کد خبر: ۵۶۸۶۳۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۱

سخنگوی فدراسیون دومیدانی: ماهی ۱۰۰ میلیون کم است؟/ برخی بفهمند سرشان سوت می‌کشد

سخنگوی فدراسیون دوومیدانی می‌گوید که اگر ورزشکاران دیگر همچون سهراب مرادی و حسن یزدانی بدانند ما می‌خواهیم برای احسان حدادی ماهانه ۱۰۰ میلیون هزینه کنیم، سرشان سوت می‌کشد.
آفتاب‌‌نیوز :
 این روزها برخی از دوومیدانی کاران به شرایط موجود خود گلایه دارند. تیمور غیاثی سخنگوی فدراسیون دوومیدانی معتقد است که باید ورزشکاران در این شرایط اقتصادی با فدراسیون تعامل کنند تا بتوانند به موفقیت برسند. او  از احسان حدادی می خواهد تا با فدراسیون تعامل کند و با شرایط کشور کنار بیاید. در ادامه گفت و گوی ایسنا با تیمور غیاثی را می خوانید:

* فدراسیون حدادی را برای بازی‌های آسیایی آماده کرد

"نه ما از حدادی توقع نداریم. او ورزشکار بزرگی است. تمام رسانه‌ها، وزیر ورزش، رییس کمیته ملی المپیک، دوستان، قهرمانان همه و همه شاهد هستند که فدراسیون تا جایی که توانسته خود را در فشار قرار داده تا او را برای بازی های آسیایی جاکارتا آماده کند. در این رابطه هم موفق هم بوده است. بعد از بازی‌های آسیایی اما حساب کتاب عوض شد. اکنون باید با وزیر و رییس کمیته صحبت و رایزنی کنیم. چون یک مقدار هم مربوط به آن‌ها می شود و باید آن‌ها هم کمک کنند. ما در این شرایط اقتصادی حاضر شدیم تا بهترین گزینه را برای حدادی انتخاب کنیم.

در تمام جهان تمامی قهرمانان بزرگ و مطرح جهان برای خود اسپانسرهایی همچون نایکی، آدیداس، پوما، بی ام و، بنز و ... دارند، من خودم ۷ سال اروپا بودم و در آن زمان‌ها اسپانسر من آدیداس بود. متاسفانه در حال حاضر به دلیل شرایط کشور که تحریم هستیم، اسپانسرها جلو نمی آیند. ما باید آدم پولدارهای ایران را پیدا کنیم تا به ما کمک کنند. فدراسیون به تنهایی نمی تواند سنگ حدادی را خورد کند، پول ندارد از کجا بیاورد. فدراسیون یک بخش بودجه دارد اما تیم نوجوانان، نونهالان، امید و بزرگسالان را داریم که باید برای آن‌ها هم هزینه شود و باید به فکر آینده هم باشیم. بلاخره فردا حدادی و .. که سن و سالشان گذشته بازنشسته می شوند و ورزش را کنار می گذارند. ما مطمئن هستیم که تا جایی که امکان دارد به آن ها کمک خواهیم کرد."

* ۱۰۰ میلیون پول کمی نیست/ حدادی هم باید کمی کوتاه بیاید

" ماهی ۱۰۰ میلیون تومان کم است؟ آن‌ها بفهمند سرشان سود می‌کشد. دوومیدانی رشته‌ای جهانی است و چون حدادی در این رشته یک الگو است حاضر شدیم ماهی ۱۰۰ میلیون به او بدهیم، کم پولی نیست. قبل از اینکه من به آمریکا بروم، با رییس فدراسیون به نزد صالحی امیری رفتیم. او هم وعده داد که با وزیر ورزش صحبت کند و کمک کنند تا مساله حدادی حل شود. حدادی هم باید مقداری کوتاه بیاید. زشت است که وقتی فردی یا مجموعه‌ای برای حدادی زحمت می کشد اما در جواب گفته شود که آن‌ها بد هستند و با او جنگ دارند. ما چه جنگی با او داریم؟ حدادی عزیز دل من است، من سال‌ها به عنوان سرمربی و مدیر تیم ملی کنارش بودم و کمکش کردم. خود حدادی شاهد است که من در المپیک لندن بیشترین کمک را به او کردم، بدون اینکه ریالی کسی به من پاداش بدهد. برای دلم و مملکتم این کار را کردم. او افتخار ما است. من همینجا خواهش می‌کنم و اعلام می کنم که حدادی مقداری از آن روحیه ورزشی که دارد به ما ابراز کند تا ما امیدوار باشیم و با دلگرمی جلو برویم. امکانات را هم تا جایی که بتوانیم برای او فراهم می کنیم و او هم مقداری تعامل کند و با شرایط کشور کنار بیاید."

* منظورش من بودم/ حدادی برای المپیک کار بسیار سختی دارد

"ما کارشناسانی در دنیا داریم که اصلا مدال ندارند ولی تجربه ۵۰، ۶۰ ساله دارند. منظورش من بودم. من فردی هستم که شجاعت دارم و صحبت می کنم. ترس و واهمه‌ای هم ندارم، چون حقوق آنچنانی نمی‌گیرم. فدراسیون پول بنزین مرا هم نمی‌دهد. ولی عشق  و علاقه دارم و ۵۵ سال است در ورزش هستم. همه هم مرا از نظر اخلاقی و کاری می شناسند. آقای حدادی در المپیک توکیو کار بسیار سختی در پیش دارد، حتی سخت تر از المپیک لندن. همیشه گفته اند چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است، اگر رنکینگ جهانی را ببینید، ۷ تا ۸ نفر ورزشکار جوان ۲۲ تا ۲۴ ساله هستند که باید حدادی با آن‌ها بجنگد. من قبول دارم حدادی فردی جنگنده‌ای است و می تواند کارساز باشد. اما اینکه کسی بگوید مدال طلا می گیرد جای تامل دارد.

* کسی نمی‌تواند ادعا کند ۲ سال دیگر طلا می‌گیرد

"هیچ کس حتی خود بنده نمی توانم ادعا کنم که دو سال آینده مدال طلا می گیرم. شرایط، مریضی‌ها، سختی‌های تمرین، آسیب دیدگی‌ها، همه و همه در پیش است و باید به خوبی از آن ها گذشت تا در المپیک توکیو موفق شد. ما این موضوع را نمی دانستیم که او اینگونه فکر می کند. اگر ما معتقد باشیم که او مدال نمی گیرد چرا برای او هزینه کنیم؟ می‌دانیم که در توکیو شانس موفقیت دارد و بنا براین داریم برای او ماهی ۱۰۰ میلیون و مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در کل برای او هزینه می کنیم. شاید هم بیشتر هم هزینه شود. فعلا این حساب کتاب شده تا حدادی عقب نیفتد. من از حدادی خواهش می کنم تا با فدراسیون مقداری تعامل کند. فدراسیون خوبی او را می خواهد اگر فدراسیون موفقیت او را نخواهد باید آدم ظالمی باشد."

* قهرمانان مریض شدند/ نمی دانم چه طلبی از فدراسیون دارند

"باور کنید، خدا شاهد است، قهرمانان مریض شدند. نه قدر شناسی می فهمند، نه موقعیت می‌دانند. تنها دستشان دراز است و می‌خواهند از فدراسیون بگیرند. کیهانی تمام تلاش خود را می‌کند به کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش می‌رود و ما هم در کنار او تلاش می کنیم تا ورزشکاران زمین نمانند. وضعیت کشور ما در شرایط بحرانی است، به خصوص که ورزش برای دولت در رده دهم قرار دارد. یعنی تقصیر ما نیست، همیشه ما ورزشکارانی که افتخار آفرین بودند را به دندان کشیدیم.  متاسفانه نمی دانم برخی از ورزشکاران چه طلبی از فدراسیون و از سیستم دارند. یک بار نشد که یک خسته نباشید به فدراسیون بگویند، مگر ما حمال آن‌ها هستیم! ما باید این روحیه را از بین ببریم. روحیه ورزشکاری یعنی گذشت، جوانمردی، خنده، همکاری، همدلی ....اگر غیر از این باشد که موفق نمی شویم. نمی شود که ما در فدراسیون مثل یک آشپز بپزیم آن‌ها بخورند بگویند اه بدمزه بود. "

* برخی از ورزشکاران بدون سروصدا تمرین می‌کنند

" همین توکلی که می‌گوید مربی ندارد، تاکنون چند مربی عوض کرده است؟ چرا این همه مربی عوض کرده است؟ ما همه نوع مربی برای او گرفته ایم. توکلی دیگر پا به سن گذاشته است دیگر باید در فدراسیون کار مربی گری کند و به ما کمک کند. خانم توکلی در چند سال گذشته موفقیتی در آسیا نداشته است. در قهرمانی آسیا سال گذشته ۸۰ درصد قهرمانان نیامده بودند، از رکوردها معلوم بود. او دنبال این بود که در ماده‌ها مدال کسب کند تا با آن مدال بر سر ما بزند. خیلی از ورزشکاران همین شرایط را دارند، در حالی که برخی هم هستند که خوشبختانه حرفه‌ای اند، آرام تمرین می کنند و سروصدایی ندارند. توکلی تیم دانشگاه آزاد را دارد، به مسابقات نجات غریق می رود، این‌ها به دوومیدانی خدمت نمی‌کنند برای این هستند که چیزی گیرشان بیاید. این‌ها قدرنشناس هستند."

* باید در دوومیدانی پوست اندازی کنیم

" من یک ورزشکار ملی و در سطح جهان بوده ام، ۶ مدال آسیایی و ۵ طلای آسیا را دارم. تخصص نامه بین المللی دارم و سال‌ها آلمان بوده‌ام. در این مدت این گونه ورزشکار به چشم ندیدم، که طلبکار باشد. ما اکنون می خواهیم پوست اندازی کنیم و برای سال‌های آینده تمرکز کنیم. برای المپیک‌ها و بازی‌های آسیایی باید بلاخره پوست اندازی شود یا نه؟ در حال حاضر نوجوانان و جوانان دختر و پسر زیادی داریم که ثابت می کنم که در یکی دو سال آینده حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در سال‌های گذشته هم برخی از ورزشکاران ما که پا به سن گذاشتند از ورزش حرفه‌ای کنار رفتند همانند محسن ربانی، هادی سپهرزاد و .. که قهرمانان آسیایی بودند. آن‌ها می توانستند هنوز هم باشند اما در حال حاضر مربی هستند و در رده‌های پایه ورزشکار دارند و چهره‌های خوبی را تحویل می‌دهند."

* ربانی قبول نکرد توکلی را تمرین دهد/ سپیده توکلی پا به سن گذاشته است

"محسن ربانی قبل از بازی های آسیایی مربی سپیده توکلی بود ولی نشد ادامه دهد. هر چه ما در سازمان تیم‌های ملی به ربانی اصرار کردیم که به توکلی کمک کند گفت تمرین نمی دهد. او کسی را قبول ندارد، فقط می‌خواهد خود را مطرح کند. پس این پاداش ها و مسافرت‌ها به چه دلیل بود؟ من موافق نبودم به بازی‌های آسیایی برود، به قول خودش در ایران ۱.۸۴ می پرد ولی عملکردش در مسابقات زیر ۱.۸۰ است. این ها بدرد نمی خورد آن هم برای ورزشکاری که با تجربه است و سال‌ها در قهرمانی آسیا و بازی های آسیایی شرکت کرده است ولی نتوانسته خود را نشان دهد. همانطور که گفتم اکنون هم پا به سن گذاشته و باید دیگر در عرصه مربیگری کار کند و به فدراسیون و کشور کمک کند. نمی‌شود که ورزشکاران هی به فدراسیون زخم بزنند که مربی می‌خواهند، در این شرایط کشور چطور ما برای این‌ها مربی بگیریم. خانم طوسی یکی دو سه سالی است که کنار رفته و کار بسیار خوبی هم کرده است او می خواهد مربی گیری را ادامه دهد."

* مربی اختصاصی برای همه ملی‌پوشان نداریم/ حدادی تافته جدا بافته است

" آقای ربانی مربی توکلی بود اکنون می گوید که همسرش مربی‌اش است. ما در فدراسیون تعدادی مربی داریم که به ملی‌پوشان کمک می کنند، اما مربی اختصاصی برای ورزشکاران در همه رشته‌ها نداریم. فقط برخی رشته ها مربی اختصاصی دارند. حدادی هم که مساله اش جدا است. او از قهرمانان اسطوره ای و تافته جدا بافته ما است که ۴ طلای بازی های آسیایی را دارد و حق هم هست که مربی اختصاصی داشته باشد. اگر کسی به حدادی توجه نکند به او ظلم کرده است. ما قهرمانان دیگری در سطح پایین تر داریم که با مربیان ایرانی خود بدون سروصدا کار می کنند. من معتقدم از نظر شرایط جوی،  روحی و روانی مربی‌های ایرانی ما کمتر از مربی‌های خارجی نیستند. اگر بخواهیم می توانیم مربیان اوکراینی، روسی یا بلاروسی را با هزار تا ۳ هزار دلار بیاوریم اما قطعا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت. ما همیشه امکانات را فراهم کرده ایم، اکنون هم ۴ تا اردو برای ورزشکارانی که زبده هستند برگزار خواهیم کرد و پیشنهاد می کنم به دوستان عزیزم که هی نیایند و زخم زبان نزنند."

* ثمری دروغ می گوید از جیبش مربی گرفته/ او آسیب داشت به اردو دعوت نشد

ثمری می‌گوید از جیبش پول مربی داده که دروغ است. همیشه فدراسیون پول مربی و اردو را داده است. او افت کرده بود و آسیب داشت و به اردوی تیم ملی دعوت نشد. اما ما همیشه امکانات لازم را برای ورزشکاران فراهم کرده ایم، ما حتی او را برای تشویق به مسابقات قهرمانی جهانی لندن و بازی‌های آسیایی جاکارتا فرستاد تا شاید روحیه بگیرد، اما اکنون اینگونه سخن می گوید. در حال حاضر یکی دو نفر هستند که بهتر از ثمری پرتاب می کنند مشخص است که ان‌ها به اردوی تیم ملی دعوت می شوند. اگر ثمری هم در سطح خود باشد قدمش در تیم ملی به روی چشم ما است، چه اشکالی دارد او مدال طلای قهرمانی آسیا را دارد."

* حسین کیهانی بدون سروصدا تمرین می کند

"باید این ورزشکاران اخلاق‌شان را عوض کنند و گرنه موفق نمی شوند. می گویند شکر نعمت نعمتت افزون کند. همین ورزشکاران ۸۰ تا ۱۰۰ سکه گرفتند ولی باز هم حرف می زنند. حسین کیهانی که بهترین دونده و امتیاز آورترین ورزشکار کاروان ورزشی ایران شناخته شد بدون سروصدا کار می کند. امیر مرادی و حسین کیهانی با مربی ایرانی خود سجاد مرادی طلا و نقره بازی های آسیایی را گرفتند و صدای آن‌ها هم در نیامد و کار خود را می کنند. سجاد مرادی مربی آن ها هم به فدراسیون آمد و قراردادش حل شد. پاداش ۸۰ میلیونی هم از فدراسیون گرفت. با هم صحبت کردیم و قرارداد هم بسته شد. علاوه بر این‌ها پاداش ریاست جمهوری را نیز خواهد داشت. سجاد مربی از مربیان خوب ما است. مربیان باید کمی هم با ما تعامل داشته باشند و نگویند حقوقی که می گیرند کم است. ما هم می دانیم که واقعا حقوق مربیان ایرانی ما بسیار نازل است اما چاره ای نداریم چون بودجه زیادی نداریم. "

* اگر فدراسیون اسپانسر نداشت باید درش را بست

فدراسیون دوومیدانی اگر اسپانسر نداشته باشد که باید در آن را بست. اما در حال حاضر واقعا رشته دوومیدانی مطرح است و نسبت به سایر رشته‌ها حتی کشتی هم، مطرح تر است. صالحی امیری هم گفته دوومیدانی یک ورزش جهانی است و تا جایی که بتواند کمک می کند. وزیر ورزش هم همینطور به این رشته اشراف دارد. این‌ها خودش نعمت است که نمی گذارند ما دلسرد شویم.  ما هم به هر حال تا جایی که توانستیم اردوها را تشکیل دادیم و کارها را پیش می بریم. گوشمان به این حرف‌ها بدهکار نیست و سعی می‌کنیم برای ورزشکارانی که در دوحه قطر شانس قهرمانی دارند بهترین امکانات را فراهم کنیم."

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین