبه چهارم نیز بازارسهام یا بورس اوراق بهادار تهران قرار دارد که که ۶۲ درصد بازدهی برای سهامداران خود به ارمغان آورده است. دررتبه آخر نیز همانند گذشته بازار پول یا سپرده‌های بانکی قرار دارد که در ۹ ماهه امسال نزدیک به ۱۵ درصد بازدهی به همراه داشته است.

بازار ارز در صدر

بازار ارز از نظر بازدهی با ۱۱۷.۷ درصد درصدر بازارهای سرمایه‌گذاری قرار گرفته است. در حالی که نرخ دلار به عنوان شاخص بازار ارز درروز پایانی سال گذشته ۴ هزار و ۷۷۶ تومان بود این نرخ پس از نوسانات بسیار در ۲۹ آذر ماه به ۱۰هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است. همچنین از میان ارزهای عمده بازار یورو نیز در ۹ ماهه امسال ۹۵ درصد بازدهی داشته است. به‌طوری که نرخ این ارز از ۵ هزار و ۸۳۶ تومان در روز پایانی سال گذشته به ۱۱ هزار و ۳۸۲ تومان در روز پایانی آذرماه رسیده است.

این درحالی است که طی ماه‌های گذشته و زمانی که نرخ دلار برای مدت کوتاهی به بالای ۱۸ هزار تومان رسید بازدهی این بازار به بیش از ۲۷۰ درصد رسید که پس از تغییر سیاست‌های بانک مرکزی به تدریج از التهاب بازار و هیجاناتی که باعث رشد بالای نرخ ارز شده بود کاسته شد.

در اواخر مهر ماه نیز با اختیاراتی ویژه‌ای که سران سه قوه در شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای ساماندهی بازار ارز و اصلاح نظام بانکی به رئیس کل جدید بانک مرکزی دادند این روند کاهنده تقویت شد به‌طوری که هفته‌هاست که نرخ دلار در کانال ۱۰ هزار تومانی باقی مانده است.

سکه دوم شد

درمیان بازارهای پنج گانه بازار طلا رتبه دوم را از نظر بازدهی به دست آورد. از ابتدای سال تا پایان آذرماه بازدهی این بازار به ۱۰۷ درصد رسید. بنابراین قیمت سکه تمام بهار ازادی طرح جدید از یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان در انتهای سال گذشته به ۳ میلیون و ۳۵۵ هزار تومان در روز پایانی پاییز امسال رسید.

همچنین دراین بازار هرگرم طلای ۱۸عیار نیز با بازدهی ۹۷.۳ درصدی همراه بوده است. قیمت این کالا که در روز پایانی سال گذشته ۱۵۳ هزار و ۳۴۱ تومان بود در پایان آذر به ۳۰۲ هزار و ۶۷۰ تومان رسید. در این بازار نیز همراه با ارز در نیمه نخست سال شاهد نوسانات قیمتی بالایی بودیم که قیمت هر قطعه سکه را به بالای ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رساند و در آن دوره بازدهی این محصول نیز به بیش از ۱۸۰ درصد رسید. اما با افت التهابات در بازار ارز این بازار نیز رو به آرامش گذاشت. با وجود این قیمت فعلی انواع سکه و طلا نسبت به سال گذشته با افزایش قابل توجهی همراه است.

جابه‌جایی در رتبه سوم

در حالی که در نیمه نخست سال بازار سهام با رشد بالای خود توانسته بود بازدهی خود را حتی از ۱۰۰ درصد فراتر ببرد اما افت شاخص و رشد بالای قیمت‌ها در بازار مسکن باعث شد تا در جایگاه سوم بازدهی‌ها یک جابه جایی رخ دهد. بر این اساس بازار مسکن با ۶۵.۷ درصد بازدهی رتبه سوم را تصاحب کرد. میانگین قیمتی هر متر مربع واحد مسکونی در اسفند سال گذشته در تهران برابر با ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان بود که این رقم در آذرماه امسال به ۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان رسید. در آذر ماه امسال و براساس گزارش رسمی بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در آذر ماه سال ۱۳۹۷، ۹۵.۵ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴.۱ و ۹۱.۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در آذر ماه سال ۱۳۹۷ به ۶.۸ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۶ و ۶۱.۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

بورس چهارم شد

بازار سهام و بورس اوراق بهادار تهران نیز در سال‌جاری نوسانات زیادی را تجربه کرد. این بازار نیز تحت تأثیر افزایش نرخ ارز رشد بالایی را تجربه کرد و توانست بازدهی بالای ۱۰۰ درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد. اما با افت نرخ ارز و همچنین تغییر شرایط اقتصادی شاخص کل بورس با ریزش‌های زیادی همراه شد. بدین ترتیب شاخص کل بورس که خود را برای دستیابی به ۲۰۰ هزار واحد آمده می‌کرد با ریزش‌های پی درپی به کانال ۱۵۶ هزار واحدی رسید.

درروز پایانی سال گذشته پرونده بورس تهران با شاخص ۹۶ هزار و ۲۸۹ واحدی بسته شد که این عدد در پایان پاییز امسال به ۱۵۶ هزارو ۸۳ واحد رسید.

سپرده‌ها همچنان در انتهای جدول

بازدهی بازار پول و سپرده‌های بانکی به دلیل نرخ سود ثابتی که دارد همواره باعث شده است تا این بازار در نوسانات بالای قیمتی که سایر بازارها دارند در انتهای جدول بازدهی قرار گیرد. بنابراین درپایان آذرماه امسال بازدهی این بازار با محاسبه نرخ سود ۲۰ درصدی برای سپرده‌های بانکی به نزدیک ۱۵ درصد می‌رسد. این درحالی است که طی ماه‌های اخیر بانک مرکزی برنامه‌های وسیعی را برای کاهش نرخ سود بانکی دراین بازار آغاز کرده است. برهمین اساس در اولین گام این بانک نرخ سود سپرده‌های روزشمار را به ماهشمار تغییر داد. تا پیش از آن سپرده‌های کوتاه مدت سود روزشمار دریافت می‌کردند که با این مصوبه میانگین مانده حساب درپایان هر ماه ملاک پرداخت سود با نرخ ۱۰ درصد خواهد بود.

منبع: ایران
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین